محمدمهدی تندگویان در گفت و گو با جی پلاس:

قالیباف شهردار "سازه" بود/ اقتصاد زیرزمینی شهر مغفول ماند!/ حمل و نقل عمومی پاشنه آشیل تهران است

عضو شورای چهارم شهر تهران، محمدباقر قالیباف را صرفا شهردار سازه می داند.

لینک کوتاه کپی شد

محمد مهدی تندگویان در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس، مهمترین نقطه ضعف شهرداری تهران را نرسیدن به درآمدهای پایدار و عدم موفقیت در حوزه اقتصاد شهری و توسعه کامل حمل و نقل عمومی دانست و اظهار کرد: اسحاق جهانگیری در مناظره های انتخاباتی جمله ای را درباره شهردار تهران گفتند که من هم با این جمله موافق هستم. ایشان خطاب به او گفت: «شما شهردار سازه هستید نه شهردار شهر» ساخت و ساز هایی در شهر تهران انجام شده و شهرداری در قبال آن پولی را دریافت کرده است. شهرداری با آن پول به ساخت و سازهای دیگری مانند توسعه شبکه مترو و امثال آن پرداخته است و به آن معنا است که شهر تهران هیچ درآمد پایدار مشخصی ندارد.

** تهران زیرساخت درآمد پایدار را ندارد

عضو شورای شهر کنونی، در پاسخ به این سوال که شهر تهران چگونه می تواند به درآمدهای پایدار دست یابد، تنها خاطرنشان کرد: متاسفانه زیر ساخت های این موضوع فراهم نشده است تا به درآمد پایدار برسیم. در دوره های گذشته و این دوره حرکت هایی صورت گرفته است اما بسیار ناچیز است.

** زباله های تهران و تولید برق!

سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان شورای چهارم شهر تهران حجم تولید برق از زباله را در سراسر دنیا منسوخ شده ارزیابی کرد و به جی پلاس گفت: امروز در دنیا تولید برق از زباله تقریبا از دستور کار خارج شده است. تقریبا 20 درصد زباله ها در شهرهای پیشرفته جهان صرف تولید برق می شود. 80 درصد زباله ها صرف تولید فرآورده های دیگری می شود که ارزش افزوده آنها خیلی بالاتر از تولید برق است. متاسفانه شهرداری تهران در زمانی که این طرح دیگر در دنیا منسوخ شده، تازه به فکر  اجرای آن یعنی تولید برق از زباله ها افتاده است! البته این را هم باید بگویم که این میزان برقی که مثلا از 200 تن زباله تولید می کنیم جوابگوی همان کارخانه فعال در این زمینه هم نیست!

** اقتصاد زیر زمینی در شهر تهران

تندگویان چرخه اقتصادی زیرزمینی در شهر تهران را قابل توجه دانست و با تاکید بر توجه شهردار آینده به این موضوع اظهار کرد: اقتصاد زیرزمینی در تهران وجود دارد و شهردار بعدی شهر تهران باید سعی کند از آن به بهترین نحو بهره برداری کند. مثال آن هم همین زباله های تهران است. همه مردم با افرادی که در طول روز در سطل های زباله شهر مشغول جستجو هستند، مواجه شده اند. این افراد تفکیک زباله انجام می دهند و کالاهای مورد نیاز خودشان را جدا می کنند و می برند. مشخص است که ماموریت های آنها تعریف شده است. این موضوع نشان می دهد که تشکیلاتی پشت این موضوع قرار دارد که به این افراد در قبال این زباله ها دستمزدی پرداخت می کند. شبکه ای هم که این زباله ها را می خرد، حتما تبدیلی روی آنها انجام می دهد و ارزش افزوده ایجاد می کند. تمام این اتفاق ها نشان می دهد چرخش پول در این حوزه وجود دارد.

شهرداری در طول 12 سال اخیر برای تغییر این روند زیرزمینی هیچ برنامه ای نداشته است. شهردار یا باید این شبکه را منظم و ساماندهی می کرد و یا در یک نقطه ای به این اتفاق پایان می داد و دست این شبکه ها را کوتاه می کرد. مثلا اینکه شهرداری خودش تفکیک زباله را انجام می داد و با این کار درآمد حاصل از آن هم برای شهر تهران بود.

** تراکم فروشی و طرح جامع و تفصیلی تهران

تندگویان میزان فروش تراکم طی 4 سال اخیر را بسیار پایین عنوان کرد و به جی پلاس گفت: بعد از ابلاغ طرح جامع و تفصیلی شهر تهران و تشکیل کمیسیون ماده 5 تقریبا جلوی تراکم فروشی های بی مورد گرفته شده است. اکثر پروژه هایی که امروز در حال اجرا هستند مجوزهای خودشان را قبل از روی کار آمدن شورای چهارم گرفته اند و اکنون در حال اجرا هستند. موضوع این است که شهرداری یک نهاد فرادستی دارد به اسم شورای عالی معماری و شهرسازی که می تواند در هر جایی که تشخیص بدهد تخلفی صورت گرفته و یا به نفع شهر تهران نیست، ورود کرده و آن طرح را باطل اعلام کند اما متاسفانه این شورا ضعف های داشت.

این شورا مخالفت خودش را با برخی پروژه ها اعلام می کند ولی متاسفانه ورود قضایی پیدا نمی کند تا جلوی پروژه گرفته شود. این شورا بارها اعلام کرده که ما ضابط قضایی نداریم و نمی توانیم برخورد قانونی انجام دهیم. البته این موضوع درست نیست. مثلا در مسئله گودبرداری ایران زمین شورای عالی معماری و شهرسازی ورود و پروژه را باطل اعلام کرد. کسی هم نتوانست جلوی اجرای این حکم را بگیرد.

** با فروش تراکم، جمعیت پذیری تهران را بالا بردیم

عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران درباره بلندمرتبه سازی ها در منطقه 22 و تراکم جمعیتی زیاد آن منطقه نیز به جی پلاس گفت: شهرداری این شهر را به هر سمتی که دوست داشته، گسترش داده است. منطقه 22 تهران قرار بود پایلوت منطقه بهینه در شهر تهران باشد، با حداکثر جمعیت پذیری 250 هزار نفر اما امروز این منتطقه 1.5 میلیون نفر جمعیت دارد. سرانه های آموزشی، بهداشتی و فرهنگی آن تامین نشده است. این نشان می دهد که از قوانین خارج شده ایم و خارج از عرف عمل کرده ایم. متاسفانه به دلیل فروش تراکم بیش از اندازه و به دست آوردن منابع مالی بیشتر، باعث چندین برابر شدن ظرفیت تهران شده ایم. همین موضوع آلودگی های زیست محیطی را با خودش به همراه دارد.

** حمل و نقل عمومی پاشنه آشیل آلودگی های محیطی زیستی تهران

تندگویان دلایل شهرداری تهران را برای تکمیل نکردن پروژه های حمل و نقل عمومی شهر را هم نادرست دانست و در این باره تصریح کرد: شهرداری مدعی است چون دولت بدهی هایش به این نهاد را پرداخت نکرده، لذا نتوانسته حمل و نقل عمومی را در شهر گسترش بدهد. حالا شما این موضوع را در نظر بگیرید که امسال در شورای شهر تهران 22 هزار میلیارد تومان بوجه برای شهرداری تصویب کرده ایم که در این 12 سال اگر به طور متوسط سالی 10 هزار میلیارد تومان بودجه برای شهرداری تصویب شده باشد، شهرداری 120 هزار میلیار تومان درآمد کسب کرده است.

امروز شهرداری 12 هزار میلیار از دولت طلبکار است که نصف آن به دولت قبلی باز می گردد. آیا این موضوع بدهی دولت به شهرداری توجیه مناسبی برای عدم تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی شهر تهران است؟ آیا پل صدر مهم تر بود یا یک خط مترو؟ آیا شهر آفتاب باید ساخته می شد یا یک خط مترو؟ درآمد واقعی شهر را اگر واقعی و در جهت اولویت های شهر تهران خرج می کردیم، امروز مشکلی بابت کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در تهران نداشتیم. 

 

دیدگاه تان را بنویسید