گزارش جماران؛

همزمان با اجرای طرح غیرقانونی پتروشیمی میانکاله/ آبگیری تونل فاقد مجوز گلاب در چهارمحال و بختیاری آغاز شد؟

تصاویر منتشر شده از ورود آب به تونل گلاب دو که بنا بر گزارشات سازمان حفاظت محیط زیست فاقد مجوز کمیته ارزیابی است و باعث می شود مسیری چندکیلومتری از رودخانه زاینده رود با کاهش شدید آب در بستر طبیعی خود مواجه شود، نگرانی حامیان محیط زیست و واکنش نمایندگان دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری را در پی داشته است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه جامعه جی پلاس: این روزها نام تالاب میانکاله سر زبان ها افتاده است. آغازبه کار یک مجتمع پتروشیمی در منطقه حفاظت شده میانکاله بدون دارا بودن مجوزهای محیط زیستی لازم، صدای حامیان طبیعت را در آورده است تا جاییکه کارزارها برای نجات میانکاله واکنش رییس جمهور را در پی داشت.

سخنگوی دولت سیزدهم از دستور سید ابراهیم رییسی برای توقف عملیات اجرایی احداث این پروژه خبر داد. همزمان با انتشار تصاویری از بی محلی پیمانکار این مجموعه به دستور رییس جمهور، دادستانی کشور از ابلاغ دستور جلوگیری از ساخت وساز در میانکاله خبر داد اما با این اوصاف همچنان سماجت پیمانکار برای فنس کشی ادامه دارد. 

اما در این سوی کشور در سکوت خبری یکی دیگر از طرح های فاقد مجوز محیط زیستی که دریک دهه گذشته جنجال های زیادی را به پا کرده بود، در حال بهره برداری است. 

منابع خبری استان چهارمحال و بختیاری با انتشار ویدئویی از آب گیری طرح انتقال گلاب 2 در این استان خبر دادند که پیش از این با مخالفت های گسترده ای مواجه شده بود.

برخی مخالفان این طرح با استناد به گزارشات کارشناسی معتقد هستند که در صورت اجرای آن حیات زاینده رود در آینده به طور کلی به خطر میفتد.

طرح انتقال آب گلاب دو چیست؟ 



تونل های انتقال آب ازسرچشمه های کارون و زاینده رود با اسامی کوهرنگ1، کوهرنگ 2، کوهرنگ 3، بهشت آباد، گلاب 1 و گلاب 2 نام های آشنایی برای حامیان محیط زیست هستند. 

پس از سال ها از حفر و بهره برداری از این تونل ها به منظور تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت در فلات مرکزی کشور آثار نگران کننده ای بر محیط زیست منطقه نمایان شده است. خشک سالی های پی در پی، خشک شدن چشمه چندهزار ساله کوهرنگ، خشک شدن زاینده رود در اصفهان، گرمای بی سابقه در شهرکرد(بام ایران)، تنش آبی در روستاهای شهر سامان، آغاز کوچ ایلات بختیاری یک ماه زودتر از موعد سالانه به دلیل گرمای بیش از حد هوا و ... دست به دست هم داده تا دغدغه مندان محیط زیست تمام توان خود را برای جلوگیری از اجرای 2 طرح جنجالی بهشت آباد و گلاب2 بکار بگیرند. 

ماجرای تول های انتقال آب در چهارمحال و بختیاری به قدری حساسیت برانگیز شده است که نام آنها در فهرست موارد تحقیق و تفحص از وزارت نیرو از سوی جلیل مختار نماینده مجلس شورای اسلامی در دور یازدهم شده است. 

وی در تاریخ 1400/5/16 طی نامه ای با شماره 2148  خطاب به رییس کمیسیون اصل نود می نویسد: «سازمان محیط زیست در گزارش خود در رابطه با پروژه گلاب به صراحت می‌گوید حدود ۴۰ هزار نفر متاثر از اجرای تونل گلاب هستند. تکلیف این ۴۰ هزار نفر چه می‌شود؟»

پیش تر نامه ای از سوی معاون سازمان حفاظت محیط زیست منتشرشده بود که در آن تاکید شده این طرح فاقد مجوزکمیته ارزیابی است و باعث می شود مسیری چندکیلومتری از رودخانه زاینده رود با کاهش شدید آب در بستر طبیعی خود مواجه شود»

همچنین در این نامه آمده است: بروز اثار سوء پیامدهای محیط زیستی و تعارضات اجتماعی در پیاجرای این طرح طبیعی خواهد بود»

 

مجوز محیطزیستی گلاب

مجوز گلاب 2

علی رغم مخالفت های شدید با این پروژه، در تمام این سال ها پیمانکار به کار خود ادامه داده بود. تفاهم نامه ای نیز در این خصوص بین استانداری اصفهان، وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست منعقد شده بود که بنا بر آن این طرح به عنوان یک طرح پدافندی برای تامین آب شرب چندشهرستان استان اصفهان در نظر گرفته شده که به هیچ عنوان نباید باعث کاهش دبی زاینده رود شود. 

حالا دوسالی از اتمام پروژه می گذرد و احتمالا بهره برداری رسمی از آن در روزهای آینده آغاز خواهد شد.

بنابر تصاویر هم اکنون مقداری آب وارد تونل گلاب 2 شده است. اتفاقی که در فروردین سال گذشته نیز رخ داده بود اما درپی واکنش ها، مسئولین با تکذیب آغاز بهره برداری از پروژه گلاب 2، ورود آب به تونل را صرفا جهت تست پمپ ها دانستند اما حالا آب بیشتری وارد تونل شده و گفته می شود پروژه به صورت بی سر و صدایی در حال بهره برداری است. 

یک روز پس از انتشار این خبر نمایندگان دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری طی نامه ای مشترک به شماره 1008995 در خصوص این گونه طرح های انتقال آب به رییس جمهور هشدار داده اند. 

دربخشی ازاین نامه آمده است: تونل گلاب غیرقانونی و با توجه به نداشتن تخصیص، صرفاً به عنوان طرحی پدافندی مطرح و فشار برای آبگیری آن، بارگزاری جدید بر روی زاینده رود و خلاف قانون و هرگونه اقدام در خصوص آبگیری و انتقال آب از این تونل ممنوع است.»

این نمایندگاه در ادامه از لابی ها برای اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد نیز ابراز نگرانی کرده اند.

برخی فعالان محیط زیستی استان چهارمحال و بختیاری معتقد هستند که فشارهای سیاسی برای اجرای همزمان یک پروژه انتقال آب از زاینده به بروجن و بن در جریان است تا مخالفت ها با انتقال آب از طریق تونل گلاب 2 کاهش یابد. امری که در صورت وقوع، آینده حیات زاینده رود را به طور کلی تهدید خواهد کرد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید