معاونت میراث فرهنگی خبر داد:

استرداد 17 هزار شی تاریخی از آمریکا به ایران

در دو سال گذشته ۳۰ شی تاریخی‌ فرهنگی در دولت سیزدهم از فرانسه و انگلیس (نظیر سنگ‌نگاره ساسانی) به کشور بازگردانده شده و ۱۷ هزار شیء فرهنگی‌ـ‌تاریخی در ماه‌های آینده از آمریکا استرداد خواهد شد؛ بر اساس گزارش‌ها در واقع این اشیا بیش از ۲۰ هزار قطعه است که حدود ۳۵۰۰ شی در مرحله اول و ۱۷ هزار شی در مرحله دوم و مجموعا تا پایان سال ۱۴۰۲ به کشور بازگردانده می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ پس از استرداد ۳۰ شی تاریخی در دولت سیزدهم در دو سال گذشته، قرار است ۱۷ هزار شی فرهنگی تاریخی تا چند ماه آینده از آمریکا به کشور بازگردانده شود.

ایرنا نوشت: در دو سال گذشته ۳۰ شی تاریخی‌ فرهنگی در دولت سیزدهم از فرانسه و انگلیس (نظیر سنگ‌نگاره ساسانی) به کشور بازگردانده شده و ۱۷ هزار شیء فرهنگی‌ـ‌تاریخی در ماه‌های آینده از آمریکا استرداد خواهد شد؛ بر اساس گزارش‌ها در واقع این اشیا بیش از ۲۰ هزار قطعه است که حدود ۳۵۰۰ شی در مرحله اول و ۱۷ هزار شی در مرحله دوم و مجموعا تا پایان سال ۱۴۰۲ به کشور بازگردانده می‌شود.

استرداد ۱۷ هزار شی تا آخر سال/ افزایش ۵۳ موزه

بر اساس آمار و گزارش ها در دو سال گذشته ۵۳ موزه به مجموع موزه های کشور افزوده شده است که از این تعداد۱۰ موزه وابسته به وزارت میراث فرهنگی، ۲۶ موزه خصوصی و ۱۷ موزه غیروابسته است؛ اکنون تعداد کل موزه‌های کشور به ۸۲۹ موزه رسیده است که ۲۶۲ موزه زیر مجموعه وزارت میراث فرهنگی، ۳۲۳ موزه مربوط به سایر دستگاه ها، ۲۰۹ موزه خصوصی و ۳۷ موزه مشارکتی است.

۲۰۰ پرونده ثبت جهانی در دستور کار

در بخش ثبت آثار میراث فرهنگی ملموس و ناملموس در فهرست جهانی یونسکو معاونت میاث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی برای نظام‌مند و قاعده‌مند کردن ثبت آثار و عناصر فرهنگی در فهرست جهانی علاوه بر تشکیل شورای سیاست‌گذاری ثبت جهانی با حضور خبرگان و پیشکسوتان میراث فرهنگی یک برنامه ۱۰ ساله ثبت جهانی میراث ملموس و ناملموس تدوین کرده است، و طبق برنامه برای ۱۰ سال آینده ۲۰۰ پرونده ثبت جهانی در دستور کار است.

ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری از خوشنویسی ایران، در سال ۱۴۰۰ صورت گرفت. همچنین یلدا(چله)، مهارت ساختن و نواختن ساز عود، پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی و هنر سوزن دوزی ترکمن در سال ۱۴۰۱ در اجلاسیه شهر رباط کشور مغرب انجام شد که در مجموع منجر به ارتقای جهانی ایران به رتبه ششم در فهرست جهانی ناملموس یونسکو شد.

همچنین در بخش میراث ملموس ۲ پرونده منظر فرهنگی ماسوله و هگمتانه و مرکز تاریخی همدان تدوین و برای یونسکو ارسال شده است، ارزیابی میدانی و دفاع اولیه از یکی از بزرگترین پرونده‌های ثبت سریالی جهان با عنوان ۵۶ کاروانسرای ایرانی انجام شده است.

این در حالی است که ۷ پرونده میراث فرهنگی ناملموس شامل افطاری و باورهای اجتماعی و فرهنگی، هنر تذهیب، برنامه ملی زیارت رضوی و جشن سده برای سال میلادی ۲۰۲۳ و جشن مهرگان، هنر ساختن و نواختن رباب و تولید سنتی گلاب‌ و باورهای اجتماعی فرهنگی وابسته با آن برای سال میلادی ۲۰۲۴ به یونسکو تدوین و ارسال شده است.

این آمار را معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان اقدامات شاخص این معاونت طی دوره ۲ سال (از شهریورماه ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ ) در دوران مسئولیت علی دارابی در جایگاه قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی این وزارتخانه به انجام رسیده، منتشر کرده است.

۷ برنامه اصلی میراث فرهنگی در ۲ سال گذشته

در این گزارش به طور کلی اقدامات شاخص معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی در ۲ سال اخیر  برای جریان‌سازی، مردمی‌سازی و افزایش سواد میراثی در قالب ۷ برنامه اصلی «کیفیت‌بخشی به حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی، تدقیق و توسعه برنامه‌های ثبت‌های ملی و جهانی، توسعه کیفی و کمی، توسعه مرجعی، انتقال دانش و الگوساز، آموزش و افزایش سواد میراثی و نهادسازی و تقویت واحدهای استانی تشریح شده است.

دیدگاه تان را بنویسید