گزارش جی پلاس: رئال مادرید آسیا فردا در کمین قهرمان نصفه و نیمه

وقتی برانکو پرسپولیس را خلع سلاح کرد!

پرسپولیس اگر چه با اقتدار قهرمان لیگ برتر شد اما در آسیا اسیر شرایط سخت خالی بودن نیمکت شده که شاید بزرگترین ضعف تدبیری برانکو در این فصل باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ تیم فوتبال پرسپولیس توانست در فاصله سه هفته تا پایان لیگ برتر، به قهرمانی رسیده و رکوردهای ویژه ای هم از خود به جای بگذارد. هواداران این تیم تصور می کردند، حالا بهتر است بازیکنان اصلی در 3 بازی باقیمانده تا انتهای لیگ استراحت کنند تا پرسپولیس با آمادگی بهتری به دنبال صعود از گروهش در لیگ قهرمانان آسیا باشد. کاری که برانکو حداقل در بازی مقابل پدیده (بعد از مسجل شدن قهرمانی و پیش از مراسم جشن) نکرد!

پرسپولیس در آسیا اما در اندیشه خروج از وضعیت دشواری است که خودش آن را به وجود آورد. آنها در آخرین دیدارشان در  آسیا با تساوی مقابل الریان قطر در آزادی، شانس صعود از گروه را تا حدی زیادی کم کردند و متاسفانه تیمی که در لیگ نتایج خیره کننده و بی‌سابقه‌ای کسب کرده، تاکنون در آسیا در حد و قواره یک تیم مدعی قهرمانی ظاهر نشده است!

** پرسپولیس و غفلت از آسیا!

بازیکنان پرسپولیس که در لیگ برتر بسیار خوب عمل کرده‌اند، برابر الریان قطر بسیار پر اشتباه و خودخواه بودند و در مواقعی هم نمی‌دانستند مقابل حریف دست به چه کاری بزنند. شاید دلیل این اتفاق نبود بازیکن آلترناتیو (جایگزین) در زمین بود؛ چون در صورت وجود چنین بازیکنی و احتمال نیمکت‌نشینی، بازیکنان ثابت این تیم بهتر از این‌ها در زمین ظاهر می‌شدند. بدون شک سطح این مسابقات به هیچ وجه قابل مقایسه با لیگ برتر ایران نیست و پرسپولیس کمی دیر متوجه این موضوع شد.

اگر به تنها تعویض برانکو در دیدار با الریان توجه کنید، متوجه دست خالی او خواهید شد. تنها تعویض برانکو در این دیدار خروج سروش رفیعی و ورود محسن ربیع خواه به عنوان بازیکن کاملا دفاعی در دقیقه 89 بود. این تعویض نه تنها به سرخپوشان کمک نکرد، بلکه از قدرت تهاجمی پرسپولیس کم کرد و سرعت زمان بازی را هم گرفت. واقعا تیمی که سودای قهرمانی در آسیا را دارد، چرا اینطور گرفتار رقبای مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا می‌شود؟ آن هم در خانه!

** کادر فنی، هنر حفظ بازیکنان بزرگ را نداشت

تیمی که در نیم فصل نخست لیگ برتر، با داشتن یک تیم قوی در میدان و یک تیم دوم خوب روی نیمکت، تمام تیم ها را از دم تیغ گذراند و با تاکتیک‌های مختلف در زمین حاضر شد، در نیم فصل دوم بازیکنی در حد ترکیب ثابت نداشت و در واقع هنر حفظ بازیکنان بزرگ در کادرفنی پرسپولیس وجود نداشت و بعضی بازیکنان به دلایل مختلف از جمع سرخ پوشان جدا شدند و کار به جایی رسید که به طور مثال مقابل الریان، هیچ کدام از نیمکت نشینان توان تغییر نتیجه و روند بازی را نداشتند.‌

پرسپولیس در حالی از نظر بازیکن دست خالی مانده که به اعتقاد اهالی فوتبال در ابتدای فصل یکی از بهترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر را داشت و حتی بازیکنان تاثیرگذار فصل گذشته، نیمکت نشین این فصل شده بودند، اما این شرایط تا پایان کار تداوم نداشت و حاصلش اکنون در نتایج لیگ قهرمانان آسیا مشهود است!

با اتمام لیگ پانزدهم و از دست رفتن قهرمانی به دلیل تفاضل گل کمتر برای پرسپولیس، برانکو به سرعت لیست بازیکنان مورد نیاز خود را تحویل باشگاه داد و از طرفی بازیکنان مازاد خود را مشخص کرد اما پیوستن طارمی و رضاییان به ریزه اسپور ترکیه هواداران را بابت جای خالی این دو نگران کرده بود. با گذشت چند هفته اما طارمی و رضاییان به این تیم بازگشتند تا دو بازیکن مهم حفظ شوند.

** ماجرای رضاییان باعث پریدن ساسان انصاری شد!

قصه پیوستن مجدد رضاییان به این تیم، از آن قصه‌های هزار یک شب است. تقریبا همه برای پیوستن او به این تیم میانجیگری کردند و در این بین قرار شد گولچ (یکی از بازیکنان خارجی پرسپولیس) برای خالی شدن جا، قربانی این بازیکن شود. بعد از آن که گولچ از خالی کردن جا برای رضاییان امتناع کرد، نهایتا ساسان انصاری از پرسپولیس جدا شد تا رضاییان سرخ‌پوش شود.

** ستاره هایی که جذب شدند

در کنار این، سرخپوشان وحید امیری، سید جلال حسینی، علیرضا بیرانوند، حسین ماهینی، صادق محرمی، محسن ربیع خواه، محمد امین آرام طبع، احسان علوان زاده، آلکسی پلی یانسکی، آنتونی گولچ، ابوالفضل درویشوند، حامد آقایی، ولادمیر پریمیوف و رضا کرم لاچعب را در شروع لیگ شانزدهم جذب کردند.

آن‌ها همچنین محسن بنگر، مایکل اومانیا، لوکا ماریچ، جری بنگستون، علی محسن زاده، علی فاطمی، سوشا مکانی، رضا خالقی فر، علیرضا نورمحمدی، میلاد کمندانی، بابک حاتمی، مرتضی قدیمی پور و مهرداد کفشگری را هم در فهرست مازاد خود قراردادند.

** یک نیمکت به بزرگیِ پرسپولیس

ترکیب پرسپولیس به قدری قدرتمند بسته شده بود که ساسان انصاری، احمد نوراللهی، امید عالیشاه، صادق محرمی، رامین رضاییان،  ولادمیر پریموف، الکسی پل‌یانسکی، آنتونی گولچ و حتی در مواقعی مهدی طارمی بازیکنان نیمکت نشین برانکو بودند و او در هر کدام از بازی‌ها می‌توانست با داشتن این بازیکنان روند یک دیدار را تغییر دهد.

به نوعی پرسپولیس توانسته بود مشکلات فصل گذشته در بخش تدافعی را تا حدود بسیار زیادی مرتفع سازد و با بودن حسینی، گولچ، پل‌یانسکی، محمد انصاری، ماهینی و ... مشکلی در خط دفاع به نظر نمی‌رسید. حضور ساسان انصاری، طارمی، امیری و علیپور در خط حمله و داشتن بازیکنانی مانند نوراللهی، کامیابی نیا، مسلمان، احمدزاده، عالیشاه و رضاییان در خط هافبک از پرسپولیس یک تیم کم نقص ساخته بود که می‌توانست با بازیکنان مختلف در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا به میدان برود.

* آغاز کوچ ستاره ها در همان نیم فصل نخست!

اعتقاد برانکو به حفظ تیم برنده و تغییرات کم در ترکیب این تیم و کم بازی کردن نیمکت نشینان، آغازگر کوچ ستاره‌ها از این تیم بود. ساسان انصاری نخستین بازیکن ناراضی سرخپوشان بود. او بعد از جدایی، به مهم‌ترین بازیکن فولاد تبدیل شد و توانست در نیم فصل نخست 12 گل به ثمر برساند و عنوان آقای گلی نیم فصل را از آن خود کند. خیلی‌ها در همان مقطع دادن اجازه جدایی انصاری را بزرگ‌ترین اشتباه برانکو عنوان کردند. شاید امروز جای خالی بازیکنی مانند انصاری که اخیرا ملی‌پوش هم شده، بیش از هر زمان دیگری محسوس است چون می‌توانست به جای طارمی و علیپور در میدان حاضر شود.

سپس نوبت به گولچ رسید تا از این تیم جدا شود. مدافعی که با کارنامه بسیار خوب به پرسپولیس پیوسته بود، از جمع سرخ پوشان جدا شد تا در پست مدافع مرکزی دست برانکو خالی‌تر شود.

دو بازیکن تاثیر گذار فصل گذشته یعنی احمد نوراللهی و امید عالیشاه هم به زمره ناراضی‌ها پیوستند. این دو بازیکن که در حضور بازیکنان جدید، نیمکت نشین شده بودند تصمیم به پر کردن دفترچه خدمت سربازی و پیوستن به تراکتورسازی گرفتند و باشگاه و کادرفنی نتوانست آن‌ها را مجاب به ماندن کند. به این ترتیب دو بازیکن تاثیر گذار دیگر هم در نیم فصل لیگ برتر از جمع سرخپوشان جدا شدند.

پرسپولیس

** دستان برانکو خالی تر از همیشه...

همچنین دو بازیکن اوکراینی که به عنوان سهمیه بازیکن خارجی به جای بازیکنانی مانند بنگستون و اومانیا در خط حمله و دفاع جذب شده بودند، با نمایش ضعیف خود و نیمکت نشینی مداوم، داد برانکو و هواداران را در آوردند و برگه خروج از باشگاه در نیم فصل در دستانشان بود تا باز هم دست برانکو خالی‌تر شود.

آخرین خروجی پرسپولیس رامین رضاییان بود. مدافعی که می‌توانست بهترین فصل فوتبالی خود را شروع کند، با سرمربی پرسپولیس روی دور لجبازی افتاد و برانکو حکم به خروج او داد تا هفتمین بازیکن جدا شده آنها باشد.

** سرمست از جذب سروش رفیعی و چشم پوشی از جدایی هفت بازیکن!

به گزارش جی پلاس، اما نخستین اقدام پرسپولیس در نقل و انتقالات نیم فصل لیگ شانزدهم، صید سروش رفیعی بود. بازیکنی که سودای قهرمانی در لیگ برتر و درخشش بیشتر را داشت، به تیم آماده برانکو پیوست و در بدو ورود خود هم تاثیر خود را گذاشت. در واقع برانکو سروش رفیعی را در حالی جذب کرد که بازیکنی مانند محسن مسلمان را در همان پست داشت و از نقاط ضعف تیم که بعد از جدایی بازیکنان تیمش به وجود آمده بود چشم پوشی کرد.!

سامان نریمان جهان دومین بازیکن ورودی پرسپولیس با هدف پر کردن جای خالی امید عالیشاه بود اما کیفیت فنی این دو بازیکن  قابل مقایسه نبود و نریمان جهان در حد یک بازیکن قابل اتکا در نیمکت هم ظاهر نشد.

برای جالی خالی نوراللهی که بیش از هر بازیکن دیگری به چشم آمد، آنها شهاب کرمی را از تیم دسته اولی ملوان جذب کرد اما اعتقاد برانکو به کرمی در حدی بود که حاضر نشد در روز غیبت کمال کامیابی‌نیا مقابل استقلال به کرمی بازی دهد و ماهینی در پست غیر تخصصی خود یعنی هافبک دفاعی ایستاد و پرسپولیس از همین نقطه ضربه خورد!

برانکو برای خط دفاعی میل به جذب شجاع خلیل زاده و شایان مصلح از سپاهان و سپیدرود رشت داشت اما مبلغ بالای رضایت نامه این بازیکنان مانع از این اتفاق شد تا این نقطه هم به پاشنه آشیل پرسپولیس تبدیل شود.

** زخم برانکو از رضاییان بد موقع سر باز کرد!

رضاییان در لیگ پانزدهم، یکی از دو - سه بازیکن برتر پرسپولیس بود و به واسطه همین نمایش هم به پیراهن تیم ملی رسید اما میل به لژیونر شدن به هر نحوی، آفت پیشرفت این بازیکن شد. بعد از بازگشت طارمی به ایران، رضاییان در ترکیه تنها ماند اما نتوانست در این کشور به فوتبال ادامه دهد و او هم با اعلام پشیمانی قصد بازگشت داشت اما برانکو در پست او دو بازیکن جذب کرده بود.

وساطت طاهری، پروین و چند تن از پیشکسوتان قدیمی این تیم کافی بود تا برانکو راضی به بازگشت رضاییان شود اما باز هم رضاییان، انتخاب اول مرد کروات نبود. با گذشت چند هفته سرمربی سرخ پوشان برای دقایقی به رضاییان بازی داد و او هم در همین دقایق کوتاه خودش را ثابت کرد و کم کم بعد از گذشت بیش از نیم فصل، به بازیکن ثابت تیم هم تبدیل شد.

اما اتفاقی که نباید می‌افتاد بالاخره افتاد و رضاییان در یکی از تمرینات در عمان، با علی علیپور به مشاجره پرداخت و از همین جا بود که هافبک راست پرسپولیس برای همیشه از این تیم اخراج شد و این بار برانکو وساطت هیچ کسی را قبول نکرد. اخراج رضاییان در شرایطی بود که او بازیکن بی انضباط و بد اخلاقی هم نیست اما اتفاقات ابتدای فصل و پاسخ ندادن رامین به تماس باشگاه هنگام رفتن به ترکیه، زخم کهنه ای را بر دل ایوانکوویچ بر جای گذاشته بود که بد موقع باز شد!

انتخاب بازیکن حق اول هر مربی فوتبال است اما شاید اگر برانکو میل به بازگشت رضاییان نداشت، باید در ابتدای فصل این کار را عملی می‌کرد و نمی گذاشت تا اینگونه و صرفا به خاطر یک درگیر لفظی رضاییان با هم تیمی اش، دست تیم از وجود یک مهره تاثیرگذار خالی شود!

با رفتن رضاییان نیمکت پرسپولیس خالی‌تر از همیشه شد و در شرایطی که ارسال از جناحین تاکتیک اول سرخ پوشان برابر الریان بود، دیگر رضاییانی وجود نداشت تا این کار را به خوبی انجام دهد و صادق محرمی هم که در گذشته بازیکن توانمندی نشان داده بود، از پس این بازی مهم و استرس بالای بازی بر نیامد.

* کاهش رقابت و اعتماد به نفس کاذب در ساق بازیکنان

در حال حاضر کمبود بازیکن تراز اول روی نیمکت سرخ پوشان و فاصله فنی بازیکنان ثابت و ذخیره، حس رقابت در این تیم را از بین برده است. اگر بعضی بازیکنانی که در ابتدای فصل جذب پرسپولیس شده بودند، تصمیم به جدایی نگرفته و در این تیم حفظ می‌شدند، می‌توانستند به جای بازیکنان ثابت پرسپولیس مقابل الریان در ترکیب اصلی قرار بگیرند و فردا هم مقابل الهلال خودی نشان دهند.

از طرفی قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر، اعتماد به نفس بازیکنان را افزایش داده که شاید انگیزه ابتدای فصل را نداشته باشند. دعوت نشدن دو بازیکن خلاق و با تکنیک آنها به تیم ملی یعنی سروش رفیعی و محسن مسلمان هم می تواند از دیگر عوامل بی‌انگیزگی و افت فنی این نفرات نسبت به هفته های قبل تر باشد. بازیکنانی که رقیبی در پرسپولیس ندارند و فعلا شانس دعوت شدن به تیم ملی را از دست داده‌اند.

* اوضاع بحرانی مقابل الهلال!

بحران خودساخته پرسپولیسی‌ها می‌تواند حکم به حذف این تیم از آسیا بدهد. سروش رفیعی و سید جلال حسینی دو تن از برترین بازیکنان تیم با دریافت کارت زرد برابر الریان، بازی با الهلال را از دست دادند. پرسپولیس نشان داده که در روز غیبت سید جلال حسینی یا انصاری، بازیکن جایگزین مناسبی در خط دفاعی ندارد و اوضاع وقتی کاملا بحرانی شد که انصاری هم بخاطر مصدومیت نمی تواند در بازی فردا به میدان رود و معلوم نیست جای خالی این دو را چه کسانی می خواهند پر کنند! آیا زوج پر خطر کامیابی نیا و ماهینی؟!

همینطور شاید برای جای خالی سروش رفیعی، فرشاد احمدزاده به میدان بازگردد ولی باز هم این دو بازیکن در یک پست بازی نمی‌کنند.

به گزارش جی پلاس، در هر حال پرسپولیس که فردا (دوشنبه) در صورت عدم پیروزی مقابل الهلال، تقریبا از گردونه این رقابت ها آن هم در مرحله گروهی حذف خواهد شد، اسیر شرایطی است که می تواند نتیجه تدبیر برانکو در جذب و حفظ بازیکنان باشد و تنها امید است نماینده ایران در چنین اوضاع و احوالی با نمایش فوق العاده و معجزه آسا حریف قدرتمند عربستانی را از پیش رو بردارد.

دیدگاه تان را بنویسید