گزارش جی پلاس؛

چگونگی حفاظت از سیستم ها در مقابل باج افزار جدید wanna cry

چگونه از سیستم های کامپیوتری در مقابل باج افزارها محافظت کنیم؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار علم و فناوری جی پلاس؛ حمله اخیر باج افزاری به نام wanna cry به کامپیوتر نهادهای چندین کشور دنیا، مانع از دسترسی این نهادها به اطلاعاتشان شده و با نمایش پیامی روی صفحه کامپیوتر کاربران از آنها درخواست پول می کند. این خبر تیتر نخست اکثر رسانه های دنیاست. اما نکته مهم اینجاست که چگونه از اطلاعات خود بر روی کامپیوتر در مقابل حمله های این باج افزارها محافظت کنیم.

تهیه پوشش امنیتی

چنانچه از سیستم عامل ویندوز 10 استفاده می کنید باید بدانید که باج افزار wanna cry از حفره امنیتی در ویندوز 10 استفاده می کند. هر چند که مایکروسافت برای پوشش این حفره امنیتی در ماه مارس آپدیتی را منتشر کرد. بنابراین این نکته ی بسیار مهمی است که استفاده کنندگان از این ویندوز ، می بایست از این پوشش امنیتی  استفاده کنند، به این دلیل که کمتر در معرض خطر حک شدن توسط اینگونه باج افزارها باشند.

شکایت نکنید

زمانی که در محل کار مدیر سیستم، به منظور بروزرسانی سیستم، شبکه را به هم می ریزد که این بروزرسانی می تواند شامل نصب نرم افزارهای جدید یا پوشش امنیتی باشد.

حسرت نخورید

به نظر می رسد این باج افزارها به کامپیوترهایی حمله می کند که سیستم عامل ویندوز 10 آنها پوشش امنیتی ندارد، اما این به آن معنا نیست که کامپیوترهای حاوی سیستم اپل یا لینکس باید از این سیستم مطمئن باشند. آنها هم همچنین باید به صورت منظم با پوشش امنیتی که قبلا گفته شد، سیستم را بروزرسانی کنند.

سیستم حفاظتی را چک کنید

اگر شما در یک شبکه کاری هستید که در حال حاضر دارای سیستم امنیتی نیست، نصب کردن نرم افزارهای آنتی ویروس و محافظتی ضروری است. بسیاری از این نرم افزارها حتی در مواقعی که شما فایل های ویروسی را دانلود و ذخیره می کنید، از سیستم محافظت می کند.

همیشه پشتیبان تهیه کنید

مهمترین نکته این است که همیشه و به طور منظم از سیستم خود، فایل پشتیبان تهیه کنید. از این طریق حتی اگر باج افزاری شما را مورد حمله قرار دهد، شما به راحتی به تمام فایلهای خود دسترسی پیدا خواهید کرد. اما توجه داشته باشید فایل پشتیبان شما نباید بر روی کامپیوتر باشد بلکه باید روی هارد خارجی قرار داده شود.

و نکته اخر اینکه اگر شما از شبکه های اینترنتی عمومی استفاده می کنید، به سیستم خود بگوید که شما از یک شبکه عمومی اینترنتی استفاده می کنید { معمولا سیستم از شما در مورد این قضیه می پرسد}. این نکته از این نظر اهمیت دارد که سیستم عامل به شما می گوید که آیا در یک محیط پرخطر در حال فعالیت هستید یا نه. در نتیجه بعضی از پورتهای ضعیف شده و در معرض خطر را می بندد.

دیدگاه تان را بنویسید