جی پلاس/به مناسبت سالروز ولادت؛

آیا حضرت علی اکبر(ع) فرزند ارشد سیدالشهدا(س) بودند؟

بنا بر روایاتی مستند، یازدهم شعبان مصادف با سالروز ولادت علی بن الحسین، حضرت علی اکبر علیه السلام است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در اینکه حضرت علی اکبر علیه السلام در چه روزی متولد شده اند اختلاف نظر وجود دارد اما بنا به روایتی ایشان در یازدهم شعبان سال 33 هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشودند. پدر گرامی‌ شان امام حسین علیه السلام و مادر محترمه شان لیلی بنت ابی مرّه بن عروه بن مسعود ثقفی است. 

 

درباره شخصیت علی اکبر (ع) گفته شده که وی جوانی خوش چهره، زیبا، خوش زبان و دلیر بودند و از جهت سیرت و خلق و خوی و رخسار، شبیه ترین مردم به پیامبر اکرم(ص) بودند و شجاعت و رزمندگی را از جدشان علی ابن ابی طالب (ع) به ارث برده و جامع کمالات، محامد و محاسن بودند. 

   

سن حضرت علی اکبر (ع)

نه تنها در روز ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام که درباره طول عمر ایشان نیز نقل های متفاوتی وجود دارد. درباره این موضوع به روایتی از سید الشهدا سلام الله علیه پرداخته شده که ایشان فرموده اند: اگر خداوند ۱۰ فرزند پسر هم به من می‌ دادند، اسم همه آن‌ها را علی می‌ گذاشتم. از سویی اکبر یعنی بزرگتر و با توجه به این نکته می‌ توان متوجه شد که حضرت  علی اکبر (ع) فرزند بزرگ امام حسین (ع) بودند. و درباره سن دقیق آن حضرت هم نقل شده است ثمانیه عشرین؛ البته عده‌ ای هم می‌گویند ثمانیه عشر که درست نیست و حضرت ۲۸ سال سن داشتند.

 

ازدواج حضرت علی اکبر (ع)

در مورد ازدواج حضرت علی اکبر علیه السلام در برخی زیارات نقل شده است: (السلام علی اولادک) یعنی حضرت علی اکبر (ع) علاوه بر این که ازدواج کرده بودند، فرزند هم داشتند و در برخی مقاتل هم آمده که فرزندان او در کربلا و در زیر مرکب‌ها به شهادت رسیده‌ اند. البته قول ضعیفی هم وجود دارد که می‌گوید حضرت علی اکبر (ع) ازدواج نکرده است، اما با توجه به آنچه گفته شد احتمال آن خیلی ضعیف است.

 

جایگاه ویژه حضرت علی اکبر (ع) در نزد اهل بیت(ع)

زمانی که حضرت علی اکبر (ع) خواستند وارد میدان جنگ شود، اهل خیمه خواستند با گرفتن عبا و عمامه ایشان مانع رفتنشان به میدان جنگ شوند. اما امام حسین (ع) فرمودند: دع علی اکبر؛ یعنی علی اکبر را ر‌ها کنید: (علی ممسوس فی ذات الله) علی مجنون و سرگشته ذات الهی است. حضرت سکینه دختر امام حسین (ع) فرموده‌ اند: ما در کربلا در سه زمان پدرمان را به حال مرگ دیدیدم؛ یک‌ بار زمانی که علی اکبر (ع) می‌خواست به میدان برود. دوم زمانی که او طلب آب کرد و سوم زمانی که او بالای سر برادرم علی اکبر (ع) قرار گرفت.

 

حضرت علی اکبر(ع)؛ اولین کسی که از اهل بیت امام حسین (ع) به میدان جنگ رفت

حضرت علی اکبر علیه السلام اولین کسی بودند که مقابل دشمن قرار گرفتند و از آنجایی که ایشان هم به لحاظ ظاهری و هم به لحاظ خلق و خو بسیار شبیه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم بودند، وقتی که به میدان جنگ رفتند، لذا فرموده‌اند حضرت علی اکبر (ع) شبه پیامبر است و حتی نحوه سخن گفتن ایشان هم شبیه پیامبر (ص) بود.

 

به هنگام حرکت کاروان سید الشهدا سلام الله علیه، حضرت علی اکبر علیه السلام از پدر سوال کردند که من خواب دیده ام که کاروان ما در مسیر مرگ حرکت می‌ کند؛ آیا مسیری که ما انتخاب کرده‌ ایم درست است. او نه به عنوان فرزند امام حسین (ع) بلکه به عنوان کسی که در کنار ایشان قرار داشتند و همراهشان بودند، با بصیرت خود در تبعیت از امام زمانشان عمل کرده و همراه می شوند.

 

تمجید معاویه از مقام والای حضرت علی اکبر(ع)

مقام و جایگاه حضرت علی اکبر علیه السلام به اندازه‌ ای در بین مردم و حتی سران و غاصبان حکومت شناخته شده بود که در روایت مستندی نوشته شده روزی معاویه ملعون از اطرافیان خود سؤال کرد: «شایسته‌ ترین فرد برای حکومت چه کسی است؟» اطرافیان که بنای تملق و چاپلوسی داشتند، خود معاویه را نام بردند. اما معاویه با همه ظلم و گناهش گفت: «نه، شایسته‌ترین و لایق‌ترین فرد برای حکومت، علی بن حسین یا علی اکبر (علیه السلام) است. چون هم شجاعت هاشمی در او وجود دارد، هم سخاوت اموی را دارد و هم شکوه و وقار ثقفی را دارا است.»

 

منابع: خبرگزاری دفاع مقدس

خبرگزاری تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه تان را بنویسید