مجید قناد: کودکان خیلی از ما جلوتر هستند

مجید قناد مجری نام‌آشنای تلویزیون با اشاره به اینکه خردسال ما جسمش خردسال و ذهنش کودک است، ادامه داد: کودک ما جسمش کودک است؛ اما ذهنش نوجوان است؛ یعنی به دلیل وجود همین دنیای مجازی و کامپیوتری از سن‌شان جلوتر هستند. پس باید همراه‌شان بود و هدایت‌شان کرد. ضمن اینکه منع‌شان نکنیم؛ چون بیشتر به سمت آن می‌روند و باید با شگردهای خاص و استادانه‌ای از طریق کارشناسان عزیز و نویسندگان خوبی که می‌توانند قصه‌ها را به شکل امروزی برای آنها بگویند، آن‌ها را جذب کرد؛ چرا که کودکان خیلی از ما جلوتر هستند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ داور بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی با تاکید بر ضرورت استفاده از شگردهای خاص و استادانه‌ برای ارائه قصه به کودک، گفت: باید از طریق کارشناسان و نویسندگان خوبی که می‌توانند قصه‌ها را به شکل امروزی برای کودکان بگویند، آن‌ها را جذب کرد؛ چرا که بچه‌ها خیلی از ما جلوتر هستند.

مجید قناد در گفت‌وگو با ایرنا، درباره کاربرد قصه و قصه‌گویی در زمانه‌ای که زیست انسان‌ها به‌ویژه کودکان و نوجوانان دیجیتالی و مجازی شده است گفت: قصه و قصه‌گویی می‌تواند کاربردی باشد به شرط اینکه ما در خردسالی با قصه به بچه‌ها کمک کنیم. اگر در خردسالی این مسئله شکل گرفته باشد به خوبی می‌توانیم با آن‌ها همراه باشیم. از موقعی که مادربزرگ و پدربزرگ برای کودکان قصه می‌گویند، بعد والدین، مربیان مهد و مربیان کانون. اکنون یکی از جاهایی که در ارتباط با قصه‌گویی برای بچه‌ها فعالیت می‌کند تا آن‌ها را خلاق بار بیاورد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که امسال بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را برگزار می‌کند.

 

داور بخش ملی و بین‌الملل بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی کانون افزود: به دلیل اینکه گفته می‌شود، کودکان از طریق دنیای مجازی به طرفی دیگر کشیده می‌شوند، مسلما زحمت افرادی که برای بچه‌ها کار می‌کنند، بیشتر می‌شود. نه‌تنها مسئولان امر و مربیان کانون، بلکه در وهله اول پدر و مادری که در خانه هستند باید بچه‌ها را به این سمت‌وسو هدایت کنند که بتوانند به‌راحتی به قصه‌گویی یا شنیدن قصه برگردند. خوشبختانه در این سال‌ها کتاب‌های قصه به شکل کتاب گویا وجود دارد و عده‌ای در این راه فعالیت می‌کنند؛ چرا که کودکان از طریق قصه می‌توانند راه و روش زندگی و نکته‌های تربیتی و اخلاقی را یاد بگیرند.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا رسانه‌ها مثل تلویزیون، رادیو و حتی برنامه‌های اینترنتی می‌توانند قصه‌ها را به جمع خانواده‌های ایرانی برگردانند؟» و درخصوص ضرورت ورود رسانه‌های صوتی و تصویری و مکتوب در بحث ترویج قصه‌گویی توضیح داد: صددرصد می‌توانند، اما روش دارد. یادمان باشد که خردسال یک دنیایی برای خودش دارد، کودک دنیایی دیگر و نوجوان در مرز بزرگ‌شدن و رسیدن به جوان‌بودن است. به همین دلیل ما باید بیشتر سعی کنیم روی خردسال و کودک این فعالیت را داشته باشیم.

یادمان نرود که فقط قصه‌گفتن کافی نیست؛ باید رموز را پیدا کنیم و برایشان چیزی ایجاد کنیم که به آن جذب شوند مثل بازی کامپیوتری که کودک جذب آن می‌شود و دوست دارد دنبالش کند. در این مسیر، باید از انسان‌های کارشناس و کارآمد که به این مسائل آشنا هستند و سالیان سال تلاش می‌کنند بهره برد. باید با شگردهای قشنگ کودکان را جذب کرد؛ فقط قصه‌گفتن نیست.

 

کودکان خیلی از ما جلوتر هستند

قناد با اشاره به اینکه خردسال ما جسمش خردسال و ذهنش کودک است، ادامه داد: کودک ما جسمش کودک است؛ اما ذهنش نوجوان است؛ یعنی به دلیل وجود همین دنیای مجازی و کامپیوتری از سن‌شان جلوتر هستند. پس باید همراه‌شان بود و هدایت‌شان کرد. ضمن اینکه منع‌شان نکنیم؛ چون بیشتر به سمت آن می‌روند و باید با شگردهای خاص و استادانه‌ای از طریق کارشناسان عزیز و نویسندگان خوبی که می‌توانند قصه‌ها را به شکل امروزی برای آنها بگویند، آن‌ها را جذب کرد؛ چرا که کودکان خیلی از ما جلوتر هستند.

 

مجید قناد 2

 

مجری نام‌آشنای تلویزیون درباره چشم‌اندازی که برای جایگاه قصه‌گویی در عرصه تمدن و فرهنگ ایرانی قائل است، توضیح داد: هر چیزی ممکن است ولی با تلاش. قصه‌گویی قدیمی‌ترین شکل ادبیات است که از روزگاران کهن، از تاریخ، سنت‌ها، مذاهب، آداب و قهرمانی‌ها حرف می‌زند و از طریق قصه می‌توانیم فرزندمان را به این راه بکشانیم و او را به سمت خوب زندگی‌کردن راهنمایی و هدایت کنیم؛ چون قصه و قصه‌گویی ترانه و درددل‌هایی است که از نسل‌های قبل سینه به سینه چرخیده و به ما رسیده است.

ما باید سعی کنیم به نوع امروزی به بچه‌هایمان آموزش دهیم. قصه‌گویی از بهترین روش‌ها برای کمک به رشد شخصیت کودک است که از این راه می‌توانیم شخصیت و هوش کودک را تقویت کنیم. یک دست صدا ندارد؛ پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، مربیان، معلم‌ها، به‌خصوص معلمان کلاس اول –که می‌توانند به رشد شناختی و اجتماعی و خلاقیت کودک کمک کنند- باید دست به دست هم بدهند تا کودکان به خوبی این آموزش‌ها را ببینند.

یادمان نرود اکنون از طریق بازیگران تئاتر، قصه‌گویی با ابزار هنر ارائه می‌شود، همچنین به صورت نقالی، حکایت‌های شفاهی و شاعرانه و بومی و مذهبی در تماشاخانه‌ها و کتابخانه‌ها. من دیده‌ام که در کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه فعالیت‌های خوبی برای هدایت بچه‌ها به این سمت، انجام می‌شود.

این داور بخشی ملی و بین‌الملل قصه‌گویی درباره شور و حال جشنواره قصه‌گویی امسال و استقبال بزرگسالان و نوجوانان برای حضور در بخش‌های مختلف جشنواره گفت: این خیلی خوب است. هر سال نسبت‌به سال پیش کانون پرورش فکری به گونه‌های خاصی بچه‌ها را بیشتر به سمت قصه و قصه‌گویی هدایت می‌کند. امسال هم در استان یزد هستیم و به‌خوبی همه دست به دست هم داده‌اند تا ‌جشنواره خوبی داشته باشیم و بتوانیم از این جشنواره دستاوردهای خوبی به‌دست بیاوریم و هم بتوانیم بسیاری از هنرمندان عزیز را در این زمینه هدایت کنیم؛ چون همین عزیزان که هدایت می‌شوند مسلما در جمع خانواده‌هایشان گروهی دیگر را جذب خودشان می‌کنند.

این مجری تلویزیون درباره نتایج ثبت ملی قصه‌گویی گفت: هر نقطه شروعی، ‌اوج خوبی خواهد داشت نه‌تنها برای ما بلکه برای آن‌هایی که داریم تلاش می‌کنیم به سمت قصه و قصه‌گویی هدایت‌شان کنیم. فقط این نیست که فردی قصه بگوید؛ یادمان باشد که بسیاری از نویسندگان عزیز در این راه قدم می‌گذارند و قلم می‌زنند؛ به این دلیل در آینده موفقیت‌های خوبی خواهیم داشت.

وی در پایان افزود: فقط این نیست که معلمان و مربیان و مادران و امثال آن‌ها کمک کنند؛ هرکسی که احساس کند در این راه می‌تواند قدمی بردارد خیلی خوب است. به نظرم یکی از نهادهای مسئول صداوسیماست، تئاتر است و همه این‌ها باید دست به دست هم دهند تا ما خوب فعالیت کنیم و خوب بهره ببریم.

 

بیست‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دومین سال متوالی در یزد پایتخت قصه‌گویی ایران از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ در محل سالن هلال‌احمر برگزار می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید