گزارش جی پلاس

بهترین مکمل برای خانم های باردار + تحلیل

اکثر مکمل های دارویی که در قفسه مغازه ها یا داروخانه ها وجود دارند، تاثیر چندانی بر ارتقای سلامتی فرد نمی گذارند و حتی ممکن است در برخی شرایط برای بدن خطرناک هم باشند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، از قرص های مولتی ویتامین گرفته تا پروبیوتیک و آنتی اکسیدان یا حتی همان ویتامین سی قدیمی خودمان، همگی در برخی شرایط برای بدن مضر هستند و حتی ممکن است در بهترین حالت هم تفاوتی در سلامتی ایجاد نکنند.

با این حال یک مکمل وجود دارد که بر اساس همه بررسی های پزشکی، از این قاعده مستثنی است: فولیک اسید! این قرص به ویژه به خانم هایی توصیه می شود که قصد بارداری دارند اما اگر برنامه ای برای بارداری در آینده نزدیک هم ندارند، مصرف این قرص باز هم توصیه می شود. فولیک اسید یکی از محدود مکمل هایی است که پشتوانه علمی قدیمی و قوی ای دارد و به این راحتی ها نمی توان کاربرد و تاثیرش را زیر سوال برد.

بر اساس تازه ترین گزارشی که توسط US Preventive Services Task Force – یک پنل آزاد شکل گرفته از متخصص ها- منتشر شده است، هر زنی که قصد حامله شدن دارد یا حتی برنامه ای کوتاه مدت هم برای این موضوع ندارد باید به صورات روزانه فولیک اسید مصرف کند.

در این گزارش تاکید شده است که خانم ها میزان مناسبی از فولات (نوعی ویتامین بی) را به صورت روزانه از وعده های غذایی شان دریافت نمی کنند و به همین دلیل استفاده از فولیک اسید برای آنها حیاتی و مهم است. تفاوت بین فولات و فولیک اسید این است که فولیک اسید به یک ترکیب مصنوعی اسید گفته می شود که می توان آن را در قالب مکمل یا غذای مقوی دریافت کرد و همان تاثیری را می گذارد که فولات طبیعی روی بدن دارد.

دلیل اهمیت این موضوع این است که مصرف کامل و تامین نیاز بدن به فولات می تواند بسیاری از مشکلات معمول زایمان در خانم ها را برطرف کند؛ مشکلاتی که تاثیری مستقیم روی مغز، جمجمه و نخاع نوزاد داشته و ممکن است به معلولیت یا مرگ نوزاد منجر شود.

در گزارش مربوطه گفته شده است: Neural tube defects یا نقص لوله عصبی یکی از معمول ترین ناهنجاری های مادرزادی از بدو زایمان هستند که در آمریکا و همچنین دیگر نقاط جهان به وفور یافت می شود و نوزادی که به این مشکل دچار باشد یا معلول می شود یا می میرد. خانم هایی که خود و یا یکی از افراد خانواده شان سابقه نقض های زایمان داشته اند ریسک بیشتری برای ابتلا به این مشکل در زایمان های شان دارند. البته این موضوع فقط محدود به آنها نمی شود و ممکن است برای هر کسی رخ دهد.

به همین دلیل پیشنهاد می شود که همه خانم هایی که قابلیت حاملگی دارند باید به صورت روزانه بین 0.4 تا 0.8 میلی گرم فولیک اسید استفاده کنند.

شاید این میزان برای خانم هایی که هیچ برنامه ای برای حاملگی ندارند زیاد به نظر برسد اما نکته مهم این است که بسیاری از حاملگی ها ناخواسته هستند و در چنین حالتی ممکن است برای اقدام دیر شده باشد.

اما اگر همه خانم ها بخواهند به صورت روزانه مکمل فولیک اسید استفاده کنند، آیا پشتوانه علمی کامل برای این کار وجود دارد؟

این گزارش که یک بار نسخه اولیه اش در سال 2009 منتشر شده بود و در آن هم به استفاده از فولیک اسید برای جلوگیری از مشکلات زایمان تاکید شده بود، این بار با دستی پر تز از اطلاعات منتشر شده و همچنان تاکیدش به قوت خود باقی است.

بر اساس داده هایی که محققان از صدها هزار شرکت کننده در این تحقیقات از سرتاسر جهان به دست آورده اند و سابقه 30 ساله این بررسی ها، نتیجه نهایی این شده است که مزایای استفاده از فولیک اسید آنقدر قوی و مهم هستند که معایب کم آن را کم رنگ کنند. استفاده از مکمل فولیک اسید حتی از مکمل های ویتامین دی و ویتامین سی هم کاربردی تر و مهم تر است.

بر اساس بررسی ها، از بین سه هزار و 56 خانمی که به صورت روزانه از فولیک اسید استفاده کرده اند، تنها یک نفر دچار نقصان neural tube defect به هنگام زایمان شد. این در حالی است که از بین تعداد مشابهی خانم که از این مکمل استفاده نکردند، 9 خانم با این نقصان روبرو شدند!

اما آیا از کجا باید بدانیم که در غذای ما فولیک اسید به اندازه کافی وجود ندارد و اینکه بدن حتی به این مکمل ها در قالب قرص نیاز دارد؟

برای مثال در آمریکا، دولت از سال 1996 دانه های غلات را با فولیک اسید تقویت می کند تا به کمبود این ماده مهم در بین افراد پایان دهد. در استرالیا هم شرایط مشابهی وجود دارد. اما جیمز میلز از موسسه ملی سلامت آمریکا در این باره می گوید: ارزش ندارد که به خاطر احتمال وجود فولیک اسید در غذاها، رسیک مصرف نکردن قرص های مکملش را به جان بخریم.

گاهی اوقات وجود فولات در بدن یا فولیک اسید که کاربرد مشابهی دارد، نقشی مهم تری ایفا می کند و خانم ها هم از روی رژیم غذایی نمی توانند تشخیص دهند به اندازه کافی فولات دارند یا خیر.

پس بهتر است خانم ها به جای پروبیوتیک ها و مولتی ویتامین ها، پول خود را برای مصرف فولیک اسیدی استفاده کنند که تاثیر منفی کمی بر بدن دارد و در عوض علاوه بر رفع مشکل احتمالی در زایمان، بسیاری از نیاز های دیگر بدن را هم برطرف می کند. برای مثال افرادی که با کم خونی از انواع مختلف مواجه هستند هم نیاز های بدن خود را با فولیک اسید رفع می کنند. بهتر است برای حفظ سلامتی خود و کودک های آینده تان، این قرص را در وعده روزانه خود بگنجانید.

از لینک here می توانید به نسخه اصلی این گزارش که در نشریه JAMA منتشر شده دسترسی داشته باشید.

برگرفته از sciencealert

دیدگاه تان را بنویسید