در صورت فراموشی رمز عبور Two Step Verification در تلگرام چه باید کرد؟

یکی از ویژگی های مهم تلگرام برای ارتقای ایمنی و جلوگیری از سواستفاده دیگران Two Step Verification است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، تاکنون در مقاله‌های مختلفی که در رابطه با تلگرام نوشته‌ایم بارها اشاره کردیم که برای امن‌تر شدن اکانت خود و جلوگیری از سوءاستفاده‌ احتمالی اطرافیان، حتما ویژگی Two Step Verification را فعال کنید تا با تعیین یک رمز عبور، تلگرام خود را به‌طور کامل در مقابل نفوذ دیگران امن کنید. با این کار بعد از وارد کردن کد فعالسازی که به خط شما ارسال می‌شود، برای ورود کامل به وارد کردن این رمز نیز احتیاج خواهید داشت. به این ترتیب حتی اگر شخصی به کد ارسالی تلگرام شما دسترسی پیدا کند، باز هم با مانع سخت‌تری با عنوان رمز عبور مواجه می‌شود و دسترسی او به اکانت غیرممکن خواهد شد.

اما مشکلی که در این بین وجود دارد، توجه نکردن کاربران به امکان فراموش شدن این رمز عبور در درازمدت است. تلگرام هنگام تعیین این رمز عبور دو راه مختلف، شامل ایمیل پشتیبانی و راهنمای یادآوری در اختیار شما قرار خواهد داد تا در صورتی که رمز خود را فراموش کردید، توسط یکی از این دو راه بتوانید آن‌ را بازیابی کنید. اما متأسفانه بسیاری از کاربران به دلیل آنکه احتمال فراموش کردن رمز عبور را نزدیک به صفر می‌دانند، از پر کردن این دو بخش منصرف می‌شوند و با زدن گزینه‌ی Skip از آن می‌گذرند. شاید رمز عبوری که انتخاب می‌کنید کلمه‌ی چندان سختی نباشد، اما باید در نظر داشته باشید که ممکن است به مدت یک سال یا حتی بیشتر (تا زمانی که نیاز به نصب مجدد تلگرام داشته باشید) نیازی به این رمز عبور پیدا نکنید و طبیعتا بعد از گذشت این زمان طولانی، شانس فراموش شدن رمز عبور بسیار افزایش خواهد یافت.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به این موارد توجه نکرده‌اید و حالا رمز Two Step Verification را فراموش کرده‌اید و برای ورود مجدد به اکانت خود با مشکل مواجه شده‌اید؛ متأسفانه باید بگوییم راهی جز حذف اکانت خود و ساخت مجدد آن ندارید که در ادامه شما را با روش انجام اینکار آشنا خواهیم کرد. با این کار، تمامی پیام‌ها، کانال‌ها و گروه‌هایی که عضو آن‌ها بوده‌اید، از بین خواهند رفت و باید از نو آن‌ها را پیدا کنید و در آن‌ها عضو شوید. در صورتی که رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید، حتی اگر در حال حاضر به اکانت خود دسترسی داشته باشید نیز متأسفانه راهی برای درمان این مشکل وجود ندارد و روزی که قصد نصب مجدد تلگرام در گوشی، یا استفاده از آن در دستگاهی دیگر داشته باشید، به‌ناچار باید عملیات حذف و ساخت مجدد اکانت را انجام دهید.

توجه: البته اگر همچنان به اکانت خود دسترسی دارید، حداقل قادر خواهید بود تا اگر در کانال یا گروهی عضو هستید که برایتان مهم است، آیدی یا لینک آن کانال‌ها و گروه‌ها را در جایی یادداشت کنید تا اگر روزی مجبور به حذف اکانت شدید، حداقل از کانال‌ها یا گروه‌هایی که در گذر زمان آن‌ها را پیدا کرده‌اید پشتیبان داشته باشید. اگر پیام مهم یا خاصی دارید نیز می‌توانید با کپی کردن از حذف آن‌ها جلوگیری کنید.

 

آموزش حذف اکانت یا بازیابی رمز در صورت ثبت بودن ایمیل

اگر در حال حاضر با مشکل فراموشی رمز عبور مواجه هستید و از طرفی ایمیل یا راهنمایی برای بازیابی آن مشخص نکرده‌اید و از به خاطر آوردن رمز عبورتان نیز ناامید شده‌اید، می‌توانید با دنبال کردن ادامه‌ی مطلب، اکانت خود را حذف کنید و مجددا عضو تلگرام شوید. کاربرانی که هنگام تعیین رمز، ایمیل خود را هم برای بازیابی ثبت کرده‌اند نیز می‌توانند از طریق متن زیر رمز خود را نوسازی کنند.

برای این منظور ابتدا شماره‌ی خود را در اپلیکیشن تلگرام وارد کنید تا کد فعالسازی برای شما پیامک شود. (در صورتی که تلگرام کد را به‌صورت پیام تلگرامی ارسال کند گزینه‌ای با عنوان Send As SMS نیز به شما نمایش خواهد داد تا بتوانید با انتخاب آن، کد را از طریق پیامک دریافت کنید). بعد از وارد کردن کد فعالسازی به صفحه‌ی وارد کردن رمز Two Step Verification منتقل خواهید شد. در این صفحه گزینه‌ای با عنوان Forgot Password نیز نمایش داده خواهد شد. روی آن لمس کنید. اگر پیش از این ایمیل یا راهنمایی برای اکانت خود مشخص کرده باشید، تلگرام وارد صفحه‌ی جدیدی خواهد شد تا با وارد کردن اطلاعات لازم رمز را نوسازی کند.

 

اما در صورتی که ایمیل یا راهنمایی برای یادآوری ثبت نکرده باشید به‌محض لمس گزینه‌ی Forgot Password، تلگرام پیامی به شما نشان خواهد داد مبنی بر اینکه به دلیل وارد نکردن اطلاعات بازیابی، تنها راه شما ریست کردن اکانت یا تلاش برای یادآوری رمز عبور است. با لمس گزینه‌ی Ok نوشته‌ای قرمزرنگ با عنوان Reset My Account به صفحه اضافه خواهد شد که باید با انتخاب این گزینه و سپس تأیید آن توسط گزینه‌ی Yes، وارد اکانت جدید خود خواهید شد که البته خالی از پیام‌ها، گروه‌ها و کانال‌هایی است که قبلا در آن‌ها عضو بوده‌اید.

توجه: این امکان، یعنی دسترسی به گزینه حذف کلی اکانت تنها در صورتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که مرحله‌ی کد فعالسازی را با وارد کردن کد صحیح گذرانده باشید. از همین رو امکان سوءاستفاده از این امکان برای دیگران، کاملا غیرممکن خواهد بود.

منبع: زومیت 

دیدگاه تان را بنویسید