قیمت جدید خرما در بازار، 8 آبان 1402 + جدول

به رغم جایگاه خوب ایران در تولید خرما، قیمت برخی ارقام خرما در بازار بسیار بالاست و مصرف‌کنندگان زیادی توان خرید و مصرف این ارقام را ندارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ همشهری نوشت: مرغوب‌ترین رقم خرما در ایران خرما پیارم است که گران‌ترین رقم در بازار محسوب می‌شود. در حال حاضر، هر کیلوگرم خرما پیارم در فروشگاه‌های محصولات خشکبار در تهران در قیمت‌های متفاوت ۲۸۰ هزارتومان، ۳۱۴ هزارتومان و حتی بیش از ۴۰۰ هزارتومان عرضه می شود.

ایران بعد از مصر و عربستان سومین تولیدکننده خرما در جهان است. بیش از ۲۵۰ هزار هکتار نخلستان در کشور وجود دارد و خرما در ۱۵ استان کشت می‌شود که سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس و جنوب کرمان در صدر استان‌های تولیدکننده خرما قرار دارند.

به رغم جایگاه خوب ایران در تولید خرما، قیمت برخی ارقام خرما در بازار بسیار بالاست و مصرف‌کنندگان زیادی توان خرید و مصرف این ارقام را ندارند. مرغوب‌ترین رقم خرما در ایران خرما پیارم است که گران‌ترین رقم در بازار هم محسوب می‌شود. در حال حاضر، هر کیلوگرم خرما پیارم در فروشگاه‌های عرضه محصولات خشکبار در تهران در قیمت‌های متفاوت ۲۸۰ هزار تومان، ۳۱۴ هزار تومان و حتی بیش از ۴۰۰ هزار تومان دارد. کمترین قیمت آن مربوط به میادین میوه و تره‌بار شهرداری است به گونه‌ای که طبق نرخنامه میادین و بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری هر کیلو خرما پیارم درجه یک ۱۰۵ هزار تومان و نوع درجه ۲ آن ۹۵ هزار تومان است.

خرما خاصویی از دیگر ارقام گران خرما در بازار است. هر کیلو خرما خاصویی مرغوب در فروشگاه‌های عرضه خشکبار در تهران ۱۶۰ هزار تا ۲۰۹ هزار تومان است. البته در میادین میوه و تره‌بار، قیمت خرما خاصویی(نیمه خشک) نوع درجه یک ۶۹ هزار تومان و نوع درجه ۲ آن ۶۴ هزار تومان است.

خرما زاهدی از ارزان‌ترین ارقام خرمای موجود در بازار است. هر کیلو خرما زاهدی مرغوب در خشکبارفروشی‌های تهران ۹۶ تا ۱۳۶ هزار تومان است. میانگین قیمت هر کیلو خرما زاهدی در خرمافروشی‌های سطح تهران هم ۹۰ هزار تومان است. کمترین قیمت‌ این رقم خرما مربوط به میادین میوه و تره‌بار است. هر کیلو خرما زاهدی درجه یک در میادین ۷۸ هزار تومان و نوع درجه ۲ آن ۷۰ هزار تومان است.

همچنین، طبق نرخنامه میادین و بازارهای میوه و تره‌بار قیمت هر کیلو رطب زرد طلایی (خشتی) درجه یک ۵۵ هزار تومان و نوع درجه ۲ آن ۵۰ هزار تومان است. قیمت هر کیلوگرم رطب مضافتی بم ممتاز درجه یک هم ۱۰۲ هزار تومان است. 

در جدول زیر، قیمت بسته‌های خرما در ارقام مختلف در فروشگاه‌های سطح تهران آمده است.

 

قیمت خرما

دیدگاه تان را بنویسید