جی پلاس بررسی کرد؛

وقتی فدراسیون فوتبال شریک تخلف باشگاه ها می شود! / عابدینی: خودمان را گول نزنیم، داریم سندسازی می کنیم!

چهار نماینده ایران در حالی در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند که تقریبا هیچ کدام از معیارهای یک باشگاه حرفه ای و استانداردهای AFC را نداشته و فعلا با شراکت فدراسیون، مجوز حرفه ای گرفته اند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ یا نباید به اخبار اعتماد کرد یا در ایران صادق نیستند! مسئولان سازمان لیگ فوتبال کشور در آخرین جلسه خود با مدیران شش باشگاه استقلال، پرسپولیس، ذوب آهن، استقلال خوزستان، گسترش فولاد تبریز و فولاد خوزستان مدارک آنها را برای ارائه به AFC به منظور اخذ مدرک حرفه ای ارسال کردند اما هنوز چند هفته از این ماجرا نگذشته بود که استقلال به دلیل بدهی به بازیکن خارجی خود از پنجره نقل و انتقالات زمستانی محروم شد. تناقض در این دو خبر است! یک تیم حرفه ای در ایران که باید از نظر ساختاری و مدیریتی بی نقص باشد، حتی از خبر محرومیت خود خبر هم ندارد چه برسد که نمی تواند بدهی خود را به موقع پرداخت کند.

استقلال یک نمونه است، اگر نه که آن 5 تیم دیگر هم هنوز حرفه ای نیستند و حتی درآمدزایی مستقل آنها کفاف باشگاه داری چندماهه آنها را هم نمی دهد. با این حال هر چهار نماینده ایران در این فصل توانستند راهی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا شوند و تا اینجا عملکرد نسبتا خوبی هم داشته اند تا فدراسیون فوتبال از این بابت به خود ببالد.

** AFC خواستار چیست؟

از چند سال پیش و با تغییر فرمت یا شکل برگزاری لیگ قهرمانان آسیا، کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در راستای پیشبرد اهداف بلندمدت توسعه فوتبال در سطح قاره، پنج معیار اساسی ورزشی، ساختاری، پرسنلی و اداری، حقوقی و مالی را به عنوان معیارهای اصلی حرفه ای شدن در سرلوحه اقدامات خود قرار داده است.

از طرفی ملاک اهدای مجوز به تیم های حاضر در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا موفقیت در آیتم های در نظر گرفته شده از سوی AFC بود که در نتیجه به کاهش سهمیه کشورها در این تورنمنت ختم می شود. از زمان راه اندازی چنین طرحی، فرصتی به تیم های حاضر در این مسابقات داده شد که نه به یک باره بلکه در یک زمانبندی بتوانند خودشان را به استانداردهای لازم برسانند.

AFC

** معیارهای پنجگانه AFC برای باشگاه های حرفه ای

در معیارهای ورزشی مهم‌ترین موضوع برای AFC، صرفنظر از تمرکز روی تیم اول باشگاه که شاکله حرفه ای بودن باشگاهها در آن تبلور عینی می یابد، داشتن آکادمی فوتبال و تیم‌های پایه است. در معیارهای ساختاری، زیرساختهای ورزشی و اداری مناسب برای باشگاهها تاکید شده که در بخش ورزشی داشتن امکانات استاندارد تمرینی و استادیوم مورد تایید برای برگزاری مسابقات رسمی، اهمیت فوق العاده دارد.

در معیار پرسنلی و اداری، عمده توجه معطوف به کیفیت و صلاحیت‌های کادر ورزشی باشگاه‌ها بوده است. در همین راستا از این فصل، برای سرمربی تیم اصلی با یک پیشرفت محسوس به جای مدرک A آسیا مدرک Pro - license و برای کمک مربیان نیز حداقل به درجه A ارتقاء پیدا کرده است.

در معیار حقوقی، اسناد حقوقی باشگاهها مدنظر است. در حقیقت وجود اساسنامه یا شرکت نامه معتبر ثبت شده و منطبق با مقررات قانونی مدنظر فیفا، مورد تاکید AFC است. در کنار این، سند حقوقی بنیادی، قراردادهای ورزشی، آئین نامه انضباطی و قوانین رفتاری و کرداری باشگاهها نیز می بایست منطبق با قوانین فیفا، AFC  و فدراسیون فوتبال هر کشوری تنظیم گردند.

در معیار مالی، AFC  با تاکید بر هماهنگ سازی سال مالی باشگاهها با سال مالی خود، به دنبال شفافیت مالی می باشد. در این راستا بر مبنای درآمدها و هزینه های انجام گرفته، تراز مالی حسابرسی شده باشگاهها مورد بررسی موشکافانه کارشناسان مالی کنفدراسیون قرار می گیرد.

 

** کدام تیم ایرانی حرفه‌ای است؟

بدون شک هیچ باشگاهی در فوتبال نامنظم ایران وجود ندارد که دارای چنین شاخصه‌هایی باشد و بتواند تمام این معیار‌ها را یکجا داشته باشد. سرآمد تمامی باشگاه‌های ورزشی ایران، تیم ملی است که این تیم با پشتوانه بسیار زیاد مردمی و ملی هم حتی در برخی بخش‌های ساختاری حتی داشتن زمین تمرین مناسب هم نمی تواند معیار های AFC را فراهم کند.

در بخش مالی و ساختاری تیم‌های ایرانی با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند. جز چند تیم متمول و صنعتی مانند سپاهان، ذوب‌آهن و گسترش فولاد، هیچ تیمی دارای ورزشگاه خصوصی نیست و معمولا به صورت اجاره‌ای ورزشگاهی را در اختیار دارند. با این حال زمین تمرین مناسب هم از دیگر محدودیت های تیم‌های ایرانی است. در بخش مالی اما مشکلات فراتر از اینهاست و پرونده‌های زیاد تیم‌های ایرانی در فیفا و داخل کشور این موضوع را مشخص می‌کند.

با این حال اما لیگ‌برتر ایران در فصول گذشته به عنوان لیگ‌های حرفه‌ای آسیا شناخته شده و بنابر گفته و تایید خود اهالی و دست اندرکاران فوتبال، به خوبی توانسته‌اند AFC را فریب دهند!  در این راه فدراسیون و سازمان لیگ هم با باشگاه‌ها همدست شده‌اند.

** عابدینی: خودمان را که گول نمی‌زنیم؛ برای باشگاه ها سند سازی می‌کنیم!!

اما امیر عابدینی - رئیس اسبق فدراسیون فوتبال و مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس که در حال حاضر در فدراسیون و سازمان لیگ، سمت‌هایی برعهده دارد، چندی پیش تایید کرد که سازمان لیگ برای باشگاه‌ها سندسازی می‌کند. او درباره این موضوع به خبرنگار ورزشی جی پلاس هم گفت: خودمان را که گول نمی‌زنیم. نمی خواهیم به مردم دروغ بگوییم. ما برای باشگاه‌هایمان سندسازی می‌کنیم تا آن‌ها مدرک حرفه ای خود را دریافت کنند. باشگاه‌های ما که در بند دخل و خرج خودشان گرفتار هستند؛ چطور می‌توانند حرفه‌ای باشند؟ اگر بودجه دولتی باشد این تیم‌ها هم هستند چون از فوتبال که درآمدزایی کافی نداریم.

عابدینی

او در ادامه می‌گوید: در حال حاضر ما شش باشگاه‌ حرفه‌ای داریم که این شش باشگاه‌ هم به طور کامل حرفه‌ای نیستند اما این در حالی است که در لیگ کره‌جنوبی، ژاپن و قطر همه باشگاه‌ها حرفه‌ای هستند.

مسئول کمیته پی گیری صدور مجوز حرفه ای AFC  برای باشگاه های ایرانی: اگر نمایندگان ایران حرفه ای نبودند، AFC آن ها را از ACL کنار می گذاشت

سهیل مهدی که از سوی سازمان لیگ مسئول کمیته پی گیری صدور مجوز حرفه ای AFC  برای باشگاه های ایرانی شد، در جلسه اخیر میان این 6 باشگاه حضور داشت و نهایتا توضیحات آنها برای صدور مجوز را برای AFC  ارسال کرد. اما او وقتی با سوالی درباره نام تیم های حرفه ای فوتبال ایران مواجه شد، از گفتن نام آنها امتناع کرده و می گوید: ما نمی توانیم نام تیم ها را بیان کنیم و اگر قصد این کار را هم داشته باشیم از طریق سایت سازمان لیگ آن را اعلام می کنیم.

** اگر شرایط بارسلونا را داشته باشید، حرفه ای هستید!

او همچنین درباره آغاز طرح حرفه ای سازی باشگاه ها و اینکه آیا باشگاهی در ایران حرفه ای است می گوید: این طرح از هفت سال پیش آغاز شد و هر ساله مدارک باشگاه ها برای AFC ارسال می شود اما حرفه ای شدن به این سادگی ها نیست و اگر تیمی بخواهد به طور کامل حرفه ای شود به طور مثال شرایط بارسلونا را داشته باشد!

بارسلونا

** پیامد حرفه ای نشدن، حذف از لیگ قهرمانان آسیا

رئیس کمیته صدور مجوز حرفه ای AFC در حالی که پاسخ های کوتاهی در این باره به ما می دهد، درباره پیامدهای کسب نکردن مجوز حرفه ای AFC نیز  به جی پلاس گفت: حداقل پیامد این اتفاق حذف از لیگ قهرمانان آسیا است. حداقل اینکه 4 نماینده فعلی ایران در لیگ قهرمانان آسیا این مجوز را کسب کرده اند! قاعدتا وقتی می توانند در آسیا بازی کنند پس مدارک آن ها ایرادی نداشته است. حداقل تاکنون AFC  جواب منفی به ما نداده است.

مهدی اما در واکنش به اظهارات امیر عابدینی مبنی بر اینکه فدراسیون فوتبال برای حرفه ای جلوه دادن تیم های ایرانی سند سازی می کند نیز به خبرنگار جی پلاس می گوید: من اطلاعی از اظهارات امیر عابدینی ندارم و نمی دانم چرا چنین گفته است. ما فقط مدارک را برای AFC ارسال می کنیم و در ارزیابی آنها نقشی نداریم. خود باشگاه ها مسئول تهیه مدارک هستند و ما در این راه به آن ها کمک می کنیم تا حرفه ای شوند.

مدیرعامل سابق ذوب آهن: مهمترین مشکل فوتبال ایران عدم شفافیت مالی است

خسرو ابراهیمی - مدیرعامل سابق ذوب آهن نیز با رد حرفه ای بودن باشگاه های ایران می گوید:  فوتبال ما در حد استانداردهای فوتبال آسیا هم نیست. مهم ترین موضوع هم نبود شفافیت مالی است. 70 درصد از فوتبال ما را دلال ها تحت عنوان مدیر برنامه اداره می کنند. این موضوع هم به ضعف فدراسیون فوتبال باز می گردد. من هم معتقدم در فوتبال ما سندسازی می کنند تا تنور فوتبال داغ بماند. ما از حرفه ای شدن فاصله بسیاری داریم و کوچکترین نمونه هم نبود زمین تمرین و ورزشگاه مناسب است. حتی ورودی ورزشگاه های ما شبیه یک ورزشگاه نیست.

باشگاه های ایرانی در حد ازبکستان هم حرفه ای نیستند

او که پیش از این تجربه نایب قهرمانی آسیا با ذوب آهن را دارد، ادامه می دهد: ما دنبال این هستیم که به همه چیز رنگ و لعاب بدهیم تا تایید AFC را بگیریم. ما اصلا چرا باید دنبال این باشیم که به استانداردهای حداقلی AFC برسیم؟ خودمان باید ساز و کار این موضوع را پیش بینی کنیم. حتی امکانات ما در حد تیم های آسیای میانه مانند ازبکستان هم نیست.

** فدراسیون ناظر خود نیاز به نظارت دقیق دارد!

به گزارش جی پلاس؛ اوضاع آشفته بازار فوتبال ایران بدون شک حاصل بی توجهی مدیران ارشد فوتبال است. وقتی آن ها نمی توانند در یک پرونده انضباطی با باشگاه خاطی برخورد مناسبی داشته باشند اما فیفا بی توجه به رنگ، نام و نشان یک تیم، به راحتی جریمه و محرومیت خود را اعمال می کند، به هیچ وجه نمی توان در پرونده صدور مجوز حرفه ای برای باشگاه ها، از فدراسیون فوتبال انتظار رفتار صادقانه داشت.

قصه فدراسیون فوتبال و باشگاه های فوتبال ایران مانند ضرب المثل "هر چه بگندد نمکش می زنند، وای به روزی که بگندد نمک" است؛ چرا که در این اوضاع و احوال، فدراسیون که خودش باید ناظر اجرای قوانین بوده و برای فوتبال ملی و باشگاهی کشور مسیرسازی کند، نیاز به ناظر بیرونی فعال (که به هیچ عنوان مجمع فدراسیون نمی تواند باشد) دارد. ظاهرا فدراسیون با سندسازی برای باشگاه ها، سهل انگاری و دامن زدن به تخلفات آنها، همه را از خودش به عنوان ناظر فوتبال ناامید کرده است.

دیدگاه تان را بنویسید