هر روز گرانتر از دیروز!

قیمت پژو 2008 مشخص شد + بررسی کامل

هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو، از رونمایی رسمی پژو 2008 در روزهای آینده خبر داد. طبق گفته‌های یکه زارع این فرانسوی بین 90 تا 100 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، پژو 2008 شروع کننده بازی جدید پژو در کلاس شاسی‌بلندهاست. تاقبل از آمدن 2008، شیر فرانسوی در دنیای شاسی‌بلندها یال و کوپالی نداشت ولی بعد از آمدن 2008 داستان تغییر کرد؛ غرش بلند شیر فرانسوی که با آمدن 2008 آن‌را شنیدیم تنها یک دلیل داشت: بازگشت پژو به دنیای شاسی‌بلندها.

 
متولد 2013 است
 

در خانواده چهار رقمی‌های پژو، 2008 پائین‌ترین جایگاه را دارد. یک مرحله بالاتر از آن، مدل 3008 و یک پله بالاتر نیز مدل 5008 ایستاده است (البته پژو یک مدل 4008 هم دارد که نسخه ارتقایافته‌ای از 3008 و مختص بازار چین است). اما تا قبل از سال 2013 دو محصول 3008 و 5008 جایگاه ویژه‌ای در بازار SUVها نداشتند چراکه 5008 ون فول‌سایز 5 درب بود و 3008 هم به دلیل طراحی خاصش، که میان ون و استیشن قرار می‌گرفت، هویت نامشخصی داشت و به زور او را در کلاس شاسی‌بلندهای جمع و جور راه دادند!

اما در 2012 پژو تغییر رویه داد و با معرفی مدل مفهومی 2008Concept، که در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد، جانی دوباره به محصولاتش بخشید. 6 ماه بعد از نمایشگاه پکن سرانجام نسخه تولیدنهایی 2008 در نمایشگاه ژنو معرفی شد؛ پژو برای نخستین‌بار محصولی مدرن ساخت که از همه لحاظ، شاسی‌بلندی واقعی بود.

 

موفق‌ترین شاسی‌بلند پژوست
 

از سال 2013 تا به امروز، پژو 2008 بیش از 11 جایزه اروپایی را به نام خود ثبت کرده است. در اوت 2016 درحالیکه مجموع تولید جهانی 2008 از مرز 632 هزار دستگاه می‌گذشت، پژو تولید 500 هزارمین دستگاه آن را در کارخانه Montévrain در شمال فرانسه جشن گرفت. پژو 2008 هم‌اکنون القاب زیر را در اختیار دارد:

  1. دومین محصول پرفروش پژو در بازار جهانی (بعد از 208)
  2. پرفروش‌ترین شاسی‌بلند پژو در بازار جهانی
  3. پنجمین خودروی پرفروش بازار فرانسه

 

فیس‌لیفت 2008 چه ویژگی‌هایی دارد؟
 

2008 به لطف چهره جدیدش، که از هاچ‌بک پژو 208 آن را قرض گرفته است، سرمشق شاسی‌بلندهای دیگر پژو و حتی منجر به تغییر نسل 3008 و 5008 شد؛ نسل‌هایی که با ظاهری دگرگون شده سال گذشته میلادی برای اولین‌بار در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شدند. پژو 20088 یک فیس‌لیفت هم دارد که ابتدای 2016 و به‌عنوان مدل 2017 و با نام New 20088 معرفی شد.


طبق اطلاعاتی که تا به امروز داریم، احتمال عرضه نسخه فیس‌لیفت 2008 در ایران همچنان بالاست پس بد نیست که برای آمادن احتمالی‌اش آماده باشیم! مهم‌ترین ویژگی ظاهری این فیس‌لیفت، تغییر جلوپنجره و به‌روزرسانی چراغ‌هایش است به خصوص چراغ‌های عقب که حالا با ظاهری سه‌بعدی طراحی شده‌اند.

البته اگر بیشتر دقت کنید، خواهید دید که درب موتور نیز تغییر کرده و همچنین لوگوی پژو که تا پیش از این روی درب موتور قرار داشت حالا در 2008 جدید به درون جلوپنجره منتقل شده است. نکته دیگر اضافه‌شدن زه‌های پلاستیکی به اطراف بدنه است که باعث شده 2008 جدید بیشتر از قبل شبیه شاسی‌بلندها باشد!

علاوه‌بر این پژو دو رنگ بدنه جدید با نام Emerald Crystal و Ultimate Red را هم به 2008 اضافه کرد تا بدین‌تریب رنگ‌های قابل سفارش این خودرو به 9 عدد برسد. در این فیس‌لیفت همچنین به دو تیپ سابق Active و Allure این خودرو، تیپ سومی با نام GT Line نیز افزوده شده که گران‌تر و اسپرت‌تر از بقیه است. جالب است بدانید که تیپ GT Line فقط برای مدل‌های پرفروش پژو استفاده می‌شود و قبل از 2008 تنها دو مدل 208 و 508 چنین تیپی داشتند. مهم‌ترین ویژگی‌های تیپ GT Line عبارتند از:

  • پدال‌های آلومینیومی
  • تزئینات قرمز کابین
  • جلوپنجره کرومی مشکلی
  • رینگ‌های اختصاصی 17 اینچ آلومینیومی
  • پادری‌های فولادی ضدزنگ با لوگوی پژو
  • تریم مشکی براق بدنه شامل جلوپنجره کرومی مشکی، باربندهای مشکی، قاب مشکی آینه‌های جانبی، کاور مشکی در اطراف مه‌شکن‌ها

 

چه امکاناتی دارد؟
 

پژو 2008 ویژگی‌های جالبی دارد که باعث شده در برخی موارد بهتر از رقیبانش در بازار جهانی باشد. این ویژگی‌ها و برخی امکانات مهم پژو 2008 عبارتند از:

  • مانیتور 7 اینچی لمسی
  • سانروف پانوراما سفارشی
  • سیستم Park Assist یا پارک اتومات
  • چندرسانه‌ای Apple CarPlay سفارشی
  • دوربین عقب، سنسورهای جلو و عقب، هدآپ
  • سیستم Hill Assist یا کمکی حرکت در شیب
  • روکش چرم سفارشی برای فرمان، دسته دنده و جادستی درب‌ها
  • صندلی‌های تاشو عقب که با خواباندن آن‌ها حجم صندوق تا 1400 لیتر افزایش می‌یابد.
  • سیستم Mirror Screen برای میرور کردن (بخوانید همگام‌سازی!) اسمارت‌فون با چندرسانه‌ای خودرو
  • سیستم Active City Brake یا ترمز اضطراری که در سرعت‌های بالاتر از 30 کیلومتربرساعت فعال می‌شود.
  • سیستم Grip Control که کنترل کشش اختصاصی پژوست و برای تمامی نسخه‌های 2008 به شرط قدرت بیش از 100 اسب‌بخار (هم بنزینی و هم دیزلی، هم اتومات و هم دستی) قابل سفارش است. گریپ کنترل، 4 حالت مختلف رانندگی را در اختیار راننده قرار می‌دهد.
 

 

با پلتفرم ارتقایافته 206 ساخته شده
 

پژو 2008 با پلتفرم جهانی PF1 پژوسیتروئن ساخته شده است؛ همان پلتفرمی که زمانی روی پژو 206 استفاده شد و سپس روی 207 قرار گرفت و امروزه نیز در دل 208 است! استفاده از این پلتفرم، راه‌حلی زیرکانه برای کاهش هزینه‌های تولید پژوسیتروئن به‌خصوص در بازار ایران است چراکه علاوه بر 208 چند فرانسوی دیگری که در راه ایران هستند مانند پژو 208 هاچ‌بک، پژو 301 سدان، سیتروئن C4L سدان و سیتروئن C3 XRR شاسی‌بلند، همگی با همین پلتفرم PF11 ساخته شده‌اند.

  پژو 2008 تیوولی 2017 جک S5 تیگو5 داستر 2017 کپچر 2017
طول 4.15m 4.20m 4.43m 4.50m 4.31m 4.12m
عرض 1.73m 1.79m 1.84m 1.84m 2.00m 1.77m
ارتفاع 1.55m 1.60m 1.66 1.74m 1.63m 1.56m
محوری 2.53m 2.60m 2.64 2.61m 2.67m 2.60m
صندوق 410L 423L 505L 370L 480L 377L
باک 50L 47L 55L 55L 50L 45L

 

هم 4 سیلندر است هم 3 سیلندر
 

وقتی 2008 برای اولین‌بار در اسفندماه 94 و در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد، همه نگاه‌ها متوجه انجین 1.6 لیتری آن شد. حدس‌های اولیه این بود که انجین 2008 همان انجین 1.6 لیتری TU5 است ولی اواسط مهرماه 95 و در حاشیه کنفرانس مشترک مدیرعامل پژوسیتروئن (⁣کارلوس تاوارس) با مدیرعامل ایران خودرو (یکه زارع) مشخص شد که 2008 نه با انجین TU5 بلکه با انجین EP6، که با هاچ‌بک 2088 نیز مشترک است، به ایران می‌آید. 

مقایسه پژو 2008 چهار سیلندر با رقیبانش
  پژو 2008 تیوولی 2017 جک S5 تیگو5 داستر 2017 کپچر 2017
حجم انجین 1.6L-VTi 1.6L 2.0L-Turbo 2.0L-DVVT 2.0L 1.2L-Turbo
قدرت 118hp 126hp 174hp 139hp 135hp 120hp
گشتاور 160nm 160nm 235nm 182nm 195nm 190nm
گیربکس

5 دستی

4 اتومات

6 اتومات

6 دستی

6 دوکلاچه اتومات

5 دستی

CVT

6 دستی

4 اتومات

6 دوکلاچه اتومات
شتاب

11.2sec

(اتومات)

12.5sec 12.8sec 13.0sec 10.2-107sec 10.9sec
سرعت 190km/h 175km/h 180km/h 165-175km/h 170-176km/h 192km/h

مصرف

5.9L (دستی)

6.5L (اتومات)

7.2L 7.7L (دستی)

8.5 (دستی)

9.0 (اتومات)

8.2 (دیف جلو)

9.0 (دو دیف)

5.4L

اما به غیر از پیشرانه 4 سیلندر، این فرانسوی قرار است با پیشرانه 3 سیلندر نیز در ایران تولید شود. پژو 2008 در بازار جهانی 4 پیشرانه 3 سیلندر مختلف از سری جدید PureTech دارد، که مشخصاتشان را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

هنوز مشخص نیست که پای کدام پیشرانه 3 سیلندر به بازار ایران می‌رسد. همچنین در جدول زیر توجه داشته باشید که حرف T به معنای توربو و e به معنای داشتن سیستم استارت‌استاپ است. پیشرانه PureTech در مدل تنفس طبیعی 21 کیلوگرم و در مدل توربو 12 کیلوگرم سبکتر از پیشرانه 4 سیلندر است.

پیشرانه‌های 3 سیلندر پژو 2008
  1.2L e-VTi 1.2L VTi 1.2L e-THP 1.2L e-THP2
قدرت 82hp 82hp 108hp 128hp
گشتاور 118nm 118nm 205nm 230nm
گیربکس 5 اتومات 5 دستی 5 دستی 6 دستی

 

پژو 2008؛ اولین محصول ایکاپ
 

این شاسی‌بلند فرانسوی نخستین محصولی است که در ایکاپ، کارخانه مشترک ایران خودرو با پژو، تولید می‌شود. اواخر زمستان امسال، پژو 2008 روی خط تولید ایکاپ می‌رود. طبق برنامه‌ریزی ایکاپ، بعد از پژو 2008، نوبت آمدن پژو 5088 است که البته به صورت وارداتی به ایران می‌آید. تولید هاچ‌بک پژو 208 و همچنین سدان پژو 301 نیز از اواخر سال 966 در ایکاپ شروع می‌شود.

ایکاپ در سه سال نخست فعالیتش، از 208 و 2008 و 301 مجموعا 15000 دستگاه تولید خواهد کرد که بخشی از آن برای بازارهای صادراتی است. با شروع تولید 2008 در ایکاپ، ایران بعد از فرانسه، چین و برزیل، تبدیل به چهارمین سایت تولیدی این خودرو در بازار جهانی می‌شود.

چه قیمتی دارد؟
 

قیمت قطعی پژو 2008 حدود 2 ماه پیش رسما از طرف ایران خودرو اعلام شد؛ این فرانسوی بسته به سطح آپشن‌ها و همچنین داشتن یا نداشتن گیربکس اتومات، قیمتش مابین 75 تا 95 میلیون تومان متغیر است. این قیمت رقابتی باعث شده است تا 20088 اصلی‌ترین رقیبش در بازار اروپا، یعنی رنو کپچر، را به راحتی در ایران شکست دهد.

بعد از کپچر دومین رقیب 2008، تیوولی است ولی این کره‌ای چندان توان رقابت با او را ندارد آن هم به دو دلیل؛ اول اینکه گران‌ترین تیپ 2008 تقریبا هم‌قیمت تیوولی الیت است و دوم اینکه به دلیل داخلی‌سازی 2008 اکثر مشتریان به سراغ ایکاپ می‌روند چراکه تاچندین سال، تعمیر و همچنین تامین‌ قطعات آن توسط شبکه ایران خودرو صورت می‌گیرد.

بنابراین اگر قیمت ایران‌خودرویی‌ها درست باشد، موفقیت پژو 2008 برای غلبه بر کپچر و تیوولی تضمینی است ولی این شیر تازه‌نفس چندین رقیب دیگر هم دارد که به چشم نمی‌آیند مثل چری تیگو5، جک S5 و ام‌وی‌ام X33S. 

  پژو 2008 تیوولی 2017 ام‌وی‌ام X33S نیوفیس جک S5 تیگو5 جدید داستر 2017 کپچر 2017

قیمت تقریبی

(میلیون تومان)

75-100 (احتمالی) 102.4 74.8-76.8 84.4-96.7 93.9-99.9 111-119 109.9
  - آخرین قیمت آخرین قیمت آخرین قیمت آخرین قیمت آخرین قیمت آخرین قیمت

همچنین باید رنو داستر (نسل فعلی) را هم از لیست رقبای آتی پژو 2008 خط زد چون فقط کابین 2008 به همه داستر می‌ارزد! ولی از طرف دیگر فراموش نکنیم که نسل دوم داستر، در سال 2017 در خود ایران و در سایت بن‌رو کاشان تولید می‌شود که در اینصورت به حریف اصلی پژو 2008 در ایران خواهد بود؛ داستری که توانسته پرفروش‌ترین خودروی رنو در اروپا باشد قاعدتا می‌داند که با نسل جدیدش چگونه از پس پژو 2008 در ایران برآید.

اما رقیب دیگری که در انتظار 2008 نشسته، سیتروئن C3 XR است که در نمایشگاه مشهد رونمایی شد. این سیتروئن نیز همچون 2008 از انجین 1.6 لیتری بهره می‌برد که در مدل معمولی حدود 115 اسب‌بخار و در مدل توربو حدود 1655 اسب‌بخار قدرت دارد. از آنجایی که داستر جدید را پارس خودرو و پژو 2008 را هم ایران خودرو تولید می‌کند، منطقی است که سایپایی‌ها وسوسه تولید C3 XR را داشته باشند. در آینده در مورد سطح امکانات پژو 2008 در ایران بیشتر صحبت می‌کنیم؛ پس همچنان منتظر باشید!

به‌روزرسانی - 24 آبانماه 95: در چهارمین هفته آبانماه، نخستین بدنه پژو 2008 در سالن رنگ شماره یک ایران خودرو با موفقیت رنگ‌آمیزی شد. بنابه گزارش ایکوپرس، برنامه آموزش پرسنل این سالن تا 20 روز دیگر به اتمام می‌رسد و نهایتا این سالن از ابتدای اسفندماه تحویل ایکاپ خواهد شد.

به‌روزرسانی - 2 آذرماه 95: برخی خبرها از آغاز پیش‌فروش پژو 2008 در بهمن‌ماه حکایت دارند. بنابه گزارش صنعت‌نویس، ایکاپ در دهه فجر امسال، پیش‌فروش این فرانسوی را آغاز خواهد کرد و اولین سری 2008 نهایتا تاقبل از نوروز 96 راهی بازار می‌شود.

به‌روزرسانی - 9 بهمن 95: در حاشیه مراسم تحویل تاکسی‌های جدید، هاشم یکه زارع گفت از اوایل اسفندماه تولید پژو 2008 در ایران آغاز می‌شود. البته مدیرعامل ایران خودرو به رسانه‌ها گفت که تولید 2008 به فاصله اندکی از بازار اروپا، در ایران شروع می‌شود. این جمله بدین معنی است که شاید ایران خودرو قصد عرضه نسخه فیس‌لیفت 2008 را داشته باشد که محصول 2016 است. فراموش نکنیم که ایران خودرو تا به امروز و در نمایشگاه‌های مختلف ایران و حتی دو هفته پیش در سیزدهمین نمایشگاه خودرو اصفهان، نسخه قدیمی 2008 را به نمایش گذاشته بود که محصول 2014 است. قطعا درنمایشگاه امسال خودرو تهران همه چیز مشخص می‌شود.

به روزرسانی - 17 بهمن 95: محمدرضا معتمد، مدیرعامل ایکاپ، خبرهای تازه‌ای از پژو 2008 به رسانه‌ها داد. معتمد گفت که تولید 2008 در ایران تنها به فاصله یکماه از شروع تولید آن در اروپا آغاز می‌شود که تاکنون در کشور سابقه نداشته است. این جمله آقای معتمد به این معنی است که ایران خودرو به احتمال فراوان قصد عرضه نسخه فیس‌لیفت 2008 را دارد نه مدل قدیمی‌اش. معتمد همچنین تاکید کرد که 2008 در ایران هم با پیشرانه 1.2 لیتری و هم با پیشرانه 1.6 لیتری تولید می‌شود.

به روزرسانی - 3 اردیبهشت 96: به گزارش اقتصادنیوز، هاشم یکه زارع (مدیرعامل ایران خودرو) قیمت 2008 را 90 تا 100 میلیون تومان اعلام کرده است. این درحالی است که سال گذشته، قیمت این خودرو بین 75 تا 95 میلیون تومان اعلام شده بود. این فرانسوی تازه‌وارد قرار است در اردیبهشت‌ماه 96 رونمایی و سپس پیش فروش آن از اواخر اردیبهشت آغاز شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید