یک ایرانی ایده Neuralink را به ایلان ماسک فروخت

چند روز پیش اعلام شد ایلان ماسک کمپانی به نام Neuralink که قصد دارد مغز انسان ها را به کامپیوتر متصل کند را رهبری خواهد کرد

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،. این نام عضو جدیدی به ایده های بلندپروازانه ماسک –تسلا، سولارسیتی، اسپیس اکس و هایپرلوپ خواهد افزود.


اما با انتشار خبر تصمیم ماسک به اتصال مغز انسان با کامپیوتر، یک مهندس برق در ایالت اوهایو، پدرام محسنی، شگفت زده شد. محسنی ماه ژانویه قرارداد فروش نام Neuralink به ماسک را بدون آنکه از آینده آن خبر داشته باشد نهایی کرد.


محسنی، استاد دانشگاه Case Western Reserve و همکارش، راندولف نودو از دانشگاه کانزاس در سال 2015 استارتاپی را با نام Neuralink به ثبت رسانده و پایه گذاری کرده بودند.


این دو محقق دستگاهی ساخته اند که به افرادی که از آسیب های مغزی رنج می برند کمک می کند. این دو محقق در جذب سرمایه برای استارتاپ خود موفق نبودند و وقتی با پیشنهادی چند ده هزاردلاری برای خرید نام استارتاپشان مواجه شدند، آن پیشنهاد را با آغوش باز پذیرفتند. این دو اصلا خبر نداشتند که ایلان ماسک که به گزارش نشریه فوربس ارزش خالص دارایی های او معادل 14.7 میلیارد دلار است پشت این پیشنهاد قرار دارد.


محسنی اظهار می کند که ما برای این قرارداد مذاکره کردیم و در حال حاضر ایلان ماسک مالک قانونی Neuralink است. او اضافه می کند که در این خصوص اصلا حس بدی ندارد و بسیار هیجان زده است. چرا که، بالاخره غول های دنیای فناوری به سمت سرمایه گذاری در ایده هایی که گروهی کوچک از محققین سال های سعی در پیشبرد آن داشته اند حرکت کرده اند.


علاوه بر ماسک، برایان جانسون که از کارآفرینان پرداخت های موبایلی است اعلام کرده که 100 میلیون دلار در کمپانی به نام Kernel سرمایه گذاری خواهد کرد. این کمپانی در حوزه ایمپلنت های مغزی فعالیت دارد.


اما شاید هیچکس مانند محسنی و نودو با چالش هایی که ماسک در راه تحقق ایده ی جدید خود پیش رو خواهد داشت، آشنا نباشد.


محسنی، زیست مهندس، و نودو، متخصص مغز، در سال 2011 کار خود را برای توسعه یک چیپ الکترونیکی مغزی که بتواند صدمات مغزی را درمان کند آغاز کردند. ایده آنها این بود: برقراری مجدد اتصالات آسیب دیده با ضبط نورون ها در یک بخش از مغز و سپس انتقال آن به نورون های دیگر. در سال 2013 این دو حتی موفق شدند نشان دهند که نمونه اولیه ی چیپ آنها می تواند در موش ها کارساز باشد.


در این مرحله این دو محقق NeuraLink را پایه گذاری کردند. اما جذب سرمایه مشکلاتی برای آنها پدید آورد. هر دستگاهی که قرار است در مغز انسان کار گذاشته شود باید از دقت بسیار زیادی برخوردار باشد و هزینه تولید و آزمایش آن به 200 میلیون دلار خواهد رسید. در عین حال، محسنی و نودو نمی توانستند به بیمارانی که بتواند آنها را در پیشبرد تحقیقات خود یاری کند دسترسی داشته باشند. در عین حال تعداد چنین افرادی زیاد نیست و بنابراین سوددهی چنین تحقیقاتی را زیر سوال می برد و سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری تشویق نمی کند.


حالا ماسک نیز در همین موقعیت قرار دارد. اما محسنی معتقد است که این میلیاردر احتمالا می تواند موانع را پشت سر بگذارد.

 

ایده آپلود و دانلود افکار در مغز یک فرد سالم خیلی بلندپروازانه است، اما سابقه ماسک به او اجازه می دهد در این خصوص صحبت کند. ما برای کسب سرمایه لازم باید کار خود را کمی بیشتر پیش ببریم و اطلاعات بیشتری به دست آوریم، اما ماسک با این مشکل روبرو نیست. نام Neuralink نیز دقیقا همان چیزی است که در این حوزه رخ خواهد داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید