گوشت قرمز چه زمانی ارزان می شود؟

منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور با اشاره به تصویب نامه سود بازرگانی واردات گوشت گوساله با نرخ صفر درصد افزود: صفر شدن سود بازرگانی می‌تواند به تعدیل قیمت کمک کند، ضمن اینکه شرایط را برای واردکننده‌ای که گوشت گرم و منجمد وارد می‌کند، تسهیل می‌کند. از سوی دیگر اقدامات خوبی برای واردات دام زنده پرواری هم در حال انجام است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ روزنامه ایران نوشت: با ورود به فصل سرما مصرف پروتئین و گوشت قرمز بالا می‌رود، اما دولت با تدابیر اخذ شده تلاش برای تأمین نیاز داخلی کشور و جلوگیری از افزایش قیمت و نوسان قیمت را داشته است. با توجه به این اقدامات قیمت هر کیلو گرم گوشت گوسفند و گوساله در بازار در حدود 500 هزار تومان در خرده فروش‌ها به فروش می‌رسد.

یکی از اقدامات دولت برای ساماندهی بازار، مبادرت به توزیع گوشت وارداتی بوده است که از ماه‌های قبل در حال انجام است. علاوه بر این طبق اعلام معاون اول رئیس جمهور، هیأت دولت محاسبه سود بازرگانی واردات گوشت گوساله با نرخ صفر را تصویب کرده و به وزرای صمت، جهاد کشاورزی و اقتصاد ابلاغ کرده است.

بر اساس این تصویب‌نامه سود بازرگانی واردات گوشت گوساله تازه و منجمد اعم از شقه، لاشه و قطعات با استخوان با نرخ صفر محاسبه می‌شود. این تصویب‌نامه برای نیمه دوم سال‌جاری بوده و از ابتدای مهر ماه امسال تا پایان اسفند معتبر است.

گمرک ایران نیز در ابلاغیه فوری از اعمال سود بازرگانی صفر درصدی واردات گوشت تا پایان سال خبر داده است. در این ابلاغیه فوری آمده است، مأخذ سود بازرگانی گوشت تازه و منجمد در قالب 11 ردیف تعرفه بر اساس مصوبه دولت تا پایان سال صفر درصد لحاظ خواهد شد.

اقدامات لازم برای تسریع در تأمین گوشت انجام شده است

منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی»، تأمین گوشت قرمز به میزان لازم را یکی از دغدغه‌های فعلی دولت عنوان کرد و افزود: مصرف گوشت قرمز در فصول سرد سال شیب بالایی پیدا می‌کند و دولت خود را برای تأمین بموقع سبد پروتئین کشور متعهد می‌داند. کارهای لازم برای تسریع در تأمین گوشت انجام گرفته و به همین منظور اقدام به واردات گوشت گوسفند و گوساله با قیمت مناسب کرده است.

وی با اشاره به تصویب نامه سود بازرگانی واردات گوشت گوساله با نرخ صفر درصد افزود: صفر شدن سود بازرگانی می‌تواند به تعدیل قیمت کمک کند، ضمن اینکه شرایط را برای واردکننده‌ای که گوشت گرم و منجمد وارد می‌کند، تسهیل می‌کند. از سوی دیگر اقدامات خوبی برای واردات دام زنده پرواری هم در حال انجام است.

پوریان با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی تولید قراردادی را با سازمان امور عشایری کلید زده است، گفت: تولید قراردادی یکی از سیاست‌های خوبی است که برای تأمین گوشت قرمز در ماه‌های آینده انجام می‌شود.

وی درباره واردات گوساله از پاکستان گفت: دام زنده گوساله از پاکستان به کشور وارد شده و در حال پروار شدن هستند و وزارت جهاد کشاورزی هم ورود دام‌های پروار را به کشور هموار کرده است.

پوریان ادامه داد: زایش گوسفندها فصلی است و با آب و هوا و اقلیم ارتباط دارد. دام‌های مولد گوسفند در فصل پاییز در مناطق جنوب کشور و در فصل بهار در استان‌های سردسیر زایش می‌کنند. اکنون نیز در مناطق جنوب غرب و غرب زایش‌های خوبی انجام گرفته است.

رئیس شورای تأمین دام کشور با اشاره به قیمت گوشت قرمز گفت: انواع کالاهای گوشتی به صورت فراوان در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال توزیع هستند اما باز هم بعضی از فروشندگان گوشت را با قیمت بالا به فروش می‌رسانند. در حال حاضر هر کیلوگرم دام زنده به طور متوسط در سراسر کشور بین ۱۷۰ تا ۱۹۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که با توجه به نرخ دام زنده، باید قیمت این محصول برای گوشت گوسفندی و گوساله با نرخی در محدوده ۴۰۰ هزار تومان عرضه شود.

پوریان بیان کرد: با توجه به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی، می‌توانیم از حالت کسری و کمبود گوشت در فصول مختلف به یک تولیدکننده مهم تبدیل شویم و در مسیر صادرات دام قرار بگیریم.

وی در پایان با اشاره به افزایش مصرف گوشت قرمز در فصل پاییز و زمستان گفت: با سرد شدن هوا مصرف گوشت افزایش پیدا می‌کند ولی ما در ماه دوم پاییز با ثبات قیمت‌ها روبه‌رو هستیم و حتی در قطعات گوسفند و گوساله با ریزش قیمت مواجهیم.

تلاش وزارت جهاد کشاورزی این است که با واردات مدیریت شده گوشت قرمز و همچنین تأمین مستمر نهاده‌های تولید دام و طیور ثباتی در بازار پروتئین کشور ایجاد کنند و این واردات مدیریت شده حداقلی بوده تا به تولید داخل لطمه وارد نکند. پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز از تداوم واردات گوشت قرمز تا رسیدن بازار به تعادل خبر داده و اعلام کرده است طی ماه‌های اخیر روزانه ۱۸۰ تا ۲۱۰ تن گوشت گرم وارد شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته میزان واردات افزایش یافته است.

دیدگاه تان را بنویسید