با حساب و کتاب فیلم‌ها را در شهرستانها نمایش بدهید

جشنواره‌ی فیلم فجر امسال در حالی قرار است در 30 استان کشور برگزار شود که برخی تهیه‌کنندگان بر تسویه حساب بدهی قبلی و پرداخت سریع هزینه‌های نمایش تاکید دارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، جشنواره‌ سی‌وپنجم فیلم فجر طبق اعلام رییس سازمان سینمایی قرار است دوباره در سطح استان‌های کشور هم برگزار شود و این در حالی است که هنوز بدهی 500 میلیون تومانی اجرای این طرح در دوره سی‌ودوم پرداخت نشده است.

غلامرضا موسوی، عضو هیات رییسه‌ی شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران، مدتی قبل از پرداخت نشدن بدهی وزارت کشور به تهیه‌کنندگانی که فیلم‌هایشان در جشنواره سی‌ودوم فجر نمایش داده شد، آن هم با وجود پیگیری از طرف رئیس دفتر نهاد ریاست جمهوری، انتقاد کرد.

او همچنین اخیرا در مصاحبه‌ای دیگر ضمن اشاره به اینکه «با هماهنگی و صحبت‌هایی که با دبیر جشنواره فیلم فجر انجام شده، قرار است امسال فیلم‌های جشنواره در ۳۰ استان و در هر استان ۲۰ فیلم نمایش داده شود» دوباره بیان کرده است: همچنان ۵۰۰ میلیون تومان از وزارت کشور طلبکاریم که هنوز پرداخت نشده است. در دیداری که با نهاوندیان (رئیس دفتر رئیس‌جمهور) داشتیم؛ موضوع را در میان گذاشتیم و ایشان نیز گفت که موضوع را منعکس کنید و قول پیگیری دادند. پیگیری نیز صورت گرفت اما همچنان طلب تهیه‌کنندگان ازسوی وزارت کشور پرداخت نشده است.

براین اساس تعدای از تهیه‌کنندگانی که فرم شرکت در جشنواره را پر کرده‌اند، دراین باره به اظهار نظر پرداختند و تاکید دارند که باید نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها با حساب و کتاب مشخص و پرداخت مالی سریع انجام شود.

 

پوران درخشنده گفت: اگر قرار باشد برای نمایش فیلم‌های جشنواره فجر در استان‌ها، بلافاصله هزینه‌های نمایش به تهیه‌کنندگان پرداخت نشود، انجام آن برای سینماگران یک جور خودکشی است.

کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «زیر سقف دودی» که با فیلم جدیدش متقاضی شرکت در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر است درباره اینکه آیا تمایل دارد فیلم‌اش در بخش استانی فجر هم نمایش داده شود، با اشاره به بدهی باقی مانده از این طرح که چند سال قبل اجرا شده بود، بیان کرد: اگر با همان شرایط قرار باشد، چنین کاری انجام شود موافق حضور فیلم‌ام در این بخش نیستم.

وی توضیح داد: برای نمایش فیلم‌های جشنواره در استان‌ها باید ضوابط و شرایط مشخصی تعیین شود و براساس آن سینماگران تصمیم به نمایش فیلم خود در استان‌ها بگیرند، یعنی باید مشخص باشد که به ازای هر بار نمایش در هر سالن که میزان تماشاگر و صندلی آن‌ها مشخص است، چه مبلغی پرداخت می‌شود و نکته دیگر اینکه باید این مبلغ بلافاصله به تهیه‌کننده قابل پرداخت باشد.

کارگردان فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» اضافه کرد: تهیه‌کننده‌ای که ریسک می‌کند و فیلم‌اش را در چنین شرایطی به نمایش درمی‌آورد حداقل انتظاری که دارد این است که این طرح به درستی مدیریت شود. این در حالی است که بعد از چند سال هنوز به تهیه‌کنندگان فیلم‌های نمایش داده شده در بخش استانی جشنواره فجر بدهی وجود دارد.

درخشنده با تأکید بر اینکه ترجیح می‌دهد قوانین منظم، به روز و درستی برای این طرح وجود داشته باشد، تأکید کرد: اگر نشان داده شود که شیوه پرداخت هر نمایش چگونه است و نیز میزان مبلغ در حد و اندازه مشخصی باشد و همچنین حراست از فیلم‌ها به درستی انجام می‌شود، موافق نمایش فیلم در بخش استانی خواهم بود، چرا که اگر سودآوری و بازگشت سرمایه وجود نداشته باشد، نمایش فیلم‌های جشنواره در استان‌ها یک جور خودکشی است.

 

در این راستا همایون اسعدیان کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «یک روز به خصوص» اظهار کرد: در این باره شورای عالی  تهیه‌کنندگان موضوع را پیگیری می‌کند و از آنجا که این شورا حافظ منافع تهیه‌کنندگان است، هر نظری که این شورا داشته باشد را تبعیت می‌کنیم.

 

حبیب اسماعیلی هم که امسال به عنوان تهیه‌کننده، با فیلم «خرگیوش» متقاضی شرکت در جشنواره است، بیان کرد:  مسئله بدهی باقی‌مانده از اکران قبلی فیلم‌های جشنواره در  شهرستان‌ها یک بخش قضیه است و بخش دیگر، نمایش گسترده فیلم‌های تازه تولید شده سینما است.

او توضیح داد: در سال‌های قبل شاهد بودیم که علاقه‌مندان به فیلم‌های جشنواره از شهرهای مختلف به تهران می‌آمدند ولی درچند سال گذشته این مسئله کمتر شده است. به همین دلیل یک وجه مثبت نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها این است که علاقه‌مندان از تماشای فیلم‌های جشنواره محروم نمی‌شوند، اما نکته مهم این است که شخصا با تعداد بالای نمایش‌ها موافق نیستم.

اسماعیلی افزود: این فرصت برای فیلم‌های تجاری تبلیغ خوبی خواهد بود و در زمان اکران هم می‌تواند به آن‌ها کمک کند، اما برای فیلم‌های دیگر ممکن است شرایطی را به وجود آورد که در زمان نمایش عمومی دچار آسیب شوند.

وی با اشاره به این که برخی نقدهایی که در زمان جشنواره در رسانه‌ها منتشر می‌شود به اکران عمومی فیلم‌ها آسیب می‌زند و بهتر است این اتفاق در شرایط بهتری رخ دهد خاطر نشان کرد: تماشاگران علاقه‌مند سینما در  زمان جشنواره به طور طبیعی کنجکاو هستند که بدانند تولیدات تازه سینمای ایران چیست، اما این نمایش فیلم‌ها هر چه محدودتر باشد بیشتر به نفع آثار است.

او در عین حال گفت: در این‌باره هرچه شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما تصمیم بگیرد، تابعیت می‌کنیم.

همچنین سعید سهیلی کارگردان و تهیه‌کننده «گشت ارشاد 2» گفت: این که فیلم‌های جشنواره در 30 یا 100  شهر نمایش داده شوند، مهم نیست بلکه مهم تعداد اکران‌ها است که باید مشخص و محدود باشد.

وی افزود: علاوه بر این باید هزینه‌هایی که برای نمایش فیلم صرف می‌شود به طور دقیق محاسبه و پرداخت شوند، به همین دلیل زیاد کردن بدون حساب و کتاب تعداد شهرها و اکران باعث می‌شود که فیلم‌ها لطمه بخورند و  بهتر است به جای کمیت به فکر کیفیت کار باشیم.

 سهیلی در پاسخ به اینکه چنین روشی مگر چقدر در جشنواره‌های دیگر دنیا مرسوم است که ما در ایران به دنبال آن هستیم؟ گفت: جشنواره فجر را خیلی نمی‌توان با فستیوال‌های دیگر قیاس کرد چون اینجا همان قضیه شتر مرغ است. وقتی می‌گوییم  این رویداد یک فستیوال است، می‌گویند اینجا "جشن دهه فجر" است و وقتی هم برعکس آن را می‌گوییم، می‌گویند یک "فستیوال" است.

وی تاگید کرد: بنابراین باید تکلیف جشنواره فجر روشن شود که اگر یک فستیوال فیلم است حتی وضعیت فروش بلیت در تهران هم نباید به این شکل باشد، چرا که باید فستیوال در یک اندازه مشخص و محدود برگزار شود اما الان این رویداد هنری بین "جشن انقلاب" و یک "فستیوال فیلم" معلق است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید