گزارش جی پلاس؛

گزارش جی پلاس/ کدام مناطق مناسب سفرهای زمستانه هستند؟

مقاصد گردشگری مختلف ایران در فصل زمستان را چقدر می شناسید؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی پلاس، تصور بسیاری از افراد در گذشته این بود که فصل مسافرت فقط بهار است و تابستان و تاحدودی هم پاییز و عمدتاً زمستان را فصل مناسبی برای مسافرت نمی دانستند. با این حال خیلی وقت است که نگاه ها تغییر کرده و برخی مردم به این باور رسیده اند که پاییز و زمستان هم فصل های قشنگی برای سفر بوده که می توان حتی به مراتب بیشتر از بهار و تابستان از آن لذت برد.

 دست به قلم شدن خدا در پاییز طلایی در کنار سادگی و سفیدی زمستان در کنار تیرگی، آدم را قلقلک می دهد تا خودش را محدود نکند و به سفر برود. با کمی تأمل در نقشه ایران می بینید که تمام حاشیه سواحل خلیج فارس و استان های جنوبی کشور و جزایر آن، نقاط جذابی برای مسافرت در فصل سرما هستند.

رشته کوه های اصلی البرز و زاگرس با قلل متعدد و ارتفاعات متفاوت، مناسب برای افرادی که به گردشگری زمستانی همراه با یخ و برف علاقه مندند، تفریحاتی مانند اسکی، کوهنوردی و یخ نوردی را رقم می زند؛ همچنین جشنواره های مختلف مناسب این فصل مانند جشنواره مجسمه های برفی که تاکنون در شهرهایی مانند زنجان، بیرجند، درگز و تبریز برپا و فضای کاملاً مفرحی برای خانواده ها ایجاد کرده است.

*** در این گزارش جاذبه های گردشگری متناسب با فصل زمستان را در همه نواحی ایران به شما معرفی می کنیم که تا به حال نشنیده یا کمتر شنیده اید!

** شهرهای شمالی ایران

زمستان های شمال نسبت به شلوغی های وحشتناک تابستان و عید، مکان دنجی برای مسافرت است. نیاز به گفتن ندارد که سفر به جاده های کوهستانی سرد و جنگل های پوشیده از برف، به تدارکات مفصل و ملاحظات زیادی احتیاج دارد. اگر تجربه گردشگری در زمستان را دارید و عزمتان را برای یک سفر زمستانی به شمال کشور جزم کرده اید، این پیشنهاد ها را از دست ندهید:

- جزیره آشوراده و منطقه گمیشان «گلستان»

در زمستان شما می توانید انواع اقلیم ها را در گلستان تجربه کنید. از کوهستان های مرتفع گرفته تا مناطق کویری. سفر به جزیره آشوراده و تماشای اسب های زیبا و آزاد در آن جزیره را از دست ندهید. برای این کار باید به اسکله بندرترکمن بروید و از آنجا با قایق به مقصد این جزیره حرکت کنید. تماشای چادرهای عشایر و زندگی سنتی آنان نیز در منطقه «گمیشان» در نزدیکی بندرترکمن خالی از لطف نیست.

جزیره اشورراده

-  روستای شیخ موسی«مازندران»

این روستا در اصل به عنوان ییلاق مازندرانی ها شناخته می شود. برای رسیدن به این روستا باید از شهر بابل به سمت گلوگاه حرکت کرده و پس از رسیده به گلوگاه،20کیلومتر دیگر در همان جاده برانید تا به روستای شیخ موسی برسید. در این روستا علاوه بر زیارت امامزاده و استفاده از مناظر بکر برفی، می توانید از چند آبشار یخ زده در اطراف شهر هم دیدن کنید.

شیخ موسی

- تله کابین احرار«گیلان»

این تله کابین به نام بام سبز گیلان معروف است. سفر به ارتفاعات و جنگل های کوهستانی گیلانی در این فصل سال، فقط از عهده حرفه ای ها برمی آید و افرادی که قصد تجربه آن را دارند، باید انتظار روبه رو شدن با جانوران وحشی و چالش های محیطی را داشته باشند.

** شهرهای شرقی ایران

نواحی شرقی ایران در زمستان به طور عمده از 3 اقلیم آب و هوایی تشکیل می شود. سرد و خشک که از مرزهای شمالی این منطقه شروع می شود و به جز چند منطقه قشلاقی تا جنوب استان خراسان رضوی ادامه دارد. دیگری گرم و خشک است که از جنوب این استان تا نزدیکی های خط ساحلی در استان سیستان و بلوچستان امتداد می یابد و نواحی گرم و شرجی که عمده آب و هوای مناطق ساحلی است. به همین علت در این گستره صدها کیلومتری، می توانید هر نوع آب و هوایی را که مدنظرتان باشد، در این فصل تجربه کنید. 

-  آبگرم میاندشت «خراسان شمالی»

این آبگرم نسبت به سرعین از شهرت بسیار کمی برخوردار است و اتفاقا همین معروف نبودن باعث شده تا از گزند تصرفات انسانی تا حدود زیادی در امان بماند و به مکان دنجی تبدیل شود. در آب و هوای سرد زمستان خراسان شمالی شنا کردن در چشمه آب گرم ایوب پیامبر (ع) بسیار لذت بخش است. برای رسیدن به این چشمه، بایستی از بجنورد به سمت گیفان حرکت کنید. در فاصله حدود 95 کیلومتری بجنورد در شمال روستای «حاجی عبدالوهاب» این چشمه آب گرم قرار دارد. علت نامگذاری آن برای این است که اهالی اعتقاد دارند مقبره ای که در کنار این چشمه قراردارد، متعلق به حضرت ایوب (ع) است.

- آبشار آبگرم «خراسان رضوی»

بدیهی است در سفر به خراسان رضوی اولین مقصد تمام گردشگران ایرانی بارگاه مقدس آقا علی بن موسی الرضا (ع) باشد. اگر بعد از زیارت قصد کردید از جاذبه های طبیعی استان خراسان رضوی استفاده کنید، آبشار آبگرم را از دست ندهید. آبگرم تنها آبشار ایران است که دمای آن به حدود 40 درجه هم می رسد . این آبشار حدود 5 کیلومتری جاده مشهد به کلات نادری و در نزدیکی روستای «آبگرم» قرار گرفته است. 

-  فردوس و بشرویه «خراسان جنوبی»

وارد مرزهای خراسان جنوبی که شوید، کم کم اقلیم کویری ایران را خواهید دید که به نوبه خود زیباترین کویرهای خراسان جنوبی متعلق به دو شهرستان فردوس و بشرویه است. فردوس در 200 کیلومتری بیرجند و بشرویه که در 120 کیلومتری طبس واقع شده است. در فردوس می توانید از خوردن بهترین انارهای ایران لذت ببرید و در بشرویه هم تا دلتان بخواهد بناهای تاریخی مربوط به دوره های مختلف وجود دارد. فقط بدانید که سفر کردن به کویر هم مثل سفر به کوهستان چالش های خودش را دارد و باید برای آن حتما تدارک مفصلی ببینید.

جنگل حرا«سیستان و بلوچستان»

این استان جاذبه های تاریخی زیادی دارد اما پیشنهاد جذاب ما به شما جنگل "حرا" است. این جنگل در اطراف رودخانه فصلی باهوکلات و خورباهو قرار دارد. یک رودخانه آب شیرین که به دریای عمان می ریزد. در این رودخانه می توانید با «گاندو» گونه ای از تمساح که در آن زندگی می کند، آشنا شوید. 

جنگا حرا

** شهرهای جنوبی ایران

نام جنوب همیشه در فصل زمستان میان مقصدهای گردشگری شنیده می شود. جنوب ایران از منتها الیه دشت ها سیستان تا بنادر مرزی ایران در بوشهر را شامل می شود. 

-  ماهی های بندر«دیلم»

دیلم همواره گرم و شرجی زده است اما در ماه های آذر و دی، آب و هوایش نسبتا سرد است. ناگفته نماند، سرما در این شهر خیلی شدید نیست.

-  شب های دیدنی «گناوه»

سواحل زیبای خلیح فارس و غروب های سحرانگیز آن مهم ترین مکان دیدنی بندر گناوه است. ساحل این بندر یکی از زیباترین سواحل جنوب ایران است. در حاشیه جنوبی آن پارک ساحلی بزرگی ساخته شده که محل مناسبی برای استراحت و کمپ شبانه است. 

اسلکه بندرگناوه نزدیک پارک ساحلی و در فاصله چندصد متری شرق آن قرار دارد. از آنجا به سمت خارک هر روز یک یا دو کشتی حرکت می کند که مسافران را بین این دو نقطه جابجا می کند.

این بندر مکان های دیدنی دیگری هم دارد که اگر قصد ماندن در این شهر را داشتید، بازدید از اماکن مذهبی و تفریحی آقا ابوالحسن، قدمگاه حضرت عباس و امیرالمومنین(ع) و همچنین جنگل های طبیعی و دشت کاشت «چاهک» و «کلر وکمالی» را از دست ندهید.

بندر گناوه

سیاحت در بندر «بوشهر»

پیشنهاد دیگر ما سفر به بندر بوشهر است. بندری که به واسطه توسعه شهری، شهرت زیادی نسبت به بنادر دیگر این منطقه دارد. هوای معتدل پاییز و زمستان، چشمه های آب معدنی، سواحل دریای مشهور و زیبای خلیج فارس، جزیره های متعدد، تالاب های کم نظیر از ویژگی های زمین شناسی منحصر به فرد استان بوشهر است.

این بندر را نمی توان گذری تماشا کرد؛ باید ماند و دل به ساحل بی انتهای آن داد. بوشهر علاوه بر جاذبه های طبیعی، به سبب دارا بودن پیشینه تاریخی و سابقه کهن فرهنگی اش، دارای اماکن تاریخی، مذهبی و فرهنگی با ارزشی است که از قابلیت های تاریخی و معماری این منطقه حکایت دارند. از جاذبه های مهم  این استان عمارت ملک، مدرسه تاریخی سعادت، عمارت حاج رئیس و آب انبار قوام است.

-  بندرتاریخی «سیراف» 

اغراق نیست بگوییم زیباترین بندر در این کرانه، سیراف نام دارد. سیراف یکی از قدیمی ترین بنادر ایران است که زمانی دارای رونق فراوانی بود. شهر باستانی «سیراف» معماری خاصی دارد که بسیار شبیه به روستای ماسوله در شمال کشور است. 

این بندر از مکان های با ارزش، زیبا و باستانی استان بوشهر است که در اثر ساخت و سازهای بی رویه درآن، روز به روز زیبایی و طراوت خویش را از دست می دهد. کوه های بلند و زیبای «تنگ شیلو» و «دره لیر» دارای مناظری سحرکننده اند. گورهای سنگی فراوان و زیبایی که در کوه کنده شده، غارهای زیاد و چاه های عمیق و پرآب که دردل و کوه ایجاد شده است.

درسفر به جنوب حتما از ماهی های آنجا امتحان کنید. فارغ از مزه دلپذیر ماهی های جنوب، پیشنهاد ما همسفر شدن با ماهیگیران این منطقه است. از سال ها قبل تا به امروز این منطقه ازطریق صیادی ارتزاق کرده و همین باعث به وجود آمدن فرهنگ ویژه ای برای کار شده است. ماهیگیری برای آنها کار و تفریح است. موسیقی تنیده شده به این شغل هر فردی را وادار به تماشای آنها می کند. البته ناگفته نماند خرچنگ و میگو از غذاهای سنتی این منطقه محسوب می شود و می توانید طعم واقعی آن را در آنجا بچشید.

بندر سیراف

-  قدم در گوده «بندر کنگان»

این بندر در قدیم، بخشی از بندر تاریخی سیراف بوده است. شاید این گمان برود که شهرهای ساحلی و بندرهای جنوب، شبیه به یکدیگرند اما جالب است بدانید با توجه به مسافت های کوتاه میان این بنادر، سبک زندگی مردم و بافت اجتماعی و هم بافت و پوشش محلی آنها تغییر می کند.

اگر در این بندر چند ساعتی را ماندید، محله «گوده» آن را حتما ببینید. گوده محله ای در شمال بندر کنگان است که میان بومیان آن منطقه، گلستان هم خوانده می شود. گوده به دو بخش شمالی و جنوبی (گوده منقلی) تقسیم می شود. به نظر می رسد گوده چندی پیش روستایی همجوار شمال بندر کنگان بوده است.

-  چاهکوه و دره تندیس ها«هرمزگان»

به دور از صدها جاذبه شناخته شده این استان، پیشنهاد ما چاهکوه و دره تندیس ها است. چاهگوه درواقع دره ای است که با شکلی فوق العاده عجیب و منحصر به فرد است که بر اثر باران و فرسایش خاک به شکل یک اثر هنری عظیم الجثه درآمده و یکی از ناب ترین مناظر طبیعی را در ایران حل کرده است.

دره تندیس ها در 75 کلیومتری شهر قشم و چاهکوه در 85 کیلومتری آن قرار دارد. فقط برای دیدن این دره های عجیب و غریب کاملا مجهز و با کمک لیدر حرکت کنید. زیرا همان طور که از اسمش بر می آید پر از پستی و بلندی های عجیب و غریب است.

چاهکوه

- شوش و زیگورات چغازنبیل« خوزستان»

در سفر به خوزستان بناهای چندهزار ساله شهر شوش را از دست ندهید. کاخ آپادانا، تپه آکروپل، کاخ شاوور و مقبره حضرت دانیال (ع)، زیگورات (نوعی معبد) سه هزار و 300 ساله چغازنبیل هم در 15 کیلومتری شهرشوش قرار دارد.

 دریاچه مهارلو« فارس»

دریاچه مهارلوی استان فارس در زمستان یکی از زیباترین مناظر ایران را خلق می کند. این دریاچه هم البته مثل دریاچه ارومیه حال و روز خوبی ندارد اما فصل زمستان همچنان مناظر فوق العاده ای خلق می کند. برای رفتن به این دریاچه کافی است از شیراز به سمت سروستان حرکت کنید و پس از 50 کیلومتر این دریاچه با گونه های مختلف پرندگان مهاجر و پوشش گیاهی زیبای اطراف آن پذیرای شما است.

** شهرهای غربی ایران

-  پیست اسکی پیام «آذربایجان شرقی»

 از تبریز که به سمت مرند حرکت کنید، بعد از حدود بیست کیلومتر به روستای زیبا و پلکانی به اسم «پیام» می رسید که در دامنه کوه «می شو» قرار دارد. روبروی این روستا پیست اسکی «پیام» قرار دارد که از قدیمی ترین پیست های اسکی ایران است.

در این پیست می توانید وسایل اسکی را کرایه بگیرید، سوار تله سیژ شوید و از امکانات آن مثل بوفه و پارکینگ و سرویس بهداشتی استفاده کنید. ناگفته نماند که این مجموعه، یک پیست اسکی هم مخصوص حرفه ای ها دارد.

-  قره کلیسا (کلیسای طاطاوس) - «آذربایجان غربی»

یکی از قدیمی ترین کلیساهای جهان، در ایران قرار دارد. در 40 کیلومتری شهر ماکو کلیسایی است که توسط حواریون حضرت عیسی (ع) ساخته شده و هنوز هم بعد از صدها سال قرص و محکم پابرجاست. 

- آبگرم معدنی«اردبیل»

مگر می شود که سروکارتان به استان اردبیل بیفتد و به چشمه های معدنی آب گرم سری نزنید؟ درست است که رونق آن مربوط به ایام گرم تر سال است اما فکر اینکه شما تا گردن در آب گرم فرورفته اید و دانه برف خیلی رمانتیک مشغول باریدن هستند، خیلی ها را مجاب می کند تا در زمستان هم عازم شهر سرعین در استان اردبیل شوند.

اب گرم اردبیل

-  دریاچه زریوار «کردستان»

یکی از جاذبه های شناخته شده کردستان که سال ها است گردشگران را در زمستان های همیشه برفی به آن جذب می کند، دریاچه زریوار است. این دریاچه تا قبل از توسعه شهر مریوان چند کیلومتری با شهر فاصله داشت، اما اکنون تقریبا به آن چسبیده است. در زمستان تمام سطح دریاچه یخ می زند، اما حواستان باشد که خیلی به استحکام این لایه اطمینانی نیست و احتمال اینکه یخ زیر پایتان بشکند، وجود دارد. پس نکات ایمنی را در این مناطق حتما رعایت کنید.

 

- آبشار پریشان «کرمانشاه»

این روستا در یکی از سردسیرترین نقاط این استان قرار دارد، پس طبیعی است که برای رسیدن به آن باید تمامی تجهیزات لازم را همراه داشته باشید. برای تماشای این آبشار یخ زده باید به روستای «چرمه علیا» در 23 کیلومتری شمال شرق سنقر در جاده سنقر به قروه بروید.

ابشار پریشان

 

** شهرهای مرکزی ایران

بیشتر جاذبه های شهرهای مرکزی ایران، به دلیل واقع شدن در شاهراه های رفت و آمد در بین مردم، شناخته شده هستند. با این حال در اینجا شما را با چند جاذبه های مرکزی ایران آشنا می کنیم.

- غار نخجیر«مرکزی»

شرق استان مرکزی، کویری است و غرب و جنوب غربی آن کوهستانی، بنابراین می توان هر دو آب و هوا را در این استان تجربه کرد. جدای از این ها اما پیشنهاد ما غار نخجیر است. این غار در شمال شرقی شهر دلیجان قرار دارد و از زیباترین غارهای ایران محسوب می شود. برای رفتن در آن باید حتما لباس گرم همراه داشته باشید. برای رسیدن به این غار باید از دلیجان به سمت نراق حرکت کنید و بعد از 8 کیلومتر وارد جاده مخصوص شوید که با تابلو مشخص شده است. 

غار نخجیر

 - ویر«سمنان»

با وجود پیست های اسکی پربرف در شمال این استان اغلب مردم، سمنان را با کویرش می شناسند. پیشنهاد ما هم به شما استفاده از این اقلیم کویری فوق العاده است. در سمنان 3 کویر «شاهرود» در جنوب شهر شاهرود، کویر «دامغان» در جنوب شرقی همین شهر و پارک ملی کویر در کنار شهرستان گرمسار است. فقط برای سفر کردن به کویر ملاحظات بسیار و تدارک مفصل می خواهد. سرمای شب های کویر وحشتناک است. برای سفر کویری در زمستان حتما لباس های گرم با خود بردارید. 

-  محله فهادان«یزد»

شهر یزد جاذبه تاریخی زیادی دارد که دیدن همه آن ها، روزها و ساعت ها زمان می برد. یکی از جذاب ترین این جاذبه ها، محله تاریخ فهادان بوده که کاملا فرم تاریخی خود را حفظ کرده و شما را به اعماق تاریخ می برد. این محله انواع و اقسام بناهای تاریخی را هم در خود جای داده است.

مهادان

دیدگاه تان را بنویسید