نگاهی به حضور علی نصیریان در نمایش اعتراف + تصاویر

علی نصیریان این شب‌ها در نقش کشیش نمایشی با نام «اعتراف» بازی می‌کند و شهاب حسینی کارگردان اثر، مهم‌ترین اتفاق «اعتراف» را حضور علی نصیریان می‌داند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  این بازیگر 83 ساله در شصت ‌و هفتمین سال حضور حرفه‌ای خود در تئاتر در حالی پس از پنج سال دوباره در تالار اصلی تئاترشهر بازی می‌کند که معتقد است، بازی روی صحنه تئاتر به او نشاط می‌بخشد.

حسینی این اتفاق را جدا از حضور یک بازیگر با سابقه‌ همچون نصیریان، از آن جهت مهم می‌شمارد که کمتر بازیگر تراز اولی در دنیا در دهه هشتادسالگی زندگی‌اش همچنان بر صحنه تئاتر بازی می‌کند و می‌درخشد.

علی نصیریان که آخرین حضورش در تئاتر با اجرای نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» هادی مرزبان به دلیل توقیف نمایش و رفتن به دادگاه و دادسرا با خاطرات چندان خوشی همراه نبوده است، این بار دلیل پذیرش نقشی دیگر در تئاتر را جدا از متن خوب،  ارادتی عنوان می‌کند که به شهاب حسینی دارد.

این دو بازیگر سال گذشته در سریال پرمخاطب «شهرزاد » همبازی بودند و بازی قابل توجه  نصیریان از سوی جمعی از همکارانش از جمله حسینی به عنوان پدیده این مجموعه یاد ‌شد.

نصیریان که دو شب قبل جایزه «اخلاق و نیایش در آینه هنر و پژوهش» را در حوزه سینما و تئاتر دریافت کرد، سال 1391 در نمایشی با نام «هفت شب با میهمانی ناخوانده در نیویورک» به کارگردانی فرهاد آییش در سالن اصلی تئاتر شهر بازی کرد و  از چند شب پیش تا کنون هم  در همین سالن در کنار شهاب حسینی میزبان تماشاگران نمایش «اعتراف» است.

این بازیگر که پس از سال‌ها بازی در عرصه تئاتر، با فیلم «گاو» داریوش مهرجویی نخستین کار سینمایی‌اش را تجربه کرد، در کنار عزت‌اله انتظامی، محمد علی کشاورز، جمشید مشایخی و زنده یاد داود رشیدی به عنوان یکی از بزرگان نسل بازیگری ایران شناخته می‌شود و همین حضور اخیرش در تئاتر در شرایطی که داود رشیدی حدود یک سال است به خانه ابدی خود کوچ کرده و کشاورز، مشایخی و انتظامی هم به دلیل بیماری یا کهولت سن کمتر حضور جدی در عرصه بازیگری دارند، غنیمتی است برای نسلی که بازی این هنرمندان را روی صحنه تئاتر درک نکرده است.

بازی نصیریان در نمایش «اعتراف» همچنین بهانه‌ای شد تا عزت‌اله انتظامی که مدتی بود خبری از او در رسانه‌ها منتشر نشده بود، در یادداشتی کوتاه با آرزوی موفقیت و تندرستی برای نصیریان از درخشش دوست قدیمی خود بر صحنه تئاتر ابراز خوشحالی کند.

آقای بازیگر در متن پیام خود خطاب به علی نصیریان نوشت: «علی عزیزم، سالها گذشته...از آن زمان که همراه و در کنار هم نبض تماشاگرمان راروی صحنه جادویی تئاتر در دست می‌گرفتیم  ....ما در کنار هم بزرگ شدیم... آموختیم... یاد دادیم و تجربه کردیم. ‏خوشحالم از اینکه همچون گذشته و تمام سال‌های رفته همچنان نبض تماشاگرت را در دست داری و چون سابق در همه جا می‌درخشی... ‏خوشحالم از این که عمری که رفت خوش رفت.»

 نصیریان که پیش از این عنوان کرده بود، تنها به عشق و ذوق بازیگری به تئاتر آمده در معدود گفت‌وگوهای خود صحنه تئاتر را به قربانگاه تشبیه کرده و گفته است: چالش بازیگر در تئاتر خیلی بیشتر از سینماست. در تئاتر ما مثل یک قربانی هستیم که روی صحنه می‌آییم و معلوم نیست چه اتفاقی برایمان رخ می‌دهد.

او همچنین راز ماندگاری در صحنه را ارتباط واقعی، صادقانه و صمیمی بازیگر با نقش خود می‌داند و می‌گوید: تا زمانی که بتواند، بازیگری را کنار نمی‌گذارد و تلاش می‌کند هر از گاهی در تئاتر هم حضور داشته باشد؛ چون تئاتر چیزی است که به آن نیاز دارد و برایش نشاط به همراه می‌آورد.

نمایش «اعتراف»  دومین تجربه‌ی کارگردانی شهاب حسینی در تئاتر است، و او علاوه بر کارگردانی، بازی در نقش اصلی را نیز بر عهده دارد.  

صالح میرزا آقایی، نیما رئیسی، مهدی بجستانی، پرویز بزرگی، شهرام ابراهیمی، میثاق زارع، غزاله نظر، ایلیا نصرالهی، پرند عین‌بیگی، تنی آواکیان، فاطمه عرب کرمانی، مهران هاشمی و فرنام حقیقت جو، دیگر بازیگران نمایش «اعتراف» بر اساس متنی از "برد میرمن" هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید