گزارش جی پلاس به بهانه گاف های تمام ناشدنی فوتبال ایران! +سوابق مدیران ۱۶ مدیر لیگ برتری

"مدیرنما"هایی که خود پاشنه آشیل مدیریت فوتبال هستند!

مدیریت باشگاه های فوتبالی در ایران همواره پاشنه آشیل تیم هاست چرا که هیچ گاه مکانیزم درستی برای انتخاب آنها وجود نداشته و هر ساله خطاهای فاحش مدیریتی، نه تنها خسارت های هنگفتی به بیت المال وارد می کند بلکه اخلالی هم در روند پیشرفت ورزش کشور هست!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ هفته ای که گذشت، برای همه مردم ایران پر از خبرهای شوکه کننده بود. در ورزش اما شاهد یکی دیگر از شاهکارهای مدیریتی معمول فوتبالی بودیم! مدیران استقلال با وجود اطلاع از ضرب العجل فیفا برای پرداخت مطالبات عادل شیحی - بازیکن فصل گذشته تیم شان، ظاهرا حق و حقوق او را دیرتر از موعد مقرر پرداخت کردند تا فیفا هم به دلیل بدقولی آنها، استقلال را از هر گونه ثبت قرارداد بازیکنان جدید در پنجره نقل و انتقالات زمستانی محروم کرده و شاید آبی های پایتخت را وارد بحران جدیدی کند!

بدهی باشگاه های ایرانی به بازیکنان خارجی و پرونده های انضباطی از این دست در فیفا، کم نیست اما این بار به ظاهر یک اقدام دیرهنگام، نه تنها به محرومیت ثبت قرارداد زمستانی استقلال انجامیده بلکه در اقدامی عجیب تر بازیکنانی بازیکنان گرانقیمتی چون آندرانیک تیموریان و سرور جپارف با قرارادهایی که بعد از ابلاغ محرومیت امضا شده!! را روی دست آنها گذاشته است. حتی  روزبه چشمی هم که در ابتدای فصل به دلیل مصدومیت از فهرست استقلال خارج شده بود نیز نمی تواند قرارداد جدید خود را با این تیم منعقد کند.

کوتاهی در این پرونده طبیعا مدیریتی است و مدیرعامل چه مقصر اصلی باشد و چه نباشد، مسئول مستقیم ماجراست. متاسفانه همواره و طی ادوار گذشته، بکارگیری مدیران نه چندان متخصص و مسلط بر امور باشگاه داری حرفه ای به ویژه در فوتبال چالش برانگیز بوده است. مدیرانی که شاید کمترین تخصص را در فوتبال داشته و از مشاوران خوبی هم بهره نمی برند. این اوضاع در تیم های خصوصی طور دیگری جلوه می کند و ناآشنایی مدیران به کار سرانجام به انصراف کل مجموعه از تیم داری می انجامد چون دیگر آنجا "منبع غنی پول بیت المال بدون نظارت در خرج!!" وجود ندارد و مالکان تاب تحمل اتلاف هزینه ها را ندارند!

با وجود تجربیات چند ده ساله مدیریتی کشور در امر باشگاه داری اما عقب ماندگی این مقوله نسبت به مربیگری و بازیگری را حس کرد. تنها میراث برخی مدیران کارنابلد به جای گذاشتن بدهی انباشته بوده و کمتر مدیری را در فوتبال ایران پیدا می کنید که برای مدیر پس از خود، بدهی بر جای نگذاشته باشد. " حیرت انگیزتر وقتی است که هیچ مقام ناظری بر عملکرد این گونه مدیران نظارت کیفی نمی کند و پس از مدتی مدیر مربوطه با تغییرات مقام بالادستی برکنار شده یا مجبور به استعفا می شود!" 

در چنین شرایطی قانون هیات مدیره باشگاه ها را مسئول و موظف به نظارت بر عملکرد مدیران می شناسد اما اعضای هیات مدیره تقریبا در اکثریت باشگاه های ورزشی، هیچ قرابتی با تخصص های لازم در بحث مدیریت باشگاه های ورزشی ندارند و طبعا صلاحیت نظارت را هم پیدا نمی کنند. آنها عمدتا با هدف تبلیغاتیِ شخصی، جذب اعتبار از دستگاه های مرتبط و کاملا سلیقه ای و رابطه مدارانه انتخاب می شوند. متاسفانه اکثریت آنها هیچ گونه چشم انداز و برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت برای باشگاه ها متبوعشان ندارند تا از مدیریت باشگاه بخواهند بر اساس آن حرکت کرده و پاسخگو هم باشد! و تاسف بار تر اینکه هیات مدیره متولی اصلی فوتبال در کشور یعنی "فدراسیون فوتبال" هم اوضاع بهتری ندارد!!

در واقع مدیریت در فوتبال ایران از دور شیرین و لذت بخش است و کسانی که عمدتا خلاف ضوابط و بیشتر روابط مدارانه زمام باشگاه های بزرگ را عهده دار می شوند، بلعیده شده و معمولا به شکل نه چندان مناسبی کنار می روند.

به گزارش جی پلاس؛  در بین 16 مدیرعامل باشگاه های لیگ برتری ایران اما تعداد انگشت شماری از آنها ورزشکار – نه فوتبالیست – بوده اند و شاید بتوان گفت کمترین تخصص را در ورزش دارند. علاوه بر این، تعداد کمی هم مدرک مدیریت داشته و کمترین شناخت را از مقوله مدیریت دارند. یکی از اصلی ترین شاخصه های انتخاب مدیران در باشگاه های ورزشی که البته آن هم زیرسایه مهمترین عامل یعنی همان روابط! قرار دارد، صرفا داشتن موفقیت های مقطعی در بخش های صنعتی بوده که معمولا در راستای تحصیلات، مدارک و تخصصی های صرفا مدیریتی هم نیست.

** نگاهی به برخی سوابق مدیران تیم های فوتبال لیگ برتری:

** سید رضا افتخاری - مدیرعامل باشگاه استقلال؛ مرد همیشه در صحنه

پر سر و صداترین مدیر تیم های لیگ برتری در روزهای گذشته افتخاری باتجربه بوده که ظاهرا نتوانسته پرونده عادل شیحی را به خوبی مدیریت کند و در نتیجه استقلال فعلا با محرومیت از پنجره نقل و انتقالات زمستانی مواجه است. انتخاب افتخاری برای مدیریت استقلال در شرایط آشفته بازار استقلال رخ داد؛ زمانی که افشار زاده برکنار شده بود و رضا حسنی خو هم از قبول مدیریت این تیم شانه خالی کرده بود و به یکباره افتخاری با حکم محمود گودرزی مدیرعامل استقلال شد.

سوابق: افتخاری از اوایل دهه 70، وارد بدنه فدراسیون فوتبال شد و از همان سال ها سمت های مختلفی را در این فدراسیون داشته و دارد. از سمت های مختلف او می توان به  دبیرکلی فدراسیون فوتبال در دوره ریاست داریوش مصطفوی، سرپرست تیم ملی فوتبال در جام جهانی 1998، نائب رئیس دوم فدراسیون در دوران ریاست کیومرث هاشمی از سال 85 تا 86، مدیرکل تربیت‌بدنی استان تهران از سال 88 تا 90، عضویت در کیته استیناف و در نهایت ریاست بر کمیته فوتسال از سال 91 تا 95 اشاره کرد که در نهایت ختم به مدیریت استقلال شد.

درباره مدارک تحصیلی و مدیریتی افتخاری اطلاعاتی وجود ندارد اما پیش از این گفته شد که او یکی از تاجران طلاست که در امارات هم بیزینس دارد.

*علی اکبر طاهری - سرپرست باشگاه پرسپولیس؛ رکوردار پست های مدیریتی همزمان!

مدیر کم حرف سرخپوشان پایتخت هر چقدر در ابتدای حضورش در پرسپولیس با فوتبال آشنایی نداشت، اما در ادامه نشان داد پتانسیل مدیریت حاشیه ها در این باشگاه بزرگ را دارد و فعلا هم تیم فوتبال این باشگاه نتایج خوبی در لیگ برتر گرفته است. طاهری از سال 94 مدیریت پرسپولیس را حالی که کسی انتظار نداشت بر عهده گرفت. مدیر پرسپولیس دارای لیسانس اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی، فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه آزاد و MBA از دانشگاه SURREY انگلستان است. سوابق مدیریتی او عمدتا به حضور در شرکت های خودرسازی معطوف می شود اما نکته جالب آنها حضور همزمان ایشان در پست های مختلف مدیریتی است که تعداد آنها گاهی به 7 مسئولیت (یکجا) نیز می رسد!

سوابق: شرکت ساپکو – ایران خودرو (رئیس هیأت مدیره) 78 – 72 ؛ ایران خودرو (معاون مدیر عامل و رئیس سازمان خرید) 78 – 72 ؛ شرکت ساپکو (عضو هیأت مدیره و مدیر عامل) 81 – 78 ؛ شرکت لاستیک سازی بارز (عضو هیأت مدیره) 84 – 79 ؛ شرکت گسترش ایران خودرو (عضو هیأت مدیره) 81 – 79 ؛ موسسه فرهنگی ورزشی ایران خودرو (رئیس هیأت مدیره) 82 – 79 ؛ شرکت خودرو سازی بن رو (عضو هیأت مدیره و مدیر عامل) 86 – 82 ؛ شرکت لیزینگ بنیان توسعه صنعت پارس (عضو هیأت مدیره) 85 – 83 ؛ شرکت خدمات بنیان توسعه صنعت پارس (عضو هیأت مدیره) 83 – 82 ؛ شرکت خودروسازی سبلان (رئیس هیأت مدیره) 92 – 87 ؛ شرکت ایران ترانسفو (عضو هیأت مدیره) 89 – 87 ؛ شرکت ایران ترانسفو (مشاور مدیر عامل در سرمایه گذاری خارجی (آفریقای جنوبی) 91 – 89 ؛ شرکت سرمایه گذاری کارآفرینان مایوان (عضو هیأت مدیره) 91 – 87 ؛ شرکت دخانیات ایران (عضو هیأت مدیره) 90 – 88 ؛ گروه صنعتی ایران خودرو (عضو هیأت مدیره) 90 – 88 ؛ سازمان گسترش و نوسازی ایران (مشاور عالی ریاست هیأت عامل) 91 – 89 ؛ وزارت ورزش و جوانان (مشاور وزیر در امور اقتصادی) 92 ؛ صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور (مدیر عامل) 92

* *مصطفی آجورلو - مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی تبریز ؛ سردار سپاه با سابقه مدیریت رسانه

آجورلو جزو مدیران فوتبالی دهه 80 است که پس از مقطعی که از فوتبال حرفه ای جدا شده بود. در اوایل امسال برای ریاست فدراسیون فوتبال در انتخابات نامزد شد اما پس از شکست در انتخابات بعد از چند ماه به عنوان مدیرعامل تراکتورسازی انتخاب شد. با حضور آجورلو، تراکتورسازی فراتر از حد تصور بازیکنان صاحب نام لیگ برتری متعددی را با منابع مالی سرشار آن مجموعه، جذب کرد و اکنون هم یکی از مدعیان قهرمانی لیگ امسال است.

آجورلو عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به اسم مستعار سردار آجورلو هم شناخته می شود. آجورلو در سال های گذشته سعی کرده بیش از پیش با فوتبال آشنا شود و حتی مدرک مربیگری درجه یک فوتبال و مدرک مدیریت استراتژیک در ورزش را هم اخذ کرد. بهترین دوران او در فوتبال به زمان مدیریتش در پاس باز می گردد که با این تیم موفق به یک  قهرمانی و دو نایب قهرمانی در لیگ برتر و صعود به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شد.

آجورلو از سال 60 تا 68 مسئول آموزش در لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله و ستادهای مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح بود و از سال 69 با انتخاب به عنوان جانشین معاونت تربیت بدنی سپاه پاسداران، وارد حوزه ورزش شد. او در سال های بعد سمت هایی مهم ترین در عرصه باشگاه داری تجربه کرد و به طور جدی وارد فوتبال شد.

سوابق: رئیس هیئت فوتبال نیروهای مسلح (70 – 84)؛ مدیرعامل باشگاه مقاومت (75- 77)؛ مدیرعامل باشگاه فتح (77-78)؛ نایب‌رئیس اتحادیه فوتبال (77-80)؛ مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی پاس (79-84)؛ مدیرکل تربیت‌بدنی نیروی انتظامی (79-84)؛ دبیرکل اتحادیه فوتبال (80-82)؛ رئیس هیئت‌مدیره خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا) (81-84)؛ مدیر مسئول روزنامه پاس جوان (82-84)؛ رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران (84-86)؛ مدیرعامل شرکت شهر ورزش (84-86)؛ مدیرعامل باشگاه استیل آذین (88-89)؛ رئیس سازمان ورزش سپاه پاسداران (89-94)؛ مدیر عامل باشگاه تراکتورسازی تبریز (95)

*سعید آذری، مدیرعامل باشگاه ذوب آهن؛ وزنه بردار سابق و مدیر با تجربه

آذری را می توان در زمره مدیرانی قرار داد که بنابر شواهد و نتایج، عملکرد نسبتا خوبی نسبت به سایرین دارد. او یک بار دیگر  ذوب آهن را به عنوان قدرت های فوتبال ایران مطرح کرده است. آذری از مدیران برآمده از دل ورزش با مدارک کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی است.

او به عنوان وزنه بردار دو بار موفق به ارتقای رکورد ملی و آسیایی شده و مدال های مختلفی هم کسب کرد. آذری پس از کنار گذاشتن وزنه برداری به مربیگری در این رشته روی آورد و از سرمربیگری تیم وزنه برداری ذوب آهن به مربیگری در تیم ملی هم رسید و در نهایت از سال 83 به عنوان مدیرعامل باشگاه ذوب آهن عمدتا فعالیت هایش را معطوف به مدیریت در فوتبال کرد. آذری پس از انتخاب به عنوان مدیرعامل ذوب آهن توانست به همراه این باشگاه سه بار قهرمان جام حذفی، یک بار قهرمان سوپر جام و دو بار نایب قهرمان لیگ برتر شود.

سواق: مدیرعامل باشگاه ذوب آهن (83-88)؛ مدیرعامل باشگاه نساجی مازندران (88-89)؛ مدیرعامل باشگاه استیل آذین (89)؛ مدیرعامل ذوب آهن (92 – تاکنون)؛

**محسن طاهری - مدیرعامل باشگاه سپاهان؛ جوان و کم تجربه

یکی از شاخص ترین باشگاه های ورزشی ایران در امر ثبات مدیریتی که البته به یمن منابع مالی فوق العاده فولاد مبارکه طی سال های اخیر، همواره جزو مدعیان اصلی قهرمانی فوتبال ایران بوده، در اقدامی جالب که هنوز ابعاد آن مبهم است، سکان مدیریت خود را به یک تقریبا بدون تجربه سپرد.

مدرعامل نسبتا جوان سپاهان مانند مدیر دیگر تیم اصفهانی پیش از ورود به بخش مدیریتی، یک هندبالیست محسوب می شود. طاهری در دوران ورزشی خود توانست افتخاراتی را ر عرصه ملی و بین اللملی کسب و کند و با کنار رفتن از دوران بازیگری، وارد دوران مربیگری شد. او در دوران مربیگری خود هم دوران موفقی داشت و قبل از حضور در راس مدیریت سپاهان، به طور همزمان سرمربی تیم هندبال سپاهان و مربی تیم ملی هندبال بود.

در اوایل لیگ شانزدهم و پس از استعفای اصغر باقریان، هیات مدیره سپاهان، محسن طاهری دیگر عضو هیات مدیره این باشگاه را به عنوان مدیرعامل انتخاب کردند تا او وارد عرصه مدیریتی شود. البته طاهری هنوز سکان دار تیم هندبال این باشگاه هم است.

** حسین شهریاری - سرپرست باشگاه نفت تهران؛ مدیر ناشناس نفتی‌ها

پس از واگذاری نفت به شرکت بهنام پیشرو کیش، حسین شهریاری به عنوان مدیرعامل این باشگاه انتخاب شد. شهریاری از دوستان نزدیک به مالک شرکت بهنام پیش رو کیش محسوب می شود و پیش از این نیز عضو و نایب رئیس هیأت امناء باشگاه نفت تهران بود. شهریاری در گذشته نیز عضو هیات مدیره سایپا و نایب رییس فدراسیون اتومبیل رانی آسیایی بوده است.

مدیر کم حرف نفت تهران هم اکنون عضو هیات رییسه فدراسیون هاکی هم است و با بیش از ۱۰ سال عضو هیات مدیره شرکت ایندامین، در گروه خودرو سازی سایپا مشغول بوده و او هم جزو مدیران صنعتی است.

*محمود شیعی - مدیرعامل باشگاه پیکان؛ چراغ خاموش جلو می آید

باشگاه پیکان به خودی خود یک تیم صنعتی محسوب می شود و محمود شیعی که حدود چند سالی است به عنوان مدیرعامل این باشگاه فعالیت می کند، پیش از این جزو مدیران ایران خودرو محسوب می شد. شیعی در گذشته مدیر یکی از بخش های ایران خودرو بود و پس از آن وارد بخش ورزشی این شرکت شد.

شیعی به واسطه شرایط مالی مناسب پیکان ، دغدغه ای از این بابت ندارد و تنها دغدغه او حضور آسانسوری پیکان در لیگ برتر بود که در فصل جاری این موضوع برطرف شده است. شیعی پس از چند سال حضور در فوتبال، چراغ خاموش جلو آمد و در انتخابات فدراسیون فوتبال هم شرکت کرد و اکنون عضو هیات رییسه فدراسیون است.

**رضا درویش، باشگاه سایپا - مرد حاضر و غایب

درویش بعد از تغییرات سایپا در بخش فنی و مدیریتی به عنوان مدیرعامل این باشگاه معرفی شد. او رابطه های بسیار خوبی با اهالی ورزش از جمله علی پروین دارد. درویش پیش از انتخابش، در تربیت بدنی شرکت سایپا فعال بود.

او در نخستین فصل حضورش در سایپا دست به خرید شد اما تیم او که با هدف رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان آسیا بسته شد، اکنون یکی از کاندیداهای جدی سقوط به لیگ دسته یک است!

** میر معصوم سهرابی - ماشین سازی تبریز؛ مدیر تبریزی‌ها این بار در ماشین سازی

مدیر تیم تازه لیگ برتری شده ماشین سازی، جزو معدود مدیران لیگ برتر است که پیش از مدیریت، فوتبالیست بوده است. میرمعصوم سهرابی در سال 1350 در شهر تبریز به دنیا آمد و از ابتدا به عنوان یک چهره ورزشی در شهر تبریز شناخته شده بود. دروازه بانی در تیم‌های مطرحی چون تراکتورسازی و شهرداری و همچنین فجر سپاه تبریز، او را آماده پوشیدن پیراهن تیم ملی دانشجویان کشور کرد.

بعد از اتمام دوران طلایی ورزشی خود توانست مدارک مربیگریA آسیا را در رشته فوتبال و LEVEL2 در فوتسال را بدست آورد.

اما سوابق مدیریتی: رئیس هیئت هاکی آذربایجان شرقی؛ عضو هیئت رییسه فوتسال کشور؛ عضو سابق هیئت مدیره باشگاه گسترش فولاد تبریز؛ 15 سال سابقه مدیریت در باشگاه  و سازمان ورزش شهرداری تبریز و مدیر امور اداری شهرداری منطقه 6

* *علیرضا اژدری زاده - مدیرعامل فولاد خوزستان؛ قهرمانی لیگ یک، مجوز حضور در لیگ برتر

مدیریت یکی از باثبات ترین تیم های فوتبال ایران را علیرضا اژدری زاده ازسال 94 بر عهده گرفت و بعد از یک دوره کوتاه که با فولاد به انتهای جدول رده بندی لیگ پانزدهم رسید، توانست این تیم را از بحران خارج تا جایی که اکنون این تیم به یکی از بهترین های لیگ شانزدهم تبدیل شده است.

مانند اکثر مدیران فولادی، اژدری زاده هم جزو کارمندان و مدیران فولاد بود که پس از مدتی مدیرعامل تیم دوم فولاد خوزستان یا تیم فولاد نوین شد. او به همراه فولاد نوین توانست مجوز حضور در لیگ برتر را به دست بیاورد اما با توجه به اینکه دو تیم از یک شرکت نمی توانند در مسابقات لیگ برتر حاضر شوند، امتیاز فولاد نوین فروخته شد. اژدری زاده که توانایی های خود را نشان داده بود، پس از استعفای دهکردی از مدیریت فولاد خوزستان به جای او انتخاب شد. البته درباره اژدری زاده هم مانند سایر مدیران تیم های شهرستانی ایران اطلاعات بیشتری وجود ندارد.

سوابق: ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﯽ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺕ ﻟﯿﮓ ﺩﺳﺘﻪ ﺩﻭﻡ ﻓﻮﺗﺒﺎﻝ با فولاد نوین( 92-93)؛ قهرمانی در لیگ دسته یک و صعود به لیگ برتر با فولاد نوین ( 93-94 )

** علی عباسی - سیاه جامگان مشهد؛ همه کاره در تیم پدر!

جوان ترین مدیر عامل لیگ برتر ایران علی عباسی است که به واسطه مالکیت پدرش در باشگاه سیاه جامگان، اکنون امور مدیریتی این تیم را بر عهده دارد. علی عباسی پیش از این هم در لیگ های پایین تر مانند لیگ یک و دو و در مقاطعی، مدیریت تیم پدرش را عهده دار بود. پس از تثبیت حضور سیاه جامگان در لیگ برتر، علیرضا عباسی مالک باشگاه، بار دیگر از مدیریت کنار کشید و سکان هدایت را به پسرش واگذار کرد.

** هادی برگی زر - پدیده مشهد؛ مربی مشهدی در نخستین تجربه مدیریت

مدیر جدید پدیده، بیش از این که یک مدیر باشد، همه او را به اسم مربی می شناسند و حتی در مقاطعی خبرهایی مبنی بر سرمربیگری او در یکی از دو تیم مشهدی شنیده می شد اما در اواسط لیگ شانزدهم، او به عنوان مدیرعامل پدیده معرفی شد. برگی زر در کنار مربیگری، مدرک کارشناسی مدیریت ورزشی را هم اخذ کرده است.

برگی زر فوتبال حرفه ای را از تیم پیام مشهد آغاز و بعد از چندفصل  راهی تیم بزرگ مشهد یعنی ابومسلم شد و چند فصلی را برای این تیم بازی کرد. بعد از دوران بازیگری، به مربیگری روی آورد و پس از چند دوره کمک مربی بودن در ابومسلم، سرمربی پیام شد و توانست به همراه این تیم به لیگ برتر صعود کند. پس از حضور در پیام، استعداد سرمربیگری او بیشتر عیان شد و بعد از آن در تیم هایی مانند اتکا گلستان، شهرداری تبریز، گسترش فولاد تبریز، تربیت یزد، شیرین فراز کرمانشاه، شهرداری یاسوج و مجددا ابومسلم مشهد حضور داشت. اما اکنون بدون هیچ سابقه مدیریت ورزشی بیشتر نماینده مالکان و تصمیم گیران باشگاه در این تیم مشهد است که امور ورزشی را مدیریت می کند.

* *علی عیسی‌زاده - صنعت نفت آبادان؛ از کارخانه تا تیم فوتبال

مدیرعاملی عیسی‌زاده در صنعت نفت آبادان مربوط به حضور این تیم در لیگ دسته یک است. عیسی‌زاده سال گذشته توانست این تیم را به لیگ برتر برساند. مدیر عامل این باشگاه، از مدیران شرکت پالایش نفت آبادان است که از سال 93 مسئولیت صنعت نفت را هم بر عهده گرفت. او پیش از نیز از سال 88 تا 89 مدیرعامل صنعت نفت نیز بود.

آنچه مسلم است، عیسی‌زاده از بدنه شرکت پالایش نفت آبادان به مدیریت صنعت نفت رسیده و بیش از این اطلاعات دیگری از او وجود ندارد.

**غلامرضا سمندر - گسترش فولاد تبریز؛ مهندس مکانیک در تیم تمام خصوصی

گسترش فولاد تبریز یک باشگاه خصوصی است که ورزشگاه و امکانات خوبی هم نسبت به شرایط کنونی فوتبال ایران دارد. سمندر در تاریخ 9 ساله این باشگاه، 6 سال مدیرعامل باشگاه آبی‌‌پوشان تبریزی را برعهده داشت. او پیش از این مدیرعامل شرکت بنیان دیزل بود که مالکیت آن هم مانند تیم گسترش فولاد، از آن محمدضا زنوزی است. سمندر مدرک مهندسی مکانیک دارد.

** محمدرضا کشوری فرد - صبای قم؛ مدیری از بدنه

مدیر عامل صبا از سال 94 به این سمت منصوب شده است. کشوری فرد پیش از این در لیگ های دوازدهم و سیزدهم هم مدیرعامل صبا بود و توانست به همراه این تیم مجوز حضور در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورد. باشگاه صبا متعلق به وزارت دفاع است و فقط می دانیم کشوری فرد هم مدیری از بدنه.

*سید جواد نعمتی‌نژاد - استقلال خوزستان؛ بازیکن سابق اهوازی و مدیر بازرگانی

مدیرعامل استقلال خوزستان که پیش از حضور در این تیم در سال 94، توانست به قهرمانی با این تیم در همان فصل دست یابد، یکی از فوتبالیست های قدیمی اهواز است. او به مدت 20 سال مدیر کل قرارداهاى خارجى شرکت سایپا بوده و جزو مدیران با سابقه در بخش صنعت  و بازرگانی محسوب می‌شود. با تمام این تفاسیر درباره این مدیر خوزستانی اطلاعات کاملی وجود ندارد

.

دیدگاه تان را بنویسید