در اجلاس تنوع هنری و فرهنگی شانگهای؛

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران: تکنولوژی باید در خدمت محتوا و روایت تاریخ در موزه باشد/ برای آشتی دادن مردم و به ویژه جوانان و کودکان با موزه‌ها راهی جز استفاده از تکنولوژی روز نداریم

بیژن مقدم مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در کنفرانس میراث فرهنگی و توسعه گردشگری ایران و چین ۲۰۲۳ که در شانگهای کشور چین گفت: به نظرم برای آشتی دادن مردم و به ویژه جوانان و کودکان با موزه‌ها راهی جز استفاده از تکنولوژی روز نداریم تا آنان را به سمت این محیط‌ها سوق دهیم، مشروط بر اینکه تکنولوژی بر محتوای داستانی که روایت می‌کنیم غالب نشود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران گفت: رابطه تکنولوژی و موزه مسئله امروز ماست که ترکیبی جدید از جذابیت‌های هنری امروز با داشته‌ها و آثار مربوط به گذشته‌گان است، بنابراین تکنولوژی باید در خدمت محتوا و روایتی که از تاریخ در موزه داریم باشد.

به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، بیژن مقدم مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی  نیاوران در کنفرانس میراث فرهنگی و توسعه گردشگری ایران و چین ۲۰۲۳ که در شانگهای کشور چین برگزار شد، اظهار کرد: این سوال مطرح است که آیا تکنولوژی به بهتر دیده شدن تاریخ کمک می‌کند یا آن را تحت الشعاع و تحت تاثیر جذابیت های خود قرار می‌دهد؟ 

او ادامه داد: به عبارت دیگر باید ببینیم تکنولوژی در این زمینه فرصت و یا تهدید است؟ این امری است که ممکن است عده‌ای را در دوراهی سخت انتخاب گرفتار کند. 

مقدم اظهار کرد: به نظرم برای آشتی دادن مردم و به ویژه جوانان و کودکان با موزه‌ها راهی جز استفاده از تکنولوژی روز نداریم تا آنان را به سمت این محیط‌ها سوق دهیم، مشروط بر اینکه تکنولوژی بر محتوای داستانی که روایت می‌کنیم غالب نشود. 

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران افزود: امروز برخی از موزه‌ها آنچنان غرق در بهره گیری از جلوه‌های مختلف نور، رنگ، صدا و غیره شده‌اند که دیگر نمی‌توان نام موزه بر آن نهاد. 

او تصریح کرد: از این رو من در مجموع موافق این موضوع هستم، به شرط آن که هویت موزه را از ما نگیرد و معتقدم باید در این باره گفت و گویی نقادانه شکل گیرد تا مجموعه‌ها و موزه‌ها بتوانند از تجربیات یکدیگر در داخل و خارج از کشور استفاده کنند.

دیدگاه تان را بنویسید