دلیل گرانی گوشت مشخص شد

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: دامدار نقدینگی لازم برای پوشش فاصله ارز ۴۲۰۰ تومانی مرتبط با نهاده های دامی با ارز نیمایی ۲۴ هزار تومانی را نداشت، بر همین اساس چالش جدی در حوزه تولید گوشت قرمز در کشور ایجاد شد

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: بعد از حذف ارز ترجیحی و نبود سرمایه در گردش کافی برای تامین نهاده، تولیدکنندگان گوشت مجبور شدند تا ۶ میلیون دام را اضافه بر نیاز مصرفی در اختیار کشتارگاه قرار دهند و از دی ماه سال قبل در حوزه گوشت دچار مشکل شدیم.

به نوشته تسنیم، علیرضا پیمان پاک با اشاره به اینکه، در چند دهه اخیر امنیت غذایی کشور به دلار و نرخ ارز وابسته شده است، گفت: این درحالی است که در کشوری مثل افغانستان در همسایگی ما این وابستگی وجود ندارد. حالا اگر به هر دلیل این اتفاق در گذشته افتاده، دراین شرایط باید مراقبت کنیم اثر تغییرات نرخ ارز روی افزایش قیمت مواد غذایی و اقلام مرتبط با سفره مردم و کالای اساسی منتقل نشود.

وی افزود، سال قبل به موجب قانون بودجه،  ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد، این درحالی است که با وجود تثبیت ۴ ساله اقدام جبرانی برای تولیدکنندگان انجام نشده بود.

پیمان پاک گفت: در این بین دامدار نقدینگی لازم برای پوشش فاصله ارز ۴۲۰۰ تومانی مرتبط با نهاده های دامی با ارز نیمایی ۲۴ هزار تومانی را نداشت، بر همین اساس چالش جدی در حوزه تولید گوشت قرمز در کشور ایجاد شد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: در ابتدای سال گذشته قیمت ارز نهاده های دامی  ۶ برابر شده و این شوک قیمتی باعث میشود که دامدار و تولیدکننده نقدینگی کافی در اختیار نداشته باشد. در این شرایط ۶ میلیون دام اضافه به کشتارگاه رفت، بر این اساس از دی ماه سال قبل در این حوزه دچار مشکل شدیم. باید بپذیریم تا زمانی که زیرساخت فراهم نشود این مشکلات ناشی از افزایش قیمت ارز قطعا ایجاد میشود.

وی ادامه داد، همین امسال با وجود تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تقریبا از ۴۰۰ قلم کالا، ۲۰۰ قلم وارد بازار مبادله‌ای شده اند.

پیمان پاک با اشاره به اینکه باید رصد و پایش لازم انجام شود تا قیمت نهاده ها تثبیت شود، گفت: در کنار  تثبیت قیمت ارز و قیمت تمام شده باید به سمت توسعه زنجیره ارزش نهاده های دامی، تولید خرد و مواد غذایی برویم.  بعد از فراهم کردن این زیرساختها میتوان به سمت ارز شناور در حوزه مواد غذایی و کالای اساسی حرکت کرد.

دیدگاه تان را بنویسید