آخرین خبر از افزایش حقوق کارگران در سال 1403 و مذاکرات مزدی

طبق توضیحات محسن باقری (نماینده کارگران در شورای عالی کار)، گروه کارگری اعلام کردند که سبد معیشت سال گذشته را قبول نداریم. همچنین با توجه به مذاکرات فی‌مابین شرکای اجتماعی به نظر می‌رسد دولت و کارفرمایان سبد معیشت را در محدود ۱۵ میلیون تومان توافق دارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ دسترنج نیوز نوشت: محسن باقری (نماینده کارگران در شورای عالی کار) گفت: چطور با تغییر مبنای سال پایه از ۱۳۹۵ به ۱۴۰۰، ضریب اهمیت خوراکی‌ها تغییر کرد و از ۳۶.۶ به ۳۹ افزایش پیدا کرد! بدون اینکه در نوع خوراکی‌ها، میزان گرم و کالری آن‌ها در سبد معیشت ضریب اهمیت تا این حد افزایش پیدا کرده است؟ با وجود اینکه سال پایه تغییر نکرده دلیل این حد افزایش ضریب اهمیت چیست؟ همین رقم کارگران را دو دهک فقیرتر کرده است.

همچنین مبنای دهک چهارم برای ما قابل پذیرش نیست و ما دهک هفتم را در محاسبات قابل قبول می‌دانیم.

گروه کارگری اعلام کردند که سبد معیشت سال گذشته را قبول نداریم. همچنین با توجه به مذاکرات فی‌مابین شرکای اجتماعی به نظر می‌رسد دولت و کارفرمایان سبد معیشت را در محدود ۱۵ میلیون تومان توافق دارند.

 

دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد

جلسه امروز شورای عالی کار بعد از بیش از ۷ساعت مذاکره بدون تعیین دستمزد ۱۴۰۳ کارگران پایان یافت و بقیه مذاکرات به فردا موکول شد.

 

 پیشنهاد عجیب وزیر کار: برای کارگران همان افزایش حقوق کارمندان به‌علاوه ۲ درصد را درنظر بگیریم!

سیدصولت مرتضوی(وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) گفت: قانون مرکز آمار ایران را مرجع تعیین کرده است اما شما نمایندگان کارگری هیچ یک آن را قبول ندارید!

هر آنچه دولت برای کارمندان مشخص کرده است به علاوه ۲ درصد برای سختی کار را با ساعت کار یکسان برای دستمزد کارگران در نظر بگیریم! این عینا مر قانون است!

اگر درصد کمتری مشخص شود نه ارث پدر ما کم می‌شود، نه از حقوق‌مان کسر می‌شود و نه پاداش می‌گیریم! ما باید مصالح کشور را در نظر بگیریم.

هم کارمند و هم کارگر لباس می‌خواهند و هم فرزندان‌شان به مدرسه می‌روند! با این حال کارگران بیمه تامین اجتماعی صفر تا صد درمان رایگان دارند ولی کارمندان بابت درمان فرانشیز می‌پردازند!/ دسترنج‌نیوز

 

 

کمیتۀ سه‌جانبه برای مسکن کارگری تشکیل می‌شود

 به گفته نماینده کارفرمایی در شورای عالی کار، در ساعات پایانی روز گذشته در شورای عالی کار مصوب شد که کمیته سه نفره از کارگر، کارفرما و نماینده وزیر کار برای مسکن کارگران تشکیل شود.

اصغر آهنی ها در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: گرچه در جلسه امشب شورای عالی کار. نتیجه ای در مورد حداقل مزد کارگران و سبد معیشت کارگران حاصل نشد، اما یک پیشنهاد در مورد مسکن کارگران مصوب شد.

به گفته نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، چون حدود ۴۰ درصد سبد هزینه کارگر مربوط به مسکن است، قرار شد کمیته سه نفره با حضور نماینده کارگر، کارفرما و وزیر کار تشکیل شود و از اول سال آینده مسکن کارگران را پیگیری کنند.

آهنی ها همچنین در مورد مباحث مطرح شده در نشست ساعات پایانی روز گذشته شورای عالی کار بیان داشت: نرخ تورم امسال بر اساس گزارش مرکز آمار ایران ۴۲.۵ درصد، تورم نقطه به نقطه ۳۵ درصد و رشد نقدینگی ۲۳ درصد و پیش بینی برای سال آینده ۲۰ تا ۲۵ درصد خواهد بود. 

وی این را هم گفت که استانداردهای مورد توافق این که بعد خانوار ۳.۳ نفر طبق آخرین سرشماری، دهک خانوار کارگری ۴ باشد، گرچه نماینده کارگری دهک ۷ مد نظر داشتند،  قیمت اقلام سبد معیشت خانوار حد اقل ها باشد، اقلام سبد بر اساس استاندارد انستیتوی تغذیه است.

وی در مورد گفته وزیر مبنی بر رایگان بودن هزینه درمان کارگر و هزینه درمان در سبد معیشت خانوار کارگر گفت: هزینه درمان کارگر نیز باید استاندارد داشته باشد و رایگان نیست.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در مورد تعداد کارگران شاغل در دولت نیز گفت: حدود ۸۰۰ هزار کارگر در دولت هستند که متاثر از حداقل حقوق اند، متاسفانه اقتصاد ایران دولتی است و قوانین ما به جای تولید محوری، دلال پرور هستند. مثلا صادر کننده کالا و خدمات را مجبور می کنند ارز صادراتی را ۲۰ درصد ارزان به دلال بفروشد.

آهنی ها در مورد جلسه بعدی شورای عالی کار گفت : فردا یکشنبه ۲۷ اسفند عصر نشست شورای عالی کار برای تعیین حداقل مزد کارگران در سال آینده تشکیل می شود.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید