کشف علت وخامت کرونا

دانشمندان دریافتند که مبتلایان به کرونا دچار کمبود نوعی پروتئین ضروری در سیستم ایمنی در خون می شوند.

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس، یکی از سوالات مهم از زمان شیوع کروناویروس این است که چرا بعضی افراد به حالت وخیم بیماری مبتلا می‌شوند؟ در این زمینه محققان انستیتو سلامت و تحقیقات پزشکی فرانسه (Inserm) و انستیتو پاستور به نتایج مهمی رسیدند. 

آنها دریافتند که وخامت بیماری می‌تواند به‌دلیل افزایش زیاد سیتوکین؛‌ دسته‌ای از مولکول‌های محلول در آب، باشد. این پاسخ التهابی با نفوذ گسترده سلول‌های ایمنی؛ نوتروفیل‌ها و مونوسیت‌ها، به بافت ریه همراه است که موجب آسیب‌های ریوی و سندروم دیسترس حاد تنفسی می‌شود. 

 

تشخیص بیماران با وضعیت حاد

فرضیه اولیه محققان مبنی بر تولید زیاد ایترفرون‌های نوع 1 است. اینترفرون‌ها نوعی از پروتئین‌ها هستند که سلول‌های میزبان آلوده به ویروس می‌سازد و موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود. پیش از این تاثیر اینترفرون‌های نوع 1 در بیماری ریوی ژنتیکی ثابت شده‌بود اما نتایج جدید نشان می‌دهد که تولید و فعالیت این مولکول‌های ضروری برای عملکرد سیستم ایمنی در حالت وخیم بیماری کووید19 به‌شدت کاهش می‌یابد. 

 

درنتیجه، کاهش اینترفرون‌های نوع 1 می‌تواند یک علامت در بیماران مبتلا به حالت وخیم کووید19 و افراد در معرض خطر بالا باشد. براساس این نتایج، تجویز اینترفرون آلفا همراه با داروی ضدالتهاب اینترلوکین-6 یا فاکتور نکروز توموری آلفا و یا همراه با کورتیکواستروئیدهایی مانند دگزامتازون می‌تواند در بیماران بدحال به‌عنوان روشی برای مقابله با وضعیت حاد بیماری باشد. 

 

تغییر حالت 5% بیماران به وضعیت حاد

حدود 5% بیماران مبتلا به کووید-19 دچار حالت وخیم بیماری و بروز سندروم دیسترس حاد تنفسی می‌شوند. گرچه این حالت گاهی در ابتدای شروع بیماری اتفاق می‌افتد اما مشاهدات بالینی عموما حاکی از آن است که بیماری از حالت خفیف به متوسط می‌رسد و سپس علائم تنفسی طی 9 تا 12 روز بعد ظاهر می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید