گزارش جی پلاس

دلیل ایست قلبی در افراد جوان و ورزشکاران آشکار شد

تیمی بین المللی از محققین توانسته ژنی را کشف کند که دلیل مرگ ناگهانی در جوانان و ورزشکاران است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، یک ژن جدید کشف شده که CDH2 نام دارد می تواند باعث بروز گاردیومیوپاتی آریتمی بطن راست یا ARVC شود که نوعی اختلال ژنی است که می تواند در افراد مستعد به ایست قلبی منجر شود و یکی از دلایل اصلی مرگ ناگهانی در افراد جوان و سالم است.

کشف ژنی که مسئول بروز گاردیومیوپاتی آریتمی بطن راست و معمولا در افراد جوان رخ می دهد مهم است زیرا به روشن شدن مکانیزم ژنی مرتبط با این مشکل کمک می کند.

محققانی از کانادا، آفریقای جنوبی و ایتالیا یک ژن جدید کشف کرده اند که می تواند به مرگ زودرس در افراد جوان و ورزشکاران منجر شود.

این ژن که CDH2 نام دارد، باعث بروز گاردیومیوپاتی آریتمی بطن راست می شود که اختلالات ژنتیکی را پدید می آورد که در افراد مستعد ممکن است باعث ایست قلبی شود.

این کشف جدید که در نشریه Circulation: Cardiovascular Genetics منتشر شده است، نتیجه همکاری محققان بین المللی است که از 15 سال پیش آغاز شد. این تحقیقات توسط تیمی از آفریقای جنوبی و پروفسور بونگانی مایوسی هدایت می شود که یک متخصص قلب و عروق در دانشگاه کیپ تون است. در کنار این تیم، گروهی از محققان ایتالیایی از مرکز Auxologico  ایتالیا و شهر میلان و همچنین دانشگاه پاویای این شهر حضور داشتند. این محققین از توالی ژنی و تحلیل بیواینفورماتیک برای بررسی این موضوع استفاده کردند. درکتر مایکل دیگروت، یکی از محققین حاضر در این پروژه می گوید، این موضوع برای خانواده هایی که یکی از اعضای جوان آنها ناگهان در کمال سلامتی دچار ایست قلبی شده است مهم است که بدانند دلیل ژنتیکی این اتفاق کشف شده است. تیم ما بسیار خوشحال است که جهش ژن CDH2  را کشف کرده که در مرگ ناگهانی افراد جوان مقصر است. این موضوع راه را برای رفع این مشکل و مشاوره ژنی هموار می کند. بر اساس اعلام بنیاد قلب و سکته کانادا، بیش از 40 هزار ایست قلبی سالانه در این کشور رخ می دهد و از بین هر 10 نفر که در خارج از بیمارستان دچار ایست می شود، تنها یک نفر جان سالم به در می برد.

جهش این ژن معمولا در افراد جوان باعث ایست قلبی و مرگ ناگهانی در سن زیر 35 سال می شود. به این ترتیب محققان می توانند با یافتن روش هایی برای جلوگیری از جهش این ژن، از ایست قلبی در افراد جوان مستعد جلوگیری کنند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید