گزارش جی پلاس

غرامت ویلموتس بیش از 200 میلیارد تومان! / پرداخت جریمه با بیت المال یا خاطیان پولدار؟ تصمیم با دستگاه قضا

جریمه بیش از 200 میلیارد تومانی پرونده مارک ویلموتس که حاصل از قصور یا تخلف مدیران ورزش است را بیت المال باید پرداخت کند؟!

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ سنگین‌ترین و فاجعه آمیزترین حکم در تاریخ ورزش ایران تا این لحظه به دست مدیران فدراسیون فوتبال و در پرونده شکایت مارک ویلموتس رقم خورده است. مرد بلژیکی بدون اینکه کلمه ای به زبان بیاورد و مانند کی‌ روش از کاستی‌ ها سخن بگوید، از اشتباهات مهلک مدیران خیابان سئول نهایت بهره را برد تا بدون زحمت، لقمه چرب و چیلی را ببلعد.

پرداخت غرامت 6.2 میلیون یورویی معادل 167 میلیارد تومان براساس رای کمیته تعیین وضعیت فدراسیون جهانی فوتبال از آن اشتباهات است که هر انسانی از شنیدنش در متمول‌ترین کشور دنیا هم وحشت می‌ کند.

این غرامت جدای از دو میلیون یورویی است که مرد بلژیکی دریافت کرده و رفته است. رو هم رفته چیزی در حدود  220 میلیارد تومان! به این رقم شکایت دستیاران او را هم اضافه کنید که هنوز فیفا تصمیمی درباره آن نگرفته است.

همچنین دستمزد وکلا، قاضی ها و سایر هزینه های قضایی در صورت شکایت به دادگاه CAS هم بر عهده ایران است که اگر صدور رای این پرونده یکسال به طول انجامد، می تواند یک میلیون یورو یا معادل 26 میلیارد تومان دیگر هم به ارقام فوق  بیافزاید.

مهدی تاج و هیات رئیسه فدراسیون که تاکنون یک فدراسیون ورشکسته با بیش از 80 میلیارد تومان بدهی مالیاتی و اکنون حدود 200 میلیاردتومان بدهی جدید را برجای گذاشته اند، با این غرامت چند میلیون یورویی کار را یک سره کرده و برای نسل های آینده چیزی جز یک ویرانه باقی نگذاشته اند!

اما این فاجعه چطور رقم خورد؟ آیا تاج و همکارانش یک شبه این گور را برای فوتبال ملی کندند و می دانستند که قدم در چه راهی گذاشته اند؟ یا فریب دلال‌ هایی را خوردند که در دوران حضور کی روش دستشان از فوتبال ملی کوتاه مانده بود و با نشستن پای مدیران وقت این فدراسیون و همچنین وزارت ورزش، یک مرگ تدریجی را برای فدراسیون فوتبال رقم زدند؟

*چطور فدراسیون زیربار اشتباهاتش نمی رود؟

اگر فکر می کنید که مدیران فدراسیون فوتبال و آن کسانی که نقشه نابودی را برای این فوتبال ترسیم کردند، ذره ای از کرده خود شرمسار هستند سخت در اشتباه هستید!

ماجرای ویلموتس و فوتبال ایران وقتی جالب‌ تر می شود که مهدی تاج با این همه امتیازی که به سرمربی بلژیکی داده بود و حتی هنگام قطع همکاری بیش از آنچه در قرارداد متعهد شده بود را به این مربی پرداخت کرد، همچنان شرمسار بود و گفت که از «نجابت ویلموتس خجالت می کشم!»

حتی وقتی ویلموتس لایحه خود را تسلیم فیفا کرد و بعد از گرفتن یک چمدان دو میلیون یورویی از فرودگاه رفت، مدیران فدراسیون فوتبال گفتند قرارداد به گونه ای نگاشته شده که ویلموتس قادر به دریافت این غرامت نیست!

این پایان ماجرا نبود؛ محمود شیعی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال که تا ماه ها منکر امضای قرارداد مارک ویلموتس شده بود، وقتی دروغ او و سایر اعضا برملا شد، قرارداد را پذیرفت اما گفت باید بررسی شود که قرارداد بدی نگاشته شده یا نه!

*پرداخت پول از جیب کارگران

پول قرارداد ویلموتس تمام و کمال از جیب بیت المال و به طور دقیق تر کارگران خارج شده و به صورت مشخص به حساب فردی رفته که جز شکست هیچ ثمری برای فوتبال ایران نداشت.

جالب است با وجود این جریمه 6 میلیون یورویی، باز هم مدیرانی که قرارداد ترکمنچای ویلموتس را امضاء کردند یا در جریان آن بودند نظیر اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال (شامل: مهدی تاج - محمود اسلامیان - کاظم طالقانی - محمود شیعیی - لیلا صوفی زاده - هدایت ممبینی و علی کفاشیان(درصورتی که باوجود محرومیت می توانسته در هیات رئیسه فعالیت کند) ، وزارت ورزش و جوانان (شامل: مسعود سلطانی فر،  داورزنی (معاون وقت ورزش قهرمانی وزارتخانه) و محمدرضا ساکت (دبیرکل وقت فدراسیون) حاضر نیستند از کرده خود ابراز پشیمانی کنند و مسئولیت این اشتباه را برعهده بگیرند و دست در جیب های خود کرده و غرامت هنگفت را بپردازند!

* هزینه اشتباه مقصران یا متخلفان قرارداد ویلموتس را چه کسی پرداخت می کند؟

سال ها است که اشتباه های مدیریتی در عرصه ورزشی کشور به یک امر متداول تبدیل شده و کک کسی هم نمی گزد که پول بیت المال که می تواند صرف زیرساخت های ورزش شود اما به جیب خارجی ها و البته مدیران و دلالان فاسد می رود.

جالب است در ماجرای این پرونده، مهدی تاج که ادعای نوشتن یک قرارداد جامع برای جلوگیری از اشتباهات گذشته را داشت، در خوشبینانه ترین حالت اسیر اشتباهات متاثر از بی سوادی ورزش است و در حالت بدبیانه افراد متعددی از رئیس فدراسیون همراه با اقوام و نزدیکانش، وزارت ورزش و هیات رئیسه فدراسیون می توانند مشمول یک اتهام سنگین مالی شوند که می بایست نهادهای نظارتی و قضایی رسیدگی جدی داشته باشند.

متاسفانه اهرم های نظارتی پیش از عقد قرارداد با این سرمربی فعال نبوده و اکنون نیز هنوز کارکردشان را نشان نداده اند.

آنچه مشخص است با شرایط اقتصادی کنونی کشور، فوتبال و ورزش مملکت قادر به پرداخت چنین غرامتی نیست و حتی اگر بود هم قوانین نباید اجازه هدر رفت چنین مبلغ سنگینی از بیت المال را بدهند.

در عین حال نهادهای نظارتی به خوبی می دانند که سرمایه مالی افراد فوق از جمله رئیس مستعفی فدراسیون فوتبال، قابلیت تامین جریمه سنگین کنونی را دارد و مردم هم امیدوارند این غرامت از جیب خاطیان پرداخت شود نه بیت المال!

حتی مبلغ 60 میلیارد تومانی که تاکنون به مارک ویلموتس پرداخت شده، آن هم بخاطر 2 ماه کار کردن برای تیم ایران، توسط "شستا" تامین شده و مشخصا این پول متعلق به کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی است!

نکته نگران کننده اما این است آیا ضابطین قضایی در برخورد با متخلفان سوابق ایثارگری، عضویتشان در نهادهای نظامی و ارتباطات سیاسی آن ها را در نظر می گیرند و تنها شاهد نمایشی از برخورد خواهیم بود یا به واقع اجازه پایمال شده حق مردم و بیت المال آن ها را نمی دهند!

دیدگاه تان را بنویسید