گزارش جی پلاس؛

فدراسیون فوتبالی که برای تیم های ملی زمین چمن ندارد!

فوتبال ملی ایران با همه استعدادها، ظرفیت ها و موفقیت ها اما همچنان از ناکارآمدی امکانات حداقلی و بسترساز برای پیشرفت، رنج مدیریتی می برد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ مشکلات سخت افزاری و نبود زمین تمرین و بازی مناسب در ایران در دهه نود به یکی از معضلات فوتبال ایران تبدیل شده و کمتر تیمی در ایران وجود دارد که از زمین تمرین خوب و استاندارد بهره ببرد.

چمن نامناسب، یخ زدگی در پاییز و زمستان از بارزترین معضلات زمین های ایران بوده و این مشکلات داد مربیان را هم در آورده است. تیم ملی فوتبال هم به عنوان سرآمد تیم های ایران در سال های اخیر همواره نقش یک کوچ نشین را داشته و طی سال 95 به دلیل آنچه نبود زمین تمرین مناسب در کشور عنوان شد، در کشورهای مختلفی چون ایتالیا، ارمنستان و امارات اردوهای تدارکاتی برگزار کرد!

این معضل اما در دهه 80 به مراتب کمتر بود و در واقع حداقل مربیان تیم ملی مشکلی برای برگزار تمرین های خود نداشتند. زمین مضمحل شده امروز کمپ تیم های ملی ایران در سال های نه چندان دور اوضاع ایده آلی داشت. در واقع محل این زمین در دوران ریاست محسن صفایی فراهانی بر فدراسیون فوتبال، توسط سازمان تربیت بدنی وقت در اختیار آنها قرار گرفت و کار بازسازی و احیای آن آغاز شد. در سال 79 زمین تمرین این مجموعه آماده بهره برداری و رفته رفته تجهیز شد تا به عنوان میراثی برای فوتبال ملی ایران باقی بماند.

** وضعیت سابق زمین شماره یک کمپ تیم های ملی:

کمپ تیم ملی

کمپ تیم ملی

 

** زمین شماره یک کمپ، اسیر سرنوشت زمین شماره 2

به گزارش جی پلاس؛ با آغاز دهه 90، این زمین رو به فرسودگی رفت و در نهایت امروز زمین شماره یک – زمین اصلی کمپ -  که پیش از این محل اختصاصی تمرین تیم ملی بزرگسالان ایران بود، به نوعی هیچ نشانی از یک زمین چمن ندارد و قسمت های زیادی از این چمن از بین رفته و زمین به اصطلاح "کچل" شده است! طبیعتا برگزاری تمرینات ساده هر تیمی از جمله تیم ملی نمی تواند به خوبی در چنین زمینی انجام شود چرا که پستی و بلندی های آن، امکان ارسال یک پاس سالم روی زمین را از بازیکنان سلب کرده است. متاسفانه رسیدگی ها در حال حاضر جزئی بوده و می توان گفت تقریبا این زمین به حال خود رها شده است.

شاید عدم رسیدگی مناسب و عمر زیاد این زمین چمن اصلی ترین عامل نابودی آن طی سال های گذشته باشد چرا که پیش از این مسئولان فدراسیون فوتبال از جمله مهدی تاج، محمدرضا ساکت و علی کفاشیان وعده هایی درباره اصلاح و حتی تعویض چمن دادند اما همه آنها منوط به اتمام پروژه اصلاح زمین شماره دو بود.

محمدرضا ساکت مدیر تیم های ملی، درباره اصلاح این زمین چمن گفته بود: با توجه به جلسات کارشناسی، نوسازی و کشت جدید زمین چمن ضروری است و در جلسه ای که با تاج و کفاشیان داشتیم، به این جمع بندی رسیدیم که کارهای مقدماتی برای تعمیرات چمن نیز انجام شود و بعد از آنکه چمن شماره 2 آماده شد، چمن زمین شماره یک زیر کشت برود.

با این حال پروسه ترمیم زمین شماره دو به قدری طولانی شده که دیگر امیدی به اصلاح زمین شماره یک در کوتاه مدت نیست. اصلاح زمین شماره 2، از حدود یک سال پیش آغاز شده اما وعده مسئولان فدراسیون برای اتمام پروژه در مدت زمان یک سال در حال سپری شدن است و زمین پیشرفت چندان زیادی ندارد!

** وضعیت فعلی زمین شماره یک کمپ تیم های ملی:

آکادمی ملی فوتبال

آکادمی ملی فوتبال

آکادمی ملی فوتبال

 

** از چاله درآمده و به چاه افتاده!

سایر تیم های ملی ایران هم مانند رده های پایه و تیم های بانوان همگی در زمین شماره دو تمرینات خود را انجام می دادند اما اوضاع زمین دو به مراتب بدتر از زمین شماره یک بود و بخاطر سفتیِ بیش از حد آن، بازیکنان تیم های پایه با هر تمرینی که در این زمین انجام می دادند خطر مصدومیت را به جان می خریدند؛ تا اینکه اسفند سال گذشته کلنگ بازسازی این زمین خورده شد. در چند ماه نخست کارها به سرعت پیش می رفت که به یک باره سر و کله مشکلات اداری و مالی پیدا شد تا این پروژه نیمه تمام باقی بماند و حتی آن زمین نصفه و نیمه هم از تیم های پایه دریغ شود.

** وضعیت سابق زمین شماره 2 کمپ تیم های ملی:

 

کمپ تیم ملی

 

کمپ تیم ملی

کمپ تیم ملی

 

کمپ تیم ملی

 

** زمین چمن شماره 2، دیگر چمن ندارد

به گزارش جی پلاس؛ ساکت درباره مشکلات موجود در مسیر اصلاح این زمین نیز می گوید: از آنجایی که چهار ماه پیش عملیات بازسازی و خاک‌برداری زمین شماره دو کمپ تیم های ملی متوقف شده بود، تمرکزمان بر این است تا این پروژه مجددا فعال شود. با پی گیری هایی که صورت گرفت و با همکاری شهرداری منطقه 22 و سازمان عمران مناطق شهرداری تهران این پروژه مجددا فعال شد. تلاش ما بر این است که این زمین در نوروز 96 آماده شود.

اما پیش از این قرار بود زمین "شماره دو" در شهریور ماه آماده شود. از طرفی این سخنان ساکت اما تاکنون عملی نشده و گفته های او به واقعیت تبدیل نشد چرا که کمپ تیم ملی اکنون دیگر چمن طبیعی در شان تیم نخست آسیا ندارد و به هیچ وجه در نوروز 96 زمین شماره دو رنگ چمن را به خود نخواهد دید!

** وضعیت فعلی زمین شماره دو کمپ تیم های ملی:

آکادمی ملی فوتبال

 

آکادمی ملی فوتبال

آکادمی ملی فوتبال

 

**  کفپوش سالن هم روی هوا

به گزارش جی پلاس؛ همواره تولید و نگهداری چمن از مشکلات فوتبال ایران بوده اما در کمپ تیم های ملی علاوه بر چمن، سالن فوتسال این مجموعه هم از اوضاع مناسبی برخوردار نیست. در واقع کفپوش مورد استفاده در این سالن مربوط به چندین سال قبل است که علاوه بر خارج شدن از کفپوش های مورد تایید فیفا، کیفیت خود را هم از دست داده و سرمربی تیم ملی فوتسال قبل از جام جهانی از کیفیت آن گلایه می کرد.

پس از قهرمانی در این مسابقات هم هیچ اتفاقی برای کفپوش این سالن نیافتاد تا در همان وضعیت باقی بماند. با این حال به نظر می رسد، سید رضا افتخاری، رییس سابق کمیته فوتسال و مشاور فعلی رئیس کمیته فوتسال که می بایست توجه بیشتری به این رشته داشته باشد، تغییر کفپوش را در نظر دارد و گفته که به دنبال نصب کفپوش استاندارد و مدرن در این سالن است اما با توجه با اتفاقات پیرامون زمین های چمن، این عملیات هم معلق ماند و مشخص نیست چه زمانی اجرایی شود.

** سالن فوتسال در حسرت کفپوش  مناسب:

آکادمی ملی فوتبال

آکادمی ملی فوتبال

آکادمی ملی فوتبال

 

** چمن مصنوعی و زمین خاک رس، تنها داشته کمپ تیم ملی!

با وجود نواقص بسیار زمین های چمن طبیعی کمپ، تیم های ملی پایه در برخی مواقع از زمین چمن مصنوعی کمپ استفاده می کنند که با وجود داشتن کیفیت ظاهری و هموار بودن نسبتا مطلوب (هرچند رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا در بازدید از این زمین، مواد بکار رفته برای ساخت آن را بسیار بی کیفیت و نامطلوب خواند!) چندان گرده گشا نیست چرا که در حال حاضر همه مسابقات رسمی در چمن طبیعی برگزار می شود و این چمن نمی تواند پاسخگوی مربیان تیم ملی شود. دیگر زمین کمپ تیم های ملی زمین مربوط به فوتبال ساحلی که در طول یک، دو سال گذشته ساخته شده است.

آکادمی ملی فوتبال

 

*علیزاده: اختلاف پیمانکار پروژه و شهرداری، تعمیر زمین شماره دو را از جریان خارج کرد

به گزارش جی پلاس؛ اما رئیس سابق آکادمی ملی فوتبال که پس از تعطیلی آکادمی مدتی است سمتی در فدراسیون، ندارد درباره آغاز پروژه بازسازی و ترمیم زمین شماره دو کمپ می‌گوید: از سال گذشته عملیات تعمیر زمین شماره دو آغاز شد اما از ابتدای امسال روند آغاز کار شکل گرفت. در ادامه پیمانکار این پروژه با شهرداری منطقه 22 که قول همکاری به فدراسیون داده بود به مشکل خورد و اکنون این زمین به حال خود رها شده است.

او درباره هزینه بازسازی این زمین می‌گوید: طبق برآیندهای کارشناسان، این زمین برای افتتاح نیازمند اعتبار دو میلیارد تومانی بود اما اکنون تعمیر زمین چمن از جریان خارج شده است. اگر کارها به موقع انجام می‌شد، فکر می کنم اگر بخواهند کاشت زمین را به طور جدی از همین ایام شروع کنند، احتمالا در شهریور ماه این زمین به بهره برداری برسد.

پیش از این اما تعمیر و ترمیم زمین چمن شماره یک هم از دیگر اهداف فدراسیون فوتبال فوتبال عنوان شده بود که علیزاده درباره آن می گوید: با توجه به نیمه کاره ماندن بازسازی زمین شماره دو، فعلا ترمیم چمن این زمین هم منتفی شده و با این وجود از آن استفاده نمی شود. در واقع کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی اجازه استفاده از این زمین را به هیچ تیمی نمی دهد و خودش هم در آن تمرین نمی کند. بعضی موقع تیم های ملی پایه فقط در قسمتی از آن تمرین می کنند.

رئیس سابق آکادمی ملی فوتبال درباره سالن فوتسال نیز گفت: پیش از تعویض کفپوش این سالن، فدراسیون در نظر دارد که یک مرکز نوین توسعه فوتسال را در کنار آن احداث کند که بخش هایی از این کار را هم انجام داده است.

کمپ تیم ملی

 

** بحران مدیریتی در احیای اولین شاخصه بسترساز پیشرفت فوتبال ملی؟!

به گزارش جی پلاس؛ در انتها اما با نگاهی سطحی به کمپ تیم های ملی می توان متوجه شرایط نه چندان مساعد آن شد و این در حالی است که در کشورهای نه چندان مطرح آسیا هم دیگر شاهد مشکلات سخت افزاری نیستیم اما در ایران که صاحب یکی از غنی ترین استعداد های فوتبال آسیا و خاور میانه است، حتی تیم ملی هم برای تمرین کردن در یک زمین مناسب با دغدغه های فراوانی مواجه است.

به نظر می رسد فدراسیون فوتبال که از اردیبهشت ماه سال جاری به مهدی تاج و همکارانش سپرده شده، نه تنها باید بخشی از توان و منابع مالی خود را به این مرکز اختصاص دهند تا حداقل بستر لازم برای تمرین و آماده سازی تیم های ملی فراهم شود، که با مدیریتی احیا شده، اجازه فرصت سوزی ها و اتلاف سایر هزینه های ملی دیگر را مجموعه تحت مدیریت خود را ندهند.

دیدگاه تان را بنویسید