جدیدترین اخبار از افزایش حقوق کارگران برای سال 1403/ رقم پیشنهادی کارگران و کارفرمایان برای مزد مشخص شد/ وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند!

باقری، نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار در خصوص مذاکرات برای تعیین دستمزد ۱۴۰۳ خبر داد: چانه زنی‌ها ادامه دارد. پیشنهاد جامعه کارگری برای مزد ۱۴۰۳ مبلغ ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که انتظار می‌رود دولت با ۷۵ درصد آن موافقت کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ سیصد و بیست و نهمین جلسه شورای عالی کار در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال برگزاری است.

باقری، نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار درباره مذاکرات امروز شورا برای تعیین دستمزد ۱۴۰۳ گفت: چانه زنی‌ها ادامه دارد. پیشنهاد جامعه کارگری برای مزد ۱۴۰۳ مبلغ ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که انتظار می‌رود دولت با ۷۵ درصد آن موافقت کند.

 جلسه شورا در راستای چانه زنی سبد معیشت و تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۳ پس از افطار ادامه دارد./ مهر

 

کارفرمایان افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد در سال 1403 را پیشنهاد دادند!

با اعلام وزیر کار، دو گروه کارگری و کارفرمایی پیشنهادات خود را برای افزایش حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ مطرح کردند.

بر این اساس گروه کارفرمایی پیشنهاد خود را برای مزد پایه به ۶ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۵۲۲ تومان، بن حق مسکن ۹۰۰ هزار تومان، بن خانوار یک میلیون ۱۰۰ هزار تومان، حق اولاد ۸۷۶ هزار تومان و پایه سنوات را ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام کردند.

در نهایت طبق این پیشنهاد، مجموع مزد پایه و مزایا ۹۸ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۱۹۹ ریال (۹ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۹۱۹ تومان) خواهد شد.

هنوز گروه کارگران پیشنهاد خود را ارائه نکرده‌اند./ دسترنج‌نیوز

 

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند!

صولت مرتضوی، وزیر کار گفت: به این نتیجه رسیدیم که با ارسال لایحه‌ای به مجلس نحوۀ تعیین حداقل حقوق کارگران را عوض کنیم. بهترین مرجع برای تصمیم‌گیری حقوق کارگران مجلس است.

مجلس با گرفتن نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی و وزارت کار در مورد حقوق کارگران تصمیم می‌گیرد و آن را در لایحۀ بودجه می‌گنجاند./ ایسنا

 

 آخرین وضعیت پیشنهادات گروه کارگری و کارفرمایی شورایعالی کار درباره میزان افزایش حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ کارگران 

با بررسی آنچه گروه کارگری و کارفرمایی در نشست شورایعالی کار ارائه داده اند و از فحوای کلام نمایندگانشان بنظر میرسد: 

کارفرمایان مخالفت چندانی با افزایش پایه حقوق به میزان تورم اعلامی مرکز آمار ندارند و صرفاً روی میزان افزایش بن کارگری و حق مسکن ملاحظات دارند.

بدین ترتیب آنها با مزد پایه حدود ۷میلیون و پانصد و پنجاه هزارتومان برای سال ۱۴۰۳موافقت داشته و چنانچه حق اولاد خانوار با بُعد۳.۳ نفر را به آن اضافه کنیم و افزایش بن کارگری و حق مسکن را نیز مطابق درخواست دولت ۲۲درصد فرض کنیم ؛ النهایه حداقل دستمزد پیشنهادی اولیه گروه کارفرمایی برای خانوار ۳.۳ نفره  حدود ۱۰میلیون و نهصد و هشتاد هزار تومان(بدون پایه سنواتی) میشود که در مجموع نسبت به سال قبل حدود ۳۷.۵ درصد افزایش خواهد داشت.

از مطالب گروه کارگری نیز اینطور استنباط میشود که روی محاسبات سبد معیشت خود به میزان۲۲میلیون و ۸۸۶هزارتومان تاکید دارند که در اینصورت بعید است صورتجلسه ای که حداقل مزد خانوار ۳.۳ نفر در آن کمتر از ۱۳میلیون و هفتصد هزارتومان(۶۰درصد سبدمعیشت) باشد امضاء کنند هرچند که ممکن است که کمتر از ۶۵درصد پوشش سبد معیشت را نیز نپذیرند.

نمایندگان دولت کماکان صرفاً عمده تمرکزشان را روی مسائل حاشیه ای و رسانه ای گذاشته اند و بنظر میرسد بجای نقش هماهنگ کننده دو ضلع اصلی شورایعالی کار، سعی در کوچک نمایی هزینه های واقعی خانوار دارند. این سیاست وزارت کار سال گذشته نیز اجرا شد و منجر به اعلام دستمزدی شد که هنوز نیز محل بحث و جدل است.

لذا دولت اگر بخواهد برای ایجاد اجماع در شورایعالی کار گام بردارد راهی جز تن دادن به واقعیات تورمی کشور و توجه به تورم انتظاری سال آتی نخواهد داشت که در اینصورت مذاکرات برای تعیین دستمزد خانوار با بُعد ۳.۳ نفره در بازه رقم حدود ۱۱.۷ تا ۱۳.۷ میلیون تومان خواهد بود.

در این میان آنچه قطعی بنظر میرسد عزم راسخ گروه کارگری در عدم امضای صورتجلسه ای است که نظر آنها را تامین نکند./ دسترنج نیوز

 

جلسه شورای عالی کار ادامه دارد

ایرنا نوشت: جلسه شورای عالی کار که انتظار می‌رود جلسه نهایی تعیین دستمزد کارگران باشد همچنان ادامه دارد.

از اواخر دوشنبه شب عباس علی آبادی وزیر صمت و احسان خاندوزی وزیر اقتصاد هم به عنوان نمایندگان دولت به این جلسه پیوستند.

 

 منابع خبری کارگری: گروه کارگری شورایعالی کار جلسه این شورا را به نشانه اعتراض ترک کردند

دسترنج نیوز با اعلام این خبر، نوشته است که «گویا نمایندگان دولت اعلام کرده اند اجازه افزایش بیش از ۳۵درصد حداقل دستمزد را نخواهند داد.»

 

 تعیین افزایش ۳۵ درصدی حداقل حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۳، بدون امضای نمایندگان کارگری!

خبرگزاری ایلنا نوشت: حداقل حقوق کارگران بدون امضای نمایندگان کارگری در جلسه شورای عالی کار تصویب شد.

در جلسه امشب شورای عالی کار که با موضوع تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ تا ساعتی پس از بامداد در جریان است، ظاهراً دو ضلع نمایندگان دولت و کارفرمایان بر روی افزایش حقوق به نتیجه رسیده‌اند و قرار است بدون امضای نمایندگان کارگری عدد تعیین شده را اعلام کنند.

ظاهراً افزایش حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده ۳۵٪ تعیین شده است و این عدد مورد تایید اعضای کارگری شورای عالی کار نیست.

گویا دولت به افزایش بیش از ۳۵ درصدی حداقل مزد رضایت نداده است.

 

خبر نهایی و رسمی

 

جزئیات افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳/ حق تاهل ۵۰۰ هزار تومانی می دهند، اما حق مسکن ثابت ماند!

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت.

میزان افزایش دستمزد سایر سطوح هم ۲۲ درصد به اضافه رقم ثابت ماهانه ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۸۰ ریال تعیین شد.

با توجه به سایر آیتم‌های مزدی، حداقل دریافتی کارگران در سال آینده بیش از ۱۱ میلیون تومان خواهد بود.

براساس اعلام معاون وزیر کار، حق اولاد به تبع حداقل مزد از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار به ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار ریال افزایش یافت. پایه سنواتی ثابت ماند (۲ میلیون و صد هزار تومان)، کمک هزینه اقلام مصرفی ۳۰۰ هزار تومان زیاد شد و از ۱.۱ میلیون تومان به ۱.۴ میلیون تومان افزایش یافت. همچنین کمک هزینه مسکن ۹۰۰ هزار تومان ثابت ماند و حق تاهل ۵۰۰ هزار تومانی هم برای اولین بار به کارگران متاهل اعطا خواهد شد./ایرنا

 

بیشتر بخوانید:

اتفاق مهم در مذاکرات برای افزایش حقوق کارگران در سال 1403/ نمایندگان کارگران بدون توافق جلسه شورای عالی کار را ترک کردند/ دولت و کارفرمایان بحث افزایش حداقل مزد 35 درصدی را مطرح کردند

مزد پیشنهادی جامعه کارگری: 22 میلیون و 800 هزار تومان است

تصمیم مهم برای دستمزد اعلام شد/ وزیر کار: از سال بعد، مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

نماینده مجلس: حقوق کارگران در سال 1403 باید رابطه منطقی با تورم رسمی کشور داشته باشد

 

دیدگاه تان را بنویسید