تحلیل چراغپور از بازی استقلال در گفتگو با جی پلاس:

العین به راحتی منصوریان را فریب داد!/ به جای آوردن 10 بازیکن جدید، بهتر نیست یک نفر تغییر کند؟

جلال چراغپور مدرس فوتبال دلیل باخت استقلال در بازی دیشب را عدم شناخت مربیان تیم استقلال از تیم العین عنوان کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جلال چراغپور مربی اسبق تیم ملی و تئوریسین فوتبال در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس دلیل باخت استقلال برابر العین را نوع نگاه مربیان دو تیم به این بازی دانست و اظهار کرد: برای اینکه بدانیم در بازی دیشب چه بر سر استقلال آمد، اول باید بپرسیم منصوریان چه کارهایی برای تیم استقلال نکرد؟ منصوریان باید می دانست که این یک بازی رفت و برگشت است و باید در طول یک هفته دوبار با این تیم بازی کند اما متاسفانه کادر فنی استقلال اینگونه به این بازی نگاه نکرد!

وی افزود: این نوع از بازی ها با بازی های لیگ متفاوت است و  احتیاج به استراتژی بلندمدت دارد. متاسفانه منصوریان برای این دو بازی هیچ برنامه بلندمدتی نداشت. این چیزی است که ما در بازی تیم های بزرگی چون بارسلونا می بینیم که بعد از باخت به تیم پاریسی، در بازی برگشت آن باخت را جبران می کند. این هم فقط به این دلیلی است که برای هر دو مسابقه برنامه دارد.

چراغپور گفت: این موضوع را در تیم اماراتی مشاهده کردیم که با وجود باخت در ایران در بازی برگشت به کلی متحول شد. العین به خوبی حفره های استقلال را شناسایی کرد و برای آن برنامه داشت. بر روی تک تک گل های تیم العین می شود صحبت کرد. متاسفانه استقلال انواع گل ها را دریافت کرد که نشان از این دارد که تیم به درستی برای این بازی آماده نشده بود. بعد از گل اول، روند از هم گسیختگی استقلال آغاز شد. استقلال برای جبران گل خورده بازی را باز کرد و تمام فضاها را در اختیار العین قرار داد تا بتواند به دروازه اش برسد.

این مربی پیشین فوتبال ایران همچنین به جی پلاس گفت: مربیان امروز در تمام برنامه های مطبوعاتی خود صحبت از آنالیز کردن تیم حریف می کنند؛ اما نکته این است که تیم مقابل هم می داند ما آنها را آنالیز می کنیم. نکته کلیدی بعدی این است که ما هم از این موضوع مطلع باشیم که آنها می دانند مورد آنالیز ما قرار می گیرند. همین امر هم باعث می شود تیم ها در این گونه بازی ها تلاش کنند تا تیم مقابل خود را به اشتباه بیاندازند.

وی گفت: العین در تهران به نوعی بازی کرد که تیم آنالیز استقلال را به اشتباه انداخت و در بازی برگشت نحوه بازی خود را تغییر داد و کادر فنی استقلال را شگفت زده کرد و به راحتی آنها را فریب دادند. وقتی در دقیقه 38 مجبور به تعوض می شوید این پیام را می رسانید که تمام تحلیل ها و برنامه هایی شما در طول هفته اشتباه بوده است.

چراغپور فوتبال را رو به پیشرفت دانست و به جی پلاس گفت: یکی از مهمترین اتفاق هایی که در فوتبال روز دنیا رخ داده، مهندسی معکوس کردن تحلیل ها و رفتار های تیم حریف است. این از زمان گورادیولا آغاز شد و زیدان و دیگر مربیان هم این روش را در پیش گرفته اند. باید بدانیم سیستم روز فوتبال دنیا تغییر کرده و در طول این یک هفته هم، تیم العین همین بلا را سر استقلال آورد و با مهندسی معکوس توانست کادر فنی استقلال را به اشتباه بیاندازد.

وی اظهار کرد: عمر عبدالرحمن دیشب 18 پاس کلیدی داشت که این 18 پاس منجر به ثمر رسیدن 4 گل شد. متاسفانه روی نیمکت تیم استقلال هیچ کس به این موضوع توجه نکرد که یک نفر را برای مهار این بازیکن در طول بازی مامور کند!

این مدرس، مشکل فوتبال ایران را ریشه ای دانست و  تصریح کرد: علیرضا منصوریان بعد از بازی مصاحبه می کند که استقلال احتیاج به 10 بازیکن جدید دارد. من سوالی دارم نه از آقای منصوریان بلکه از تمام مربیانی که این نوع نگرش را دارند! آیا بهتر نیست به جای تغییر 10 بازیکن تنها یک نفر را تغییر دهیم؟! اگر 10 نفر را تغییر دادیم و باز هم نتیجه نگرفتیم چه؟ آیا باز هم 10 نفر دیگر می آوریم؟! آیا اصلا چنین سرمایه فوتبالی در ایران وجود دارد؟ مگر چند بازیکن در سطح اول فوتبال ایران در حد و اندازه های نام تیم استقلال، وجود دارند که ما با این تفکر مشغول اداره تیم ها هستیم؟!

وی افزود: در یک بازی شطرنج، سرباز و فیل و رخ مقصر باخت نیستند بلکه کسی که در حال بازی است مسئول تمام شکست است. بازیکنان به تنهایی نمی توانند مقصر اصلی باخت قلمداد شوند. مطمئن باشید اگر بازیکنان استقلال در تیم العین بودند و بازیکنان العین در تیم استقلال، باز هم همین نتیجه رقم می خورد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید