ادامه شرایط رکود در بورس تهران و افت ۷۰۱ واحدی شاخص

بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته شرایط رکود را سپری کرد، این بازار حجم معاملات چشمگیری را شاهد نبود و تنها جو روانی، تلاطم های را در آن ایجاد کرده است. شاخص کل در این شرایط نسبت به ۵ روز کاری گذشته ۷۰۱ واحد افت نشان می‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، بورس تهران در این روزها شرایط رکودی را تجربه می‌کند این شرایط می‌تواند ناشی از فضای ابهام و انتظار در بازار سرمایه و فعالان آن باشد به عنوان مثال شرایط آینده نرخ ارز و صحبت هایی که دوباره درباره تک نرخی شدن آن شنیده می‌شود می‌تواند به این فضای ابهام تا حدودی دامن بزند. البته در روزهای گذشته پایین آمدن قیمت دلار از کانال ۴۰۰۰ هزار تومانی باعث شد شرایط ناشی از این پارامتر، کمتر از روزهای سابق بر جو روانی حاکم، دامن بزند.

از طرفی شرایط نامشخص نمادهایی که مدت هاست بسته هستند و وضعیت صورت‌های مالی شرکت‌های آن‌ها یکی دیگر از عوامل انتظار است، فعالان بازار سرمایه علاقه مندند بدانند صورت های مالی آن شرکت های بورسی از جمله بانکی‌ها پس از تنظیمشان با استفاده از استاندارد IFRS به چه میزان سود یا زیان شناسایی کرده و آن نمادها در چه قیمتی بازگشایی خواهند شد.

در این مقطع زمانی اخبارهای مثبت از نمادهای بانکی بیش از هر چیز می تواند شرایط را برای بازگشایی آن‌ها مهیا کند، مثلا دولت می‌تواند با فراهم کردن شرایطی برای بازپرداخت بدهی بانک‌ها، جو روانی منفی به وجود آمده برای این نمادها را تا حدودی تلطیف کند. البته صحبت‌هایی شنیده شده که به زودی صورت‌های مالی دو یا سه بانک برای گزارشگری و درج در کدال آماده است و در پی آن نمادهای آن بانک های خاص هم بازگشایی می‌شوند.

در پنج روز کاری گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران با ۷۰۱ واحد افت، از تراز ۷۹ هزار و ۶۹۱ واحدی به رقم ۷۸ هزار و ۹۹۰ واحدی رسید و شاخص آزاد شناور با بیش از ۱۰۰۰ واحد کاهش رقم ۸۶ هزار و ۷۱۱ واحدی را تجربه کرد.

همچنین شاخص بازار اول که در ۸ دی ماه ۱۳۹۵ در تراز ۵۶ هزار و ۶۹۷ واحدی قرار داشت با ۶۶۸ واحد افت به عدد ۵۶ هزار و ۲۹ واحدی رسید و شاخص بازار دوم از عدد ۱۶۸ هزار و ۸۶۳ به عدد ۱۶۸ هزار و ۳۲۹ واحدی رسید و در نتیجه ۵۳۴ واحد افت کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید