کنگره ملی مدیریت امور جوانان برگزار شد/ تکمیلی

جهانگیری: جوانان تهدید نیستند که دنبال کنترل آنها باشیم/ سلطانی فر: بودجه جوانان در برنامه ششم افزایش چشمگیر دارد/ مولاوردی: عدالت جنسیتی در کشور ما تحقق نیافته است

کنگره ملی مدیریت امور جوانان با حضور معاون اول رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، وزیر ورزش و جوانان و جمعی از مسئولان دولتی، بخش خصوصی و اعضای سمن های جوانان برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس جامعه جی پلاس؛ کنگره ملی مدیریت امور جوانان امروز (2 بهمن) با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولینی از سمن های جوانان سراسر کشور، مدیران وزارت خانه ها، سازمان ها، نهادهای دولتی و بخش خصوصی و همینطور اعضای ستادهای ملی و استانی ساماندهی جوانان در هتل المپیک تهران  برگزار شد.

** رستمی: بررسی علل افزایش سن ازدواج و آسیب های فضای مجازی از اولویت های ماست

در ابتدای این مراسم محمدرضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان اظهار کرد: دولت تدبیر و امید در حوزه‌هایی ارزش‌ها، نگرش‌ها، رفتارها و فعالیت‌های اجتماعی جوانان را مد نظر قرار داد و با جوان دوستی و جوان باوری و اعتماد آنان به عنوان بزرگترین سرمایه کشور، به فعالیت پرداخت همچنین در حوزه رفتاری سازماندهی امور جوانان را دنبال کرد و در پی رشد مشارکت اجتماعی جوانان است.

وی به برگزاری بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان در دولت تدبیر و امید اشاره و عنوان کرد: تعداد سمن‌ها در این دولت از ۵۰ مورد به ۳ هزار ۵۰۰ مورد رسیده است که این رقم نیز تا پایان سال جاری به ۲ هزار سمن ارتقا پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه از شش ماه گذشته کمیسیون‌های کنگره ملی مدیریت امور جوانان تصویب شده است، اظهار کرد: ۱۰ کمیسیون تشکیل و نمایندگان تمامی دستگاه‌های اجرایی در آن حضور پیدا کرده‌اند در این راستا چالش‌ها و آسیب‌های پیش روی جوانان مورد بررسی قرار گرفت که در این راستا می‌توان به ۴۷۰ مورد در حوزه مدیریت اقتصاد، ۱۵۴ مورد اجتماعی و ۱۲۳ مورد فرهنگی جوانان اشاره کرد.

رستمی ادامه داد: با بررسی مجموع ۷۴۷ چالش پیش روی جوانان به بررسی و ارزیابی اولویت‌ها پرداختیم و نهایتا ۱۰ مورد انتخاب شد.

معاون ساماندهی امور جوانان کمبود انسجام و یکپارچگی در زمینه مدیریت مسائل مربوط به جوانان و همچنین اشتغال و بیکاری آنها از جمله اولویت‌های بررسی شده خواند و گفت: چرایی کم توجهی به سلامت جسمی، روانی و معنوی جوانان و همچنین آسیب‌های چهارگانه به ویژه اعتیاد از اولویت برخوردار شد.

رستمی افزایش سن ازدواج و پایداری خانواده، بررسی بحران سرمایه اجتماعی، کمبود امکانات برای ورزش جوانان، آسیب‌های فضای مجازی، مسئله شکاف نسلی و بحران هویت و کمبود مداخله و حضور جوانان در تصمیم گیری‌ها را از جمله چالش‌هایی خواند که از اولویت برخوردار بوده است و در کنگره ملی مدیریت امور جوانان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

** سلطانی فر: افزایش بودجه جوانان در برنامه ششم توسعه چشمگیر است

به گزارش جی پلاس؛ در ادامه این نشست دکتر سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان بالا بردن سطح امیدواری جوانان را وظیفه همه دانست و گفت: دستیابی به این هدف، نیازمند عزم و اراده ملی است.

وی افزود: جوانان مدیران آینده کشور هستند و آینده روشن ایران در دوره طلایی پسابرجام به توانمندی و آموزش جوانان بستگی دارد. به منظور بالفعل کردن این نیروی عظیم نیازمند مشارکت ستادهای ساماندهی هستیم. مشارکت جوانان می‌تواند بهبود وضعیت آنان را مانند افزایش رفاه و خشنودی آنها در پی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: پس از اینکه کنگره ملی مدیریت امور جوانان مجمع ملی جوانان تشکیل می‌شود، این امر موجب می‌شود که از سویی مسوولان و از سوی دیگر جوانان موضوعات مربوط به این قشر سنی را پی گیری کنند. وزارت ورزش و جوانان نیز در جهت گسترش امید در بین جوانان تلاش می‌کند و در این جهت افزایش مشارکت جوانان را در دستور کار خود قرار داده است.

وزیر ورزش و جوانان اضافه کرد: جوانان امیدوار، با نشاط و مشارکت‌جو، سرمایه اصلی کشور در جهت تحقق ایرانی آزاد و آباد هستند. دولت یازدهم در جهت رفع بسیاری از موانع به منظور افزایش مشارکت نهادمند جوانان تلاش می‌کند به گونه‌ای که تعداد سازمان‌های مردم نهاد جوانان از 50 سمن به 1500 سازمان مردم نهاد افزایش یافته است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه منابع مالی قابل توجهی در برنامه ششم توسعه برای حوزه جوانان اختصاص یافته است، تصریح کرد: این کار حوزه جوانان را در آستانه تحولی چشمگیر قرار داده است. البته توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد جوانان نیازمند حمایت و منابع مالی زیادی است.

وی با اشاره به فعالیت جوانان در سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: فعالیت جوانان در قالب سمن‌ها موجب توانمندشدن آنان برای پذیرش مسوولیت‌های اجتماعی و پرورش مدیران آینده کشور می‌شود. در کنگره ملی مدیریت امور جوانان نیز ایجاد نگرش مثبت دستگاه‌ها به جوانان و هماهنگی بین دستگاه‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

 وزیر ورزش و جوانان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در دنیای امروز رشد منابع انسانی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه است و از آن به عنوان سرمایه انسانی یاد می‌شود و در این میان جوانان بخش اصلی سرمایه انسانی محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: جوانان از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نقش برجسته‌ای داشته‌اند. حضرت امام (ره) نیز همواره از آنان به عنوان مهم‌ترین تکیه‌گاه نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی یاد کردند و ایشان جوانان را به عنوان مهم‌ترین حامی خود در جریان پیروزی انقلاب اسلامی قلمداد کردند. اعتماد ایشان به جوانان سرمایه بی‌بدیلی برای نسل جوان است و فرصت مناسبی برای استفاده از ظرفیت جوانان فراهم کرد.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به دیدگاه‌های مقام معظم رهبری نسبت به جوانان گفت: مقام معظم رهبری نیز جوانان را مورد لطف و توجه قرار داده است و آنان را سرمایه اصلی کشور می‌دانند و همواره به دستگاه‌های اجرایی به بهره‌بردن از ظرفیت عظیم جوانان به عنوان راهبرد نظام توصیه کرده‌اند.

سلطانی‌فر اضافه کرد: به اعتقاد دکتر روحانی رییس جمهور کشورمان، جوانان ایرانی شعار ما می‌توانیم را در همه عرصه‌ها عملیاتی کرده‌اند. تأمین نیاز جوانان و ساماندهی امور آنان را نمی‌توان صرفا در چارچوب فعالیت‌های یک دستگاه گنجاند؛ بلکه تمام دستگاه‌های اجرایی باید مسوول و پاسخگو باشند. حل مشکل جوانان به عنوان امور فرابخشی نیازمند مشارکت دستگاه‌های مختلف است.

وی با اشاره به تشکیل نخستین جلسه شورای عالی جوانان گفت: نخستین جلسه به ریاست مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی تشکیل شد و شالوده همگرایی بین دستگاه‌ها در زمان ایشان گذاشته شد. در سال 83 در زمان فعالیت دولت حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی با تصویب هیات وزیران ستاد ملی ساماندهی امور جوانان با عضویت معاونان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط تشکیل شد.

وزیر ورزش و جوانان در پایان گفت: از ابتدای سال 92 و با تشکیل دولت یازدهم ستادهای ساماندهی در سطح ملی، استانی و شهرستانی بیش از 3000 جلسه تشکیل داده‌اند و حضور دست کم سه جوان منتخب جوان‌ها در این جلسات مورد تاکید بوده است.

** جهانگیری: جوانان تهدید نیستند که دنبال کنترل کردن آنها باشیم!

به گزارش جی پلاس؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم در ادامه این کنگره با اشاره به حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو و شهادت تعدادی از آتش‌نشانان، گفت: ما از خداوند مسئلت داریم تا کسانی که زیر آوار مانده‌اند به صورت زنده بیرون بیایند ممکن است مشیت الهی چیز دیگری باشد.

وی ادامه داد: ملت ایران نشان داد در مواقع حساس و مهم در صحنه حضور دارند. خیلی از مردم در همان لحظات اولیه رخ دادن این حادثه به مراکز اهدای خون مراجعه کردند تا شاید بتوانند جان کسی را نجات دهند.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به ضرورت بررسی چرایی رخ دادن این حادثه، گفت که مسائل مربوط به حادثه پلاسکو و موضوعات پس از آن در دولت بررسی خواهد شد.

جهانگیری با ضروری خواندن برگزاری کنگره‌هایی همچون کنگره ملی مدیریت امور جوانان، خاطرنشان کرد: این اجماع ملی از آن روست که اعضای ستادهای ساماندهی امور استان‌ها در کنار سازمان‌های مردم‌نهاد و نیز صاحب‌نظران و جوانان که در این عرصه فعالیت می‌کنند را می‌توان یک فرصت دانست.

وی افزود: اگر به زبان ساده توسعه ملی را ارتقای مادی و معنوی کشور بدانیم یقینا بالا بردن ظرفیت‌های فیزیکی و طبیعی، گسترش بهره‌وری و همزمان اندیشیدن به توسعه اندیشه‌های معنوی و مادی می‌تواند به توسعه ملی منجر شود.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه جوانان سرمایه اصلی توسعه ملی کشور هستند، گفت: این موضوع در هر کشوری به ویژه کشور ما که بیش از یک سوم جمعیتش جوان است صدق می‌کند بنابراین ما باید از هر ظرفیتی برای توجه به موضوع جوانان که مهمترین سرمایه کشور هستند استفاده کنیم.

جهانگیری ادامه داد: اگر به شاخص‌های موفقیت و عدم موفقیت خودمان بنگریم متوجه می‌شویم که تا چه اندازه موفقیت و عدم موفقیت در حوزه جوانان اهمیت دارد.

وی از جمله مبانی و الزامات توسعه ملی را توجه به حقوق و مشارکت عمومی دانست و گفت: توسعه بر پایه دو موضوع شناخت حقوق و مشارکت عمومی از پایدارترین اصول توسعه هستند. ما باید بدانیم جوان‌ها چه حقوقی دارند و حق مشارکت در توسعه برای آنها چیست. از سوی دیگر نیز باید بدانیم جامعه ما چگونه به این دو مهم می‌نگرد و نظام ما برای تحقق آنها چه سیاست‌هایی دارد.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: اگر کنگره‌هایی مثل کنگره امروز بتوانند به این دو سوال پاسخ دهند که نظام حقوق و مشارکت جوانان چه الزاماتی دارد می‌توانیم با تفاهم ملی به آن ضرورت‌ها برسیم.

جهانگیری با بیان اینکه دین اسلام به حوزه جوانان توجه ویژه‌ای دارد، بیان کرد: از برخی از آیات قرآن کریم، زندگی پیامبران و ائمه اطهار می‌توانیم به ضرورت توجه ویژه به حوزه جوانان پی ببریم.

وی اظهار کرد: بزرگ‌ترین تحولات تاریخ معاصر ایران از جمله پیروزی انقلاب اسلامی، پیروزی بر جنگ تحمیلی، سازندگی کشور، مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی، دوران اصلاحات و توسعه علم و فناوری با فعالیت و مشارکت نسل جوان صورت گرفته است.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: به طور کلی همواره نقطه امید نظام جوانان بوده‌اند. این موضوع را هم در کلام امام خمینی (ره) و هم سخنان رهبری متوجه می‌شویم.

جهانگیری با بیان اینکه جوانی برای جامعه جدید ایران یک فرصت است، گفت: جوانان در حوزه علمی و فناوری و ارتباطات تحولات مهمی را ایجاد کرده‌اند. از سوی دیگر دیدیم که چگونه آنها با حضور در استارت آپ‌های یا شرکت‌های ریسک‌پذیر با منابع محدود به چه جاهای بزرگی رسیدند.

معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: ما در هر جای این مملکت که ایستاده باشیم وظیفه‌مان آن است که به جوانان نگاهی فرصت‌مدارانه داشته باشیم. جوانان تهدید نیستند و نباید به فکر کنترل آنها باشیم. جوان‌ها خلاقیت دارند و با خلاقیت‌شان موانع را از سر راه کشور بر می‌دارند.

وی اظهار کرد: متاسفانه عده‌ای جوانی را با ظلم یکی می‌دانند. جوانی ظلم نیست و یک فرصت استثنایی برای کشور است و باید از این فرصت استفاده‌های مطلوبی کرد. ما نمی‌توانیم و نباید تشخیص‌های خود را به جوانان تحمیل کنیم.

معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: ما در هر جای این مملکت که ایستاده باشیم وظیفه‌مان آن است که به جوانان نگاهی فرصت‌مدارانه داشته باشیم. جوانان تهدید نیستند و نباید به فکر کنترل آنها باشیم. جوان‌ها خلاقیت دارند و با خلاقیت‌شان موانع را از سر راه کشور بر می‌دارند.

جهانگیری با انتقاد از عدم حضور جوانان در شوراها و مسئولیت‌های مهم، گفت: وقتی شورای جوانان تشکیل شد در جایی خواندم که هیچ کدام از اعضای عضو این شورا زیر 50 سال ندارند، این موضوع قابل تامل است و انتظار می‌رود که جوانان در چنین جلساتی حتما حضور داشته و نظرات‌شان را اعلام کنند.

وی افزود: ما باید به خواسته‌ها و نیازهای جوانان چه در حوزه ورزش و چه در حوزه‌ فعالیت‌های جمعی و همچنین در حوزه‌هایی مثل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی و آموزشی توجه کنیم و برای فعلیت یافتن حضور آنها برنامه‌های عملی داشته باشیم.

معاون اول رییس‌جمهور گفت که شناخت دقیق نیازها، پرسش‌ها و خواسته‌های جوانان از جمله مهم‌ترین وظایف مسئولین است.

جهانگیری با بیان اینکه تمام وزارتخانه‌های دولتی در گسترش حوزه جوانان سهیم هستند، گفت: حوزه جوانان تنها به وزارتخانه ورزش و جوانان محدود نمی‌شود بلکه دانشگاه‌ها، وزارت علوم و آموزش پزشکی در کنار وزارتخانه‌هایی که مسئول ایجاد اشتغال هستند و همچنین تیم بانکی و سایر مسئولین اجرایی به این حوزه توجه ویژه دارند.

وی در پایان گفت: مهمترین وظیفه‌ای که به دوش حاکمیت است این است که کاری کند جوانان به آینده خود امیدوار باشند و احساس منزلت و حرمت انسانی کنند. در این راستا شورای عالی جوانان، مجلس شورای اسلامی و دولت تدبیر و امید باید فعال باشند. امیدواریم به زودی شاهد اقدامات موثری در این حوزه باشیم.

** ملاوردی: باید فکری به حال تجرد قطعی دختران کنیم/ عدالت جنسیتی در کشور ما تحقق نیافته!

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده دیگر سخران این مراسم درباره وضعیت اشتغال دختران جوان گفت: در مقایسه با روند نرخ بیکاری مردان جوان و میانگین کل مردان و زنان جوان مشخص می‌شود که نرخ بیکاری زنان جوان به مراتب بالاتر است.

وی اظهار کرد: تجرد قطعی پدیده‌ای است که در بین بخشی از دختران رواج پیدا کرده اما با توجه به اینکه جامعه جوان کشور از سنین ۱۵ تا ۲۹ سال محسوب می‌شوند و این دختران بعضاً بیش از ۲۹ سال دارند باید مورد توجه جدی و برنامه‌ریزی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه جمعیت، ساختار و پویایی آن محور و مرکز برنامه‌ریزی‌های اجتماعی و اقتصادی است گفت: در دهه‌های اخیر با تغییر ساختار جمعیتی مواجه بودیم. افزایش سهم جوانان از ساختار سنی جامعه که با عنوان پنجره جمعیتی شناخته می‌شود دارای چالش‌ها و فرصت‌های است. در واقع این پنجره تا دهه دوم سال ۱۴۰۰ به روی کشور باز است و باید از آن بهره برد.

وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر اینکه برنامه ریزی مطلوبی برای استفاده از این ظرفیت تدوین نشده است بلکه دختران جوان با چالش‌های جدی نیز مواجه هستند. مدیریت مسائل دختران جوان با توجه به تغییرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در جامعه امروز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مولاوردی جمعیت دختران جوان را بیش از ۱۰ میلیون نفر خواند که در برگیرنده ۲۷ درصد جمعیت زنان کشور است و گفت: گرایش دختران جوان به تحصیل در مقاطع عالی روبه افزایش است و حتی بالاتر از گرایش مردان جوان محسوب می‌شود.

مولاوردی با انتقاد از اینکه در کشور ما عدالت جنسیتی تحقق نیافته است و مشکلات عدیده‌ای پیش روی زنان و دختران جوان است اظهار کرد: مهمترین این مشکلات از نظر دختران جوان بیکاری، تورم، فقر، مشکلات اقتصادی، اعتیاد و عدم تحقق عدالت اجتماعی است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به این موضوع که دختران جوان دسترسی کمتری به فرصت‌های شغلی مناسب دارند عنوان کرد: در صورت ایجاد این دسترسی نیز زنان و دختران جوان کمتر در پست‌های مدیریتی هستند.

وی با بیان اینکه روند بیکاری زنان جوان در ۲۰ سال اخیر صعودی بوده است گفت: در مقایسه با روند نرخ بیکاری مردان جوان و میانگین کل مردان و زنان جوان مشخص می‌شود که نرخ بیکاری زنان جوان به مراتب بالاتر است.

وی تبعات چنین وضعیتی را عدم استقلال مالی بانوان و در نتیجه وابستگی زیستی و اقتصادی به خانواده پدری و سپس همسر دانست و گفت: تجمع مطالبات زنان به حوزه فرهنگ و سیاست و اهتمام گرایشات منحرفانه اخلاقی جهت استقلال مالی از دیگر تبعات چنین وضعیتی است.

مولاوردی با بیان اینکه در طول سال‌های اخیر دامنه آسیب‌های ناشی از مصرف مواد با وسعت بیشتری در میان جمعیت زنان کشور به ویژه دختران جوان گسترش یافته است گفت: ۹ درصد معتادان از دختران و زنان هستند.

وی تغییر و تحولات اجتماعی و اقتصادی که در نیم قرن اخیر در ایران صورت گرفته است را باعث تغییر در الگوی زندگی زنان و دختران جوان دانست و گفت: بالا رفتن سن ازدواج و میزان طلاق از تبعات چنین شرایطی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رواج حاشیه نشینی در میان زنان و دختران جوان اشاره کرد و گفت: زنان و دختران جوان پس از مهاجرت به کلان شهرها یکی از مهمترین گروه‌های حاشیه‌نشین هستند.

معاون رئیس جوان در امور زنان و خانواده به تبیین برخی برنامه‌های مشترک این معاونت با دستگاه‌های اجرای به منظور حمایت و بهبود شرایط دختران جوان پرداخت و گفت: حمایت از طرح ملی آسیب شناسی روانی اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه، حمایت از سواد آموزی ۲ هزار نفر از زنان و دختران عشایری، حمایت از طرح ملی تقویت شیوه‌های ارتباطی و مهارتی دانش آموزان دختر، حمایت از افزایش پوشش تحصیلی دختران باز مانده از تحصیل پایه‌های اول تا ششم و حمایت از اجرای طرح تاب آوری اجتماعی از جمله این موارد است.

وی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار بر مشارکت، در برگیری و شمول و شفافیت تاکید کرد و گفت: در این راستا باید از همه ظرفیت‌های جامعه و از جمله نیروی انسانی زنان بهره برد.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان نیز معتقد هستند که فقر و عدالت جنسیتی با هم مرتبط هستند ابراز امیدواری کرد: با جاری سازی نگرش جنسیتی در سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها طبق پیش بینی‌های انجام شده در برنامه ششم توسعه امکان تحقق کامل عدالت جنسیتی و دستیابی به توسعه پایدار و متوازن فراهم شود.

به گزارش جی پلاس، این برنامه در نوبت عصر با برگزاری 3 کارگاه آموزشی (پنل) در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به صورت همزمان با حضور کارشناسان مسئول در وزارتخانه ها، استادان دانشگاه و فعالان حوزه جوانان در 3 سالن متفاوت ادامه یافت.

 

پنل فرهنگی این مراسم به ریاست دکتر واعظ مهدوی برگزار شد. از دیگر سخنرانان این پنل خانم پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مهندس سلجوقی و دکتر طلایی ماهانی بودند.

 

همچنین پنل اقتصادی نیز با ریاست دکتر میرزایی و سخنرانی دکتر سید فرید موسوی، دکتر افتخاری، دکتر ابراهیم شیخ، دکتر حسن طائی و مهندس رضوی برگزار شد.

ریاست پنل اجتماعی هم با ریاست دکتر رضا محبوبی بود که در آن دکتر کلانتری، خانم ذوالقدر، دکتر باستانی و حجتی هم سخنرانی کردند.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید