گزارش جی پلاس از یک اهمالکاریِ جدید! + سند

پرسپولیس چطور از سیگار متضرر شد؟ "Smoking Room" چاره کار فوتبال ایران؟

جریمه پرسپولیس از سوی AFC به خاطر مصرف دخانیات هوادران در استادیوم، زنگ خطر را برای میزبانی فوتبال بین المللی ایران به صدا درآورد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس، گویا آرای انصباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تیم های ایرانی پایان پذیر نیست مگر اینکه اصلاحی در رفتار هوادران به خصوص فرهنگ هوادارای ایرانی ها به وجود بیاید و هواداران فقط برای لذت بردن از فوتبال به ورزشگاه بیایند و ضمن حمایت از تیم خود، هیچ بار دیگری روی دوش تیم های مورد علاقه خود نگذارند.

صد البته که هواداران ایرانی از شنیدن این آرای انصباطی ناراحت می شوند و شاید تلنگری هم به خود بزنند ولی به عمل کار بر آید نه به شعار. تا زمانی که اصلاحات لازم انجام نشود، همین آش است و همین کاسه.

پس از محرومیت پرسپولیس از حضور هوادارانش مقابل لخویا قطر و از دست دادن این وزنه قدرت و نیروبخش، مقابل این تیم متمول که در نهایت به تساوی پرسپولیس ختم شد، این بار پرسپولیس از سمت دیگری گزیده شده است.

AFC در آخرین آرای انضباطی خود که شامل بیش از 10 تیم آسیا می شد، استقلال و پرسپولیس را هم جریمه کرد. جریمه استقلال به خاطر اشتباه 10 دقیقه ای مدیران این تیم در تحویل لیست بازیکنان در دیدار با لوکوموتیو ازبکستان به ناظر بود و به مباحث مدیریتی تیم ها بر می گردد که آن هم ماجرای خود را دارد اما جریمه شدن پرسپولیس به خاطر موضوعی است که شاید کمتر هواداری در ایران از آن خبر داشته باشد!

1148032_980

ناظر بازی دیدار پرسپولیس و الریان قطر، در گزارش خود از این بازی، استعمال دخانیات و سیگار را هم به کمیته انضباطی این نهاد ارائه کرده و AFC هم مطابق بند 10 آیین نامه انضباطی، پرسپولیس را 3 هزار دلار جریمه و تهدید کرده در صورت پرداخت نشدن این مبلغ طی یکماه، با مجازات سنگین تری هم مواجه می شود.

استعمال دخانیات در ورزشگاه های ایران و در حین تماشای بازی متاسفانه امری شایع است که نه تنها در لیگ برتر که در تمام مسابقات بین المللی که هواداران ایرانی حضور دارند، بعضا از این امر اجتناب نمی کنند!

شاید در دفعات گذشته ناظر بازی توجهی به آن نداشته و یا اینکه AFC اکنون قصد برخورد سفت و سخت با این مساله را دارد تا به طور کامل ریشه کن شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت این رای نمی تواند آخرین برای انصباطی AFC در برخورد با مصرف سیگار روی سکوهای ورزشگاه باشد و نیازمند یک اصلاح رفتار عمده از سوی هواداران است.

شاید برخی تصور کنند این جریمه فقط از سوی AFC تعیین شده اما در تمام لیگ ها و ورزشگاه های اروپا مصرف سیگار روی سکوها و در حین انجام بازی یک تخلف است و حداقل در سطح برتر اروپا این اتفاق رخ نمی دهد.

البته در بین دو نیمه مسابقات ورزشی، هوادران برای دقایقی صندلی و جایگاه مشخص خود را ترک می کنند و به محل هایی به نام "Smoking Room" که برای استعمال دخانیات در نظر گرفته شده می روند تا ضمن خودداری از جریمه شدن تیم مورد علاقه خود، مزاحمتی هم برای دیگران نداشته باشند.

در ایران اما قضیه فرق می کند! یکی از دغدغه های افراد حساس به دخانیات این است که در جایی بنشینند که بو و دود سیگار به مشام آنها نرسد اما تقریبا این کار اجتناب ناپذیر است و در ورزشگاه ها ایران افراد زیادی سیگار می کشند.

** آیین نامه انضباطی ایران چه می گوید؟

آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال ایران درباره رفتار هوادران شامل 5 بند می شود که چنین بندی مبنی بر جلوگیری از مصرف دخانیات ندارد و اگر فوتبال ایران قصد اصلاح اساسی برای جلوگیری از تکرار این اتفاق در مسابقات بین المللی را دارد، باید تجدیدنظری در این باره انجام دهد و حداقل با کنفدراسیون فوتبال آسیا از این حیث هماهنگ شود.

حتی اگر جریمه هایی هم برای این اقدام وجود نداشته باشد، مصرف دخانیات در محیط عمومی و به خصوص در فضای ورزشی و در حین انجام مسابقه بدون شک امری پسنیده نیست و علاوه بر ضرر های مالی و جانی، موجب مزاحمت برای اطرافیان و حاضران به ویژه نوجوانان با سن کم، در آن محیط می شود؛ محیطی که خردسالان، کودکان و نوجوانان هم در آن حضور دارند و چه بسا قصد الگو برداری هم داشته باشند!

** آیین نامه فدراسیون فوتبال:

photo_2017-05-28_11-47-27

 

photo_2017-05-28_11-47-23

دیدگاه تان را بنویسید