زمان واریز و مبلغ یارانه «امنیت غذایی کودکان»/ چه کسانی مشمول این طرح هستند؟

معاون وزارت تعاون خبر داد: واریز اعتبار طرح امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال برای ۲ ماه انجام خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون گفت: فردا ۵ بهمن و مصادف با میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر، واریز اعتبار طرح امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال برای ۲ ماه انجام می‌شود.

«علیرضا عسگریان» معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون ظهر امروز ۴ بهمن در نشست خبری به تشریح ابعاد و جزئیات مرحله جدید طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال پرداخت.

دولت سیزدهم از ابتدای کار یکی از مهم‌ترین تکالیف خود را بر مبنای ارتقای امنیت غذایی گذاشت. طرح سه‌گانه مهم و مجزا از یکدیگر تحت عناوین کالابرگ الکترونیکی با ارائه خدمات به بیش از ۶۱ میلیون نفر،‌ امنیت غذایی کودکان و امنیت غذایی مادران دارای کودک شیرخوار اکنون روی میز همه ما است.

وی گفت: فردا ۵ بهمن و مصادف با میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر، شارژ اعتبار طرح امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال برای ۲ ماه انجام می شود. در این طرح برای هر کودک زیر ۵ سال که مشمول طرح امنیت غذایی کودکان است، دو برابر مبلغ ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان واریز می‌شود. کودکان مشمول این طرح در دهک یک تا ۵ مبلغ یک میلیون تومان و دهک‌های ۶ و ۷ مبلغ ۶۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

عسگریان خاطرنشان کرد: این طرح تا کنون در سه مرحله انجام شده است. در مرحله نخست ۱۴۵ هزار کودک توسط وزارت بهداشت شناسایی و به ما معرفی شد و اعتبار ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ در حساب سرپرست کودک شارژ شد. ماه قبل ۱۵۱ هزار نفر معرفی شد که این تعداد ۱۳۰ هزار و ۵۰۰ کودک مشمول طرح شدند. مرحله سوم این طرح فردا انجام خواهد شد. در این مرحله اعتبار سرپرست خانوار ۱۳۱ هزار و ۸۳۰ کودک مشمول این طرح شارژ شد.

وی افزود: در این طرح ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار بیش از یک کودک در خانوار خود دارند که مشمول تغذیه مضاعف هستند.

عسگریان افزود: در این سه ماه که از اجرای این طرح می‌گذرد، ۵۰ درصد خانوارهای مشمول از این طرح استقبال کردند. ما اصرار داریم که این استقبال بیشتر شود و به ۱۰۰ درصد برسد. برای اجرایی شدن این طرح هیج محدودیتی نداریم و هر کودکی که مشمول این طرح باشد این مبلغ را دریافت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه این مبلغ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، افزود: بیشترین میزان مصرف در میان این اقلام برنج بوده است. روغن، گوشت سفید و قرمز در رده‌های بعدی قرار دارد. استان کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در رتبه سوم استقبال از این طرح هستند.

به گزارش ایرنا، ‌طرح «ارتقای امنیت غذایی کودکان» مربوط به خانوارهای ۷ دهک اول دارای کودکان ۵ تا ۵۹ ماهه است که روند رشد آنها متناسب با استانداردها نیست و دچار اختلالاتی نظیر کوتاه‌قدی، لاغری شدید و کم‌وزنی هستند.

این خانوارها در راستای بهبود تغذیه کودک خود می‌توانند سبد کالایی تعیین‌شده توسط انستیتو تغذیه وزارت بهداشت را تا سقف ریالی تعیین‌شده «رایگان» خریداری کنند.

بر اساس این طرح، اعتبار حساب سرپرستان خانوار دهک یک تا پنج دارای کودک زیر ۵ سال، به ازای هر کودک دارای کوتاهی قد، کم وزنی و یا لاغری شدید، ماهانه یک میلیون تومان شارژ می‌شود که این رقم برای دهک‌های ششم و هفتم مبلغ ۶۰۰ هزار تومان است؛ این در حالی است که این اعتبار صرفا برای خرید ۱۶ قلم کالا اعم از مواد لبنی، پروئتینی، میوه، سبزیجات، غلات و حبوبات تعریف شده و قابلیت «نقد» کردن ندارد.

طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان زیر ۵ سال براساس اصل سوم، ۲۱ و اصل ۴۳ قانون اساسی مبتنی و ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حمایت از مادران باردار و دارای فرزند زیر ۲ سال (دارای فرزند شیرخوار) اجرایی شده است.

 

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید