صالحی امیری: هنرمندان تئاتر نباید هیچ دلمشغولی به غیر از حرفه خود داشته باشند

‪ برپایی نخستین روز ملی تئاتر در کشور و نگارش پیام این روز از سوی علی نصیریان در اولین روز کاری سال 1396 مجالی بود تا سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و تعدادی از مسئولان فرهنگی و هنری مهمان این هنرمند پیشکسوت تئاتر شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار گفت: در همه هنرها نوعی از بازگشت به ریشه های ملی و سنتی دیده می شود. 
تئاتر نیز نشان داده که در حال نزدیک شدن بیشتر به فرهنگ ملی ایرانی است. 
این یک بازگشت نانوشته در حوزه هنر است. 
تئاتر باید یک مسیر بازگشت به خویشتن پیدا کند.
صالحی امیری با اشاره به افزایش آمار مخاطبان تئاتر در سه چهارسال اخیر گفت: این آمار نشان می دهد که ظرفیت تئاتر چندین برابر شده است و اهمیت دارد که با توجه به مقوله اقتصاد تئاتر فضای تخصصی تئاتر به سمتی هدایت شود که هنرمندان این عرصه دلمشغولی دیگری به جز حرفه خود نداشته باشند. 

به گفته وی هنرمندان این رشته باید از این که تئاتری هستند به خود ببالند و این مهم یک احساس خوب در آن ها به وجود آورد.
صالحی امیری همچنین بر توجه جدی به تئاتر در استان های مختلف کشور و تبادل اجرا بین استان ها تاکید کرده و افزود: امروزه با گسترش سیستم های ارتباطی و محتوای آموزشی در فضای مجازی و سایت ها منابع دانش در اختیار تمامی افراد قرار گرفته و دیگر فاصله با مرکز مانعی برای کیفیت آثار هنری و شکوفایی هنرمند نیست. 


** بیش از 30 پلاتو به زیرساخت های تئاتر کشور افزوده می شود
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار گفت: بخش خصوصی در طول سال های اخیر به خوبی وارد میدان شده و هنرمندان بسیاری با استفاده از این ظرفیت در حال فعالیت هستند. 

علی مرادخانی ادامه داد: هنرمندان تئاتر استان ها حضور پررنگی در تولید آثار نمونه و فاخر داشته اند به طوری که در جشنواره سی وپنجم تئاتر فجر آثار قابل توجهی را از خود به نمایش گذاشتند. 

وی گفت: بزودی بیش از 30 پلاتو در استان های کشور برای فعالیت خانواده هنری به زیرساخت های تئاتر کشور اضافه خواهد شد

** استاد نصیریان یک الگوی فرهنگی است 
مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در این دیدار با بیان اینکه استاد نصیریان همواره تئاتر را در اولویت فعالیت های هنری خود قرار داده و در بخش های مشورتی و برنامه ریزی اداره کل هنرهای نمایشی را همراهی کرده گفت: زندگی شخصیت فعالیت هنری و حضور اجتماعی استاد نصیریان را باید یک الگوی فرهنگی برای نسل های آینده دانست. 

مهدی شفیعی افزود: ارتباط خوب او با گروه های تئاتر استان ها و نسل جوان الگوی ارزشمندی برای خانواده هنری کشور علی الخصوص خانواده تئاتر و موجب مباهات است.

** با نمایش ایرانی باید به دنیا معرفی شویم
استاد علی نصیریان نیز در این دیدار با بیان اینکه فرهنگ و هنر در سال های اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته به افزایش آموزشگاه های هنری تعداد هنرمندان جوانانی که در عرصه بین الملل موفقیت هایی داشته اند و افزایش تماشاگران تئاتر اشاره کرده و گفت: در همه دنیا تئاتری که جنبه فرهنگی و اجتماعی داشته و جدای از جنبه تفننی تئاتر بر اندیشه تفکر و شناخت لایه های روانشناسی شخصیت ها استوار باشد با حمایت هایی که دریافت می کند اجرا می شود.
وی با اشاره به اهمیت فرهنگسازی از طریق تئاتر گفت: در بسیاری از کشورهای اروپایی برای جذب مخاطب و فرهنگسازی نمایش ها را به صورت رایگان و با حمایت دولت و شهرداری ها برای مردم اجرا می کنند. 
کمک های دولتی برای توسعه تئاتر در گذشته بسیار اندک بوده و دولتمردان باید با شناسایی تئاتر ایران و تئاتر نویسی به ساختار تئاتر مدرن و اسطوره ای ادبیات دراماتیک را در کشور توسعه دهند.
بازیگر نقش «بزرگ آقا» در سریال «شهرزاد» تاکید کرد: ادبیات دراماتیک یک ملت تئاتر ملی آن کشور را می سازد و ما نیز با نمایش ایرانی باید به دنیا معرفی شویم.
نصیریان در بخش دیگر سخنان خود گفت: از اینکه روزی به نام هنرهای نمایشی در تقویم فرهنگی کشور ثبت شده خوشحالم و امیدوارم این حرکت شروعی باشد برای رفتن تئاتر از تهران به استان ها و از استان ها به تهران. 
این حرکت مطمئنا باعث می شود استعدادها و نخبگان بسیاری در کشور شناسایی شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید