منشا دود سفید در آبادان از کجاست؟

دود سفید منتشر شده در فضای آبادان ناشی از عملیات راه اندازی یکی از واحدهای پالایشگاهی است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ روابط عمومی پالایشگاه نفت آبادان اعلام کرد: دود سفید رنگ منتشر شده در فضای این شهر در روز دوشنبه مربوط به یکی از دودکش های پالایشگاه ناشی از عملیات راه اندازی آن واحد است.

با توجه به انتشار مطالبی در فضای مجازی و رسانه‌های خبری به آگاهی می‌رساند دودی تقریبا سفید رنگ منتشر شده از یکی از دودکش های پالایشگاه ناشی از عملیات راه اندازی آن واحد بوده و در سال‌های گذشته نیز این موضوع به تناوب وجود داشته است و جزو  ماهیت واحد و فرآیند راه‌اندازی می‌باشد.  

در ادامه این اطلاعیه روابط عمومی پالایشگاه آبادان ضمن عذر خواهی از مردم آبادان تصریح کرد با تلاش مجدانه و حضور مستمر مدیران و متخصصان پالایشگاه این موضوع در حال پیگیری بوده و تا چند ساعت دیگر با راه اندازی کامل این واحد مشکل یاد شده برطرف خواهد شد.

به گزارش ایرنا مدیر اداره حفاظت از محیط زیست آبادان نیز گفت: گرد سفید رنگی که از نیمه‌های شب گذشته در هوای شهر منتشر شده مربوط به پالایشگاه نفت آبادان است.

علی فتحی‌نیا افزود: واحد کت کراکر پالایشگاه آبادان یا تولید بنزین مدتی است در کمپرسور و سیستم خنک کننده دچار نقص فنی شده است.

وی اظهار داشت: طبق اظهارات مدیرعامل پالایشگاه گروه‌های عملیاتی در پی وقوع این نقص فنی مجبور به خاموشی چند ساعته واحد شدند که در پی آن مواد کاتالیستی در هوا منتشر شد.

مدیر اداره حفاظت از محیط زیست آبادان افزود: بر اساس اعلام مسولان پالابشگاه تعمیر کلی واحد کت کراکر حدود ۱۰ روز زمان می‌برد، اما انتشار آلایندگی 2تا سه روز آینده ادامه دارد و سپس رفع خواهد شد.

روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین در این پالایشگاه به فرآورده های نفتی تبدیل می‌شود.

 پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگترین پالایشگاه ایران است که فرآورده‌های همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌ های نفتی، گوگرد، نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام)  تولید می‌کند.  

این پالایشگاه به عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی کشور ۲۵ درصد سوخت ایران را تامین می‌کند.

ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ بزرگترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه نفت در روز به شمار می‌رفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید