اولین روز جشنواره موسیقی فجر چگونه گذشت؟

جشنواره موسیقی فجر در نخستین روز برگزاری میزبان اجراهای متعددی بود، از کنسرت‌های پاپ تا اجراهایی از گروه‌های خارجی.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،  جمعه بیست و چهارم دی ماه فعالیت سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر آغاز شد. گروه‌های «کاکاو بند»، گروه موسیقی «پارس»، گروه موسیقی رامبراند تریو به همراه حسام اینانلو، رضا صادقی، کاوه آفاق، سیامک عباسی، شهید پرویز خان و محمد اکرم خان در روز جمعه روی صحنه رفتند. اجراها با کنسرت شهید پرویز خان و محمد اکرم‌خان آغاز و با اجرای کاوه آفاق و ادعای عجیب او در مورد برتری‌اش نسبت به جان لنون پایان یافت.

عشق از زبان جوانان پارس

جوانان ارکستر بزرگ کوبه‌ای پارس، به رهبری امیر مقرب‌صمدی روایتی حماسی از عشق را در اولین روز از جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت طنین‌انداز کردند.

گروه موسیقی پارس به سرپرستی ناصر نظر در اولین روز از سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، جمعه 24 دی ساعت 18:30 در تالار وحدت روی صحنه رفت. در این کنسرت دو گروه حضور داشتند. سرپرست گروه اول با عنوان گروه‌نوازی ایرانی پارس گلنوش صالحی و سرپرست گروه دوم با نام ارکستر بزرگ کوبه‌ای پارس امیر مقرب‌صمدی بودند.

اجرای اول که با حضور گروهی از نوجوانان برگزار شد، شامل قطعات «ارغنون (دو‌نوازی تار و کمانچه)» ساخته نیما نادری، تصنیف «آفتابا» ساخته محمدرضا فیاض، «سه رنگ منتخب» ساخته غلامحسین بیگجه‌خانی و تصنیف «سرمست» ساخته یاشار اطاعتی بود. اجرایی جذاب و پرانرژی از استعدادهای موسیقی سنتی کشور که نویدبخش نوازندگان و خوانندگانی حرفه‌ای در آینده بود. استقبال خوب تماشاگران و البته والدین اعضای گروه، فضایی صمیمی و دوست‌داشتنی برای مخاطبان مهیا کرد.

اجرای دوم با آنتراکتی چند دقیقه‌ای شروع شد. ارکستر بزرگ کوبه‌ای پارس، برنامه را با قطعه «شرح عاشقی» و حضور راوی نوجوانی به نام بامداد مقدادی پی گرفت. این ارکستر متشکل از 24 نوازنده دف، 42 نوازنده تنبک، 16 نوازنده دهل، 21 نوازنده دایره و هشت نوازنده سازهای کوبه‌ای بود. اعضای ارکستر بزرگ کوبه‌ای پارس، جوانان با استعدادی هستند که با رهبری هنرمندانه امیر مقرب‌صمدی روایتی حماسی از عشق را به علاقه‌مندان ارائه کردند. اجرایی که با تشویق مکرر مخاطبان، بار دیگر ارکستر را به اجرای قطعه‌ «شرح عاشقی» ترغیب کرد.

گروه موسیقی پارس در سال 1364 با هدف حفظ و اشاعه موسیقی کودکان و توسعه روش‌های نوین و خلاق پایه‌گذاری شد. آموزش مربیان موسیقی کودک از ارکان مهم این گروه است.


جنگ‌افروزی مدعیان صلح

گروه «کاکو بند» سبکی متفاوت دارد و خوانندگان آن بدون استفاده از ترانه هنگام اجرا آواهای بی‌معنایی را به زبان می‌آورند و می‌توان گفت اینجا زبان، زبان موسیقی است.

با آغاز کنسرت «کاکو بند» نماهنگی در نمایشگر پشت سر گروه از ویرانی جنگ و البته تصویری کنایه‌آمیز از تریبون‌های سازمان ملل دیده می‌شد که جای میکروفن تفنگ بر خود داشتند. پس از این آهنگ خوانندگان کاکو بند به حضار خوش آمد گفتند و یکی پس از دیگری آهنگ‌های خود را که معمولا ضرب آهنگی تند دارند، با نمایش نماهنگ‌هایی مرتبط اجرا کردند.

حضور پررنگ سازهای کوبه‌ای یکی از ویژگی های این گروه است و در بیشتر آهنگ‌های آن‌ها به خوبی احساس می‌شد.

نیما و پویا صرافی‌مهر خوانندگان گروه «کاکو بند» را در این اجرا، امیر علیزاده نوازنده کیبورد، سعید جامع الصنایع، مهران غلامی و سروش بیغش‌دل نوازنده درامز، احساس شفیعی نوازنده پرکاشن، حامد پیرا نوازنده سازهای بادی و کیوان فرشیدنیا نوازنده گیتار بیس همراهی می‌کردند.

از قطعات اجرا شده در این کنسرت می‌توان به «سیاره من»، «هر چه بادا باد»، «رستاخیز» و «رقص در آتش» اشاره کرد.

گفت‌و‌گوی ایران و هلند با میانجیگری موسیقی

در اولین روز از سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر گروه موسیقی رامبراند تریو (Rambrandt trio) از هلند همراه با حسام اینانلو نوازنده خلاق کمانچه کنسرت مشترکشان را ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار کردند.

ابتدا گروه هلندی رامبراند تریو قطعاتی از آثار خود را اجرا کرد که مورد توجه مخاطبان حاضر در تالار وحدت قرار گرفت. بعد از آنتراکتی کوتاه، حسام اینانلو روی صحنه آمد و قطعه مشترکی را با این گروه هلندی اجرا کرد که از آلبوم «وهم» او بود. این قطعه با همنوازی Vinscent Planjer در مقام نوازنده پرکاشن، Tony Overwater نوازنده کنترباس و Rembrandt Frerichs نوازنده پیانو و آکاردئون همراه شد.

در ادامه گروه هلندی تلفیقی از موسیقی غربی و شرقی را اجرا کرد و رامبراند فردریش سرپرست گروه، در رابطه با خاطره‌اش از سفر به ایران و همکاری‌اش با کیهان کلهر و حسین علیزاده توضیحاتی داد.

موسیقی گروه رامبراند تریو، با بازیگوشی و سرزندگیِ نوازندگان، فضایی شاد را ایجاد کرد. اجرای مشترک حسام اینانلو در کنار این گروه، با استادی هر چه تمام‌تر هنرمندان ایرانی و هلندی همراه شد و گفتگوی فرهنگی ایران و هلند را با میانجیگری موسیقی تلفیقی مسیر ساخت.

در پایان اجرای مشترک حسام اینانلو و گروه رامبراند تریو، تماشاگران بار دیگر با تشویق‌های خود هنرمندان را به صحنه دعوت و گروه هم در پاسخ به تشویق‌های بی‌امان آن‌ها، قطعه کوتاهی را اجرا کردند.


درخواست رضا صادقی از خبرنگاران

رضا صادقی در کنسرت خود در شامگاه جمعه 24 دی گفت: «از همه اهالی رسانه درخواست می‌کنم در این مورد اطلاع‌رسانی کنند. من نام دختری را که به علت فقر رها شد ایران گذاشته‌ام و امیدوارم مادرش هر چه زودتر اطلاعی از خود به من بدهد.»

آغازکننده اجراهای موسیقی پاپ سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر رضا صادقی بود که جمعه 24 دی ساعت 19 در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه رفت.

رضا صادقی اجرای خود را با قطعه «کلافه» آغاز کرد و سپس رو به تماشاگران گفت: «نمی‌دانم موضوع چیست ولی امسال ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم داده‌اند تا افتتاح اجراهای پاپ جشنواره موسیقی فجر نصیب من شود و از این بابت خوشحالم.»

او در ادامه افزود: «جای هنرمندان بسیاری در کنار ما خالی است. کسانی که دلمان برای تک تک‌شان تنگ می‌شود. می‌خواهم به افتخار ناصر عبداللهی، بابک بیات، مرتضی پاشایی، حبیب محبیان و خیلی‌های دیگر و البته تمام پدرها و مادرهایی که منت بر سرم گذاشتند و امشب به این برنامه آمدند دست بزنید.»

صادقی همچنین در اواسط برنامه‌ گفت: «قطعا اهالی رسانه و دوستان خبرنگار برای پوشش خبری این اجرا در سالن هستند. دوستانی که حضورشان در همه این سال‌ها کمک بسیاری به جامعه موسیقی ایران کرده است و ما اگر شهرتی داریم به خاطر زحمات آن‌هاست. از همه اهالی رسانه درخواست می‌کنم در مورد ویدئویی که منتشر کردم و در آن خواهان بازگشت مادری شدم که دخترش را به دلیل فقر رها کرده است، اطلاع‌رسانی کنند. امیدوارم با اطلاع‌رسانی شما این دختر بار دیگر به آغوش مادرش برگردد. دختری که من اسمش را ایران گذاشته‌ام و امیدوارم مادرش هر چه زودتر از خود به من بدهد.»

«داشتم فراموشت می‌کردم»، «مشکی رنگ عشقه»، «آشنا»، «وقتی تو نیستی»، «بانوی من»، «می‌خوامت»، «بخند»، «کفش آهنی»، «عاشقتم» و ... از جمله قطعاتی بودند که صادقی در کنار قطعه‌ای با ریتم بندری با همخوانی و همراهی دوستدارانش اجرا کرد.


سیامک عباسی: ممکن بود امشب به کنسرت نرسم

سیامک عباسی گفت: «ممکن بود امشب به کنسرت نرسم. در خیابان سئول ایست بازرسی گذاشته بودند و صاحب ماشین مدارک همراه نداشت. گفتند باید ماشین توقیف شود ولی توضیح دادیم که امشب کنسرت داریم و آن عزیز راضی شد.»

سیامک عباسی روز جمعه 24 دی ساعت 22 در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برای اولین‌بار در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر روی صحنه رفت. او در این اجرا منتخبی از قطعات آلبوم «خوشبختیت آرزومه» و تک‌آهنگ‌هایش را خواند.

این خواننده پاپ پس از اجرای قطعه اول گفت: «از شهریور که کنسرت‌ها را شروع کردیم تا الان اجراهای زیادی داشتیم ولی هنوز ورودی کنسرت‌ها برای من استرس دارد.»

عباسی پس از قطعه «فرشته پاک» خطاب به تماشاگران افزود: «ممکن بود امشب به کنسرت نرسم. در مسیر آمدن به این جا در خیابان سئول ایست بازرسی گذاشته بودند و دوست من که صاحب ماشین هم بود مدارک همراه نداشت. به ما گفتند باید ماشین توقیف شود ولی دوستم توضیح داد که من امشب کنسرت دارم و آن عزیز راضی شد. البته اکنون که فکر می‌کنم می‌بینم چقدر خوب است که با وجود ناامنی در کشورهای منطقه، ما امنیت داریم و می‌توانیم برای شما کنسرت برگزار کنیم. همه کسانی را که برای امنیت ایران تلاش می‌کنند تشویق کنید.»

 او در ادامه گفت: «اگر به شما بگویند سیامک عباسی را با چه آهنگی شناختید چه می‌گویید؟» و پاسخی که از تماشاگران شنید «خوشبختیت آرزومه» بود.

سیامک عباسی از قطعه «من انتخاب شدم» با عنوان زمستانی‌ترین آهنگش نام برد و سال نو میلادی را به آرین کشیشی نوازنده گیتاربیسِ گروه تبریک گفت.

از جمله مهمانان این کنسرت، محمدعلی بهمنی بود و سیامک عباسی این غزل‌سرا را یکی از بهترین اساتید ادبیات ایران نامید.

پس از معرفی علی ضیا به عنوان دیگر مهمان این کنسرت، حاضرین او را با نام علی پرسپولیسی تشویق کردند.

سیامک عباسی برای اولین‌بار در این کنسرت قطعه «تورو دوست دارم» را خواند. آهنگی که تیتراژ برنامه ویژه شب یلدای شبکه اول سیما با اجرای علی ضیا بود. او درباره ساخت موزیک ویدئوی این اثر هم گفت:«قرار بود برای این کار ویدئو بسازیم و از شما خواسته بودیم هنگام اجرای این قطعه از خود فیلم بگیرید و برای ما بفرستید. البته فیلم‌هایتان طوری باشد که بشود پخش‌شان کرد. روزهای آخر است و زمان زیادی برای این کار ندارید». احمد امیرخلیلی ترانه‌سرای این قطعه هم در سالن حضور داشت.

در هنگام اجرای قطعات «باور»، «شهر بارونی»، «بارون» و چند قطعه دیگر تصاویر انیمیشن از نمایشگرهای سالن پخش شد و کنسرت با ریمیکس قطعه «خوشبختیت آرزومه» به پایان رسید.

 قطعات اجرا شده در این کنسرت «فرشته پاک»، «جوون‌تر که بودم»، «سقوط»، «باور»، «تن سپرده به باد»، «تو که نیستی»، «بارون»، «خوشبختیت آرزومه»، «من انتخاب شدم»، «دچار»، «دریاچه نمک»، «وقتی دلت شکست»، «شهر بارونی»، «خوبه حال من»، «تو رو دوست دارم»، «عشق دورم» و ریمیکس «خوشبختیت آرزومه» بودند.

 آرین کشیشی (گیتار بیس)، مسعود کیانی (درامز)، احمد ذقاقی (کیبورد)، هادی سالاری (گیتار آکوستیک و الکتریک)، بابک صفرنژاد (هارمونیکا) و مهران اسلامی (گیتار الکتریک، گیتار نایلون) به رهبری امیر عظیمی (پیانو، کیبورد و ویولن) در اجرای سیامک عباسی روی صحنه حضور داشتند.


هم‌نوایی سی‌تار و طبلا

شهید پرویز خان و محمد اکرم خان آغازگران سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شهید پرویز خان و محمد اکرم خان از هند بودند که امروز، جمعه 24 دی ساعت 14:30 در سالن رودکی روی صحنه رفتند.

در این اجرایِ بی‌کلامِ دو نفره شهید پرویز خان سیتار می‌نواخت و محمد اکرم خان طبلا.

شهید پرویز خان در ابتدای این برنامه با اشاره به حضورش در ایران برای اولین بار به زبان انگلیسی گفت: «افتخار بزرگی است که به ایران آمده‌ام. این اولین باری است که به کشور شما سفر کرده‌ام و سعی می‌کنم در این اجرا گوشه‌ای از موسیقی هند را معرفی کنم.»

او ادامه داد: «ساز من سی‌تار نام دارد که توسط حضرت امیرخسرو اختراع شده است. سازی که در این اجرا سی‌تار را همراهی می‌کند، طبلا نام دارد. این ساز در واقع به نوعی زبان ماست و هر آوایی را که به زبان می‌آید می‌توان با این ساز اجرا کرد.»

از چهره‌های حاضر در این کنسرت می‌توان به حمیدرضا نوربخش، کیخسرو پورناظری، طهمورس پورناظری و حامد عنقا اشاره کرد.


مقایسه کاوه آفاق با جان لنون

کاوه آفاق در نخستین شب سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر در برج آزادی روی صحنه رفت و از دولت یازدهم برای اعطای مجوز و فراهم کردن شرایط فعالیت قانونی‌اش تشکر کرد.

آفاق، دیشب در سالن برج آزادی که به گفته خودش از شرایط آکوستیکی بسیار خوبی برخوردار بود، تعدادی از آثارش مانند «خواب بازی»‌، «بیگانه»، «ایران»، «عطر تو» و «پرانتز» را اجرا کرد.

در آغاز این کنسرت، پیام معاونت هنری وزارت ارشاد خوانده شد که در آن از سی‌وپنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر به عنوان تاریخی‌ترین دوره جشنواره یاد شده بود. پس از قرائت این پیام، کاوه آفاق و گروه نوازندگان همراهش از جمله آرمان مهربان، آندره خاچیکیان و مهرداد حامدی با اجرای آهنگ «خواب بازی» کار خود را آغاز کردند.

از مهمانان ویژه کنسرت کاوه آفاق، ابوالحسن داوودی کارگردان آثاری چون «رخ دیوانه»‌ و «نان، عشق و موتور ۱۰۰۰» و بیتا منصوری همسر داوری و تهیه کننده سینما بودند. البته این کنسرت مهمان ویژه دیگری هم داشت؛ پدرام آزاد که سابقه همکاری با آفاق در گروه «د ویز» را در کارنامه دارد، پس از اجرای آهنگ «بیگانه»‌ مربوط به سال‌های فعالیت آفاق در گروه مذکور‌ به حاضران در سالن معرفی شد.

این خواننده در ادامه اجرایش از مدیران جشنواره برای اختصاص سالن آزادی به کنسرتش تشکر کرد و از معماری خوب و آکوستیک عالی آن گفت. او در ادامه و پس از هنرنمایی سارا سقایی، بانوی نوازنده فلوت از فعالیت و همکاری نوازندگان علیرغم شرایط بد اقتصادی و دشواری‌های دیگر تقدیر کرد. او بخشی از سخنان خود را نیز به تقدیر از اصحاب رسانه و مخاطبان آثارش اختصاص داد و از دولت یازدهم تشکر کرد که به او مجوز داده است.

او در ادامه برخی از آثار شناخته شده خود مانند «شال سرخ»‌ و «شهر من کو»‌ را اجرا کرد، تا اینکه در قسمتی از کنسرت یکی از تماشاگران هنگامی که آفاق عینک دودی گردش را روی چشم گذاشت، او را به جان لنون، خواننده افسانه‌ای گروه «بیتلز» تشبیه کرد. این تشبیه اما چندان به مذاق خواننده «اتاق آبی» خوش نیامد و او با گلایه گفت که «حالم از انگلیسی‌ها به‌هم می‌خورد، نژادپرست نیستم اما کشورم را دوست دارم.»

کاوه آفاق در ادامه، عواملی مانند امکانات بیشتر، دوران طلایی دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی و رونق اقتصاد در آن زمان را از جمله دلایل موفقیت و شهرت خوانندگانی مانند لنون خواند و گفت که در شرایط مشابه او بسیار موفق‌تر از آن‌ها می‌شد.

این خواننده پاپ و راک، در دقایق پایانی کنسرت با اصرار حاضران، آهنگ «اتاق آبی» را اجرا کرد و در نهایت با اجرای آهنگ «پرانتز»‌ کنسرت را به پایان رساند.

منبع: خبرانلاین

دیدگاه تان را بنویسید