راز ارزشمند پس پرده چشم‌های زیبای گوزن شمالی! + عکس

محققان به بررسی این موضوع پرداختند که چرا این گونه تنها پستاندارانی هستند که رنگ چشمانشان بسته به فصل، از طلایی-نارنجی در تابستان تا رنگ آبی در ماه های زمستان تغییر می کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ دانشمندان به این نتیجه رسیدند که گوزن شمالی نیازی به عینک دید در شب ندارد چراکه چشم‌های زیبای آن یک ابزار همه‌کاره است.

به نوشته خبرآنلاین، محققان به بررسی این موضوع پرداختند که چرا این گونه تنها پستاندارانی هستند که رنگ چشمانشان بسته به فصل، از طلایی-نارنجی در تابستان تا رنگ آبی در ماه های زمستان تغییر می کند.

این مطالعه نشان داد که اگرچه تغییر رنگ ممکن است به آنها کمک کند که در اوج زمستان که بارش برف سنگین است، بهتر ببینند، اما به چشمان آنها اجازه می دهد تا نور ماوراء بنفش را منتقل کنند. محققان گفتند که این سؤالات بیشتری را ایجاد می کند، زیرا پرتوهای فرابنفش خورشید که از برف منعکس می شود باعث می شود گونه ها به دلیل بینایی پیشرفته خود دو برابر بیشتر نور UV دریافت کنند. آنها همچنین گفتند به همین دلیل است که گوزن ها می توانند در تاریکی به وضوح ببینند و مواد غذایی مانند گلسنگ را جستجو کنند.

این مطالعه توسط پروفسور ناتانیل دومینی، انسان شناس کالج دارتموث در ایالات متحده، و دکتر کاترین هوبایتر و پروفسور جولی هریس از دانشکده روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه سنت اندروز انجام شد.

 

گوزن (1)

 

هوبایتر می‌گوید: «از نظر ما، یافتن گلسنگ کم رنگ در برف سفید بسیار سخت است. اما برای چشم گوزن‌های شمالی، گونه‌هایی که باید از آن‌ها تغذیه کنند به‌عنوان لکه‌های تیره در مناظر برفی بسیار منعکس‌کننده‌تر ظاهر می‌شوند.»

گوزن شمالی از گونه خاصی از گلسنگ به نام Cladonia rangiferina تغذیه می کند که اغلب در زبان عامیانه "خزه گوزن شمالی" نامیده می شود. گونه گلسنگ که برای بقای گوزن شمالی حیاتی است، در واقع خزه نیست و در بسترهای اسفنج مانند در عرض های جغرافیایی شمالی رشد می کند.

هوبایتر گفت که قبلاً گفته شده بود که دید در شب گوزن شمالی ممکن است سازگاری با علوفه برای گلسنگ باشد، اما آزمایش‌های قبلی شواهد قابل‌توجهی پیدا نکرده بودند.

منبع: theguardian

دیدگاه تان را بنویسید