خطر جدی زلزله 6 ریشتری برای پایتخت

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران عنوان کرد: نوع مصالح به کار رفته در ساخت‌وسازهای جدید (استفاده از یونولیت، مواد شیمیایی، پارچه، چوب و...) باعث شده بر عکس آنچه تاکنون تصور می‌شد ریسک حریق در ساختمان‌های جدید به سه برابر ساختمان‌های قدیمی افزایش پیدا کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمود قدیری معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، روز گذشته در دومین همایش ملی آتش‌نشانی و ایمنی شهری، با اشاره به ورود تکنولوژی‌های جدید در صنعت ساخت‌وساز اظهار کرد: توسعه صنعت و ورود تکنولوژی‌های جدید ریسک حریق را افزایش داده است. به این معنا که در حال حاضر در ساخت‌وسازهای جدید از موادی همچون چوب، پارچه و... استفاده می‌شود و به مواد صنعتی تبدیل می‌شود. استفاده از این مواد در سال‌های اخیر ریسک حریق در ساختمان‌های شهری را تا 3 برابر افزایش داده‌ است.  به ویژه آنکه میزان تولید گازهای سمی در منازل و در نهایت استنشاق این گازهای سمی منجر به مرگ فرد بعد از ۵ ثانیه می‌شود.

او با اشاره به حوادث سعادت آباد و پونک طی چند روز گذشته گفت: این حوادث در زیرزمین این ساختمان‌ها صورت گرفت اما ساکنان به دلیل استنشاق این گازها از زیرزمین جان خود را از دست دادند.

قدیری با بیان اینکه مهندسی حریق و ایمنی از پیچیده‌ترین رشته‌های دنیاست، تصریح کرد: این رشته تلفیقی از رشته‌های مهندسی معماری، عمران، شیمی و حتی موضوعات اجتماعی است. حوزه ایمنی یک تیغ چند لبه است و متاسفانه هر کسی به خود اجازه می‌دهد که به این رشته ورود پیداکند. پس لازم است در این حوزه به‌صورت تخصصی‌تری عمل کنیم.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تاکید کرد: در منازل، معابر، خودروها، تونل‌ها، پیاده‌رو‌ها و رودخانه‌ها، بوستان‌ها باید اصول ایمنی رعایت شود. چرا که طی سال‌های گذشته کشته‌های حریق 2 درصد از کشته‌های حوادث شهری را شامل شده‌اند. به گفته وی مهندسی حریق و ایمنی شهری، مدیریت یکپارچه ایمنی شهری، فناوری‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای ایمن‌سازی و همچنین جنبه‌های ایمنی و زیست محیطی از موضوعاتی است که یک ساختمان قبل از اینکه مجوز ایمنی بگیرد باید رعایت کرده باشد.

خطر جدی زلزله 6 ریشتری برای پایتخت

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز با حضور در این همایش با بیان اینکه موضوع ایمنی و امداد در شهرهای پرجمعیت و بزرگ دارای اهمیت ویژه‌ای است، گفت: مساله اطفای حریق در یک شهر و روستای کوچک به آسانی مهار می‌شود، این امر به این دلیل است که دسترسی به محل حادثه در یک شهر و روستای کوچک به راحتی امکان پذیر می‌شود اما در شهرهای بزرگ دسترسی به نقاط حادثه خیز و خطرآفرین بسیار دشوار است، در شهرهای بزرگ بدون شک در هم پیچیدگی ساختمان‌ها و تراکم آنها سبب می‌شود که کار امدادی برای نیروهای آتش‌نشانی با سختی زیادی همراه باشد. او با تاکید بر اینکه در شهر تهران بافت فرسوده بسیار زیاد است، گفت: اگر آتش‌سوزی در این بافت‌ها صورت گیرد، عملیات مهار آتش برای نیروهای آتش‌نشانی بسیار سخت و دشوار خواهد بود. او با اشاره به اینکه شهر تهران هرگز بر مبنای اصول شهرسازی و معماری ساخته نشده است، افزود: این امر سبب ایجاد بافتی نامتراکم و غیر قابل دسترس در شهر شده است.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهر تهران با یک زلزله ۶ ریشتری و بیشتر به‌صورت کامل نابود می‌شود، گفت: در زمان وقوع این اتفاق مشخص نیست که وضعیت در شهر تهران چگونه خواهد بود. چمران به معابر باریک و تنگ و همچنین ساختمان‌هایی که در نزدیکی یکدیگر ساخته شده‌اند، اشاره کرد و افزود: در صورت وقوع زلزله فاجعه غم انگیزی در این محدوده‌های شهر رقم خواهد خورد. او با بیان اینکه امروزه به دنبال لوکس‌گرایی در سازمان آتش‌نشانی نیستیم، یادآور شد: تلاش می‌کنیم که با بهره‌گیری از وسایل کارآمدتر، نیروهای آتش‌نشانی بتوانند در حوادث حضور پیدا کنند.

رئیس شورای شهر تهران به حادثه غم‌انگیز پلاسکو و شهادت ۱۶ تن از آتش‌نشانان اشاره کرد و افزود: اگر در ساختمان پلاسکو از سازه‌های کاذب و غیرایمن استفاده نشده بود و همچنین سیستم‌های انبارداری و نگهداری از اجناس و پوشاک کارآمدتر بود، چنین اتفاقی در شهر رخ نمی‌داد. او با اشاره به اهمیت و ضرورت حوزه پیشگیری، ادامه داد: نیروهای آتش‌نشانی نباید تنها در حوزه آتش‌نشانی فعالیت کنند، بلکه باید مسیر علمی را طی کرده و به دنبال پیشگیری از حوادث باشند. وی در مورد اینکه سازه ساختمان پلاسکو مهندسی‌ساز بوده است، گفت: این ساختمان مانند ساختمان‌های بساز و بفروش امروزی نبود، اما باز هم شاهد فرو ریختن آن بودیم.

به گفته وی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به مالکان ساختمان‌های ناایمن تذکرهای بسیاری داده است، اما از سوی دیگر سازمان نظام‌ مهندسی باید در رابطه با استفاده از مصالح استاندارد در ساختمان‌ها به‌طور جدی ورود کند؛ چراکه امروزه بسیاری از ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند مصالح مناسب ندارند. او به اضافه بنای یک ساختمان ناایمن اشاره کرد و گفت: امروزه با این امر بسیار مواجه هستیم و همین موضوع باعث شده که ساختمان‌ها ایمنی خود را از دست بدهند. رئیس شورای شهر تهران افزود: باید در راستای ایمنی ساختمان‌های ناایمن اقدامات زیادی انجام دهیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید