پایان تولید پراید131 در تیرماه/ تعیین تکلیف تعهدات رنو و برلیانس

مجید باقری گفت: در پایان تیر ماه خط تولید پراید 131 متوقف خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، مجید باقری در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان این خبر افزود: سایپا امسال وارد جراحی بزرگ در فرایندهای تولید و مهندسی شده و سبد تولیدات را تغییر خواهد داد بر این اساس مکانیزم خروج پراید از سال گذشته مطرح و پراید ۱۱۱ و ۱۳۲ از مدار تولید خارج شد و قطعا تیرماه مراسم توقف تولید پراید ۱۳۱ را خواهیم گرفت.
 
وی با بیان این که سایپا در کنار جراحی بزرگ با دو چالش جدی در برنامه ریزی مواجه شد که تعهدات معوق از جمله این چالش ها بود، افزود: براساس طرح اتوخدمت سایپا، ۱۲۰ هزار متقاضی خودرو ایجاد شد که البته این طرح در مقطع زمانی خاص با هدف رفع مشکل مالی سایپا اجرایی شد اما با تغییر قیمت ها دارندگان این قراردادها به دنبال کسب سود بیشتر بوده و بر دریافت خودرو تاکید داشتند که این امر در کنار تحریم ها و سایر تعهدات، فشاری را به شرکت وارد کرد که با ساماندهی انجام شده ۹۰ درصد متقاضیان موفق به دریافت خودروی خود شدند.


باقری ادامه داد: ۴۹ هزار تعهد معوق با تکیه بر مدل جایگزین و تبدیل انجام شد و ۵۰ هزار خودرو نیز به ۱۵۰ هزار تعهد جدید تبدیل شد که در کنار ۱۲۰ هزار تعهد اتوخدمت فشار زیادی به سایپا تحمیل کرد که در نهایت ساماندهی شد.

وی افزود: در همین حال ۶۰ درصد تعهدات از جنس تعهدات رنو و برلیانس تعیین تکلیف شدند و تعداد زیادی موفق به تحویل خودرو شدند که در کنار این موارد جراحی بزرگ، توقف پراید، تحریم و ساماندهی تعهدات باعث شد تا مدتی از ایفای تعهدات منحرف شده و با پدیده تعهدات معوق روبرو باشیم.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با بیان این که این چالش ها امروز پشت سر گذاشته شده است، گفت: با فرض تکمیل خودروهای ناقص جمع تعهدات معوق کمتر از ۵۰ هزار دستگاه خواهد بود که تا پایان شهریورماه از ۲۰ محصول تنها دو محصول تعهد معوق خواهد داشت، براین اساس نظام برنامه ریزی سایپا به گونه ای برنامه ریزی شده که هرزمان تعهد پیش فروشی وجود داشته باشد، خودرو در موعد مقرر تحویل داده شده و از این پس هیچ گاه خودرو معوقی نخواهیم داشت.

وی در ادامه با بیان این که ۵۰ درصد تیراژ تولید سایپا به پراید اختصاص دارد، افزود: مدیریت سایپا اعتقاد به بروزرسانی سبد تولید دارد که نمونه آن خودروی شاهین است که در پیش فروش ها با وجود سهمیه اندک، ۶۰ هزار نفر برای ثبت نام این خودرو اظهار علاقه کرده بودند که این امر نشان می دهد مردم به برند سایپا اطمینان پیدا کرده اند.
باقری با تاکید بر این که پراید قادر به پاس کردن استاندارد تولید نیستو باید متوقف شود، تصریح کرد:
از اول سال تاکنون ۳۰ هزار دستگاه پراید ۱۳۱ با قیمت ۳۸ میلیون تومان عرضه کردیم و ۲۰ هزار دستگاه دیگر نیز با قیمت ۳۸ میلیون تومان به تولید خواهد رسید و پس از آن پرونده پراید بسته شده و تمرکز بر تنوع محصول خواهد بود.

قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با تاکید بر این که خودروی پراید جایگزین ندارد، اظهار کرد:با ارتقای ظرفیت سایر خطوط در تلاش برای تامین نیاز بازار هستیم و با تلاش کارکنان سایپا به پشتوانه تولید مناسب در این مدت و با وجود تحریم و شیوع کرونا شاهد رشد ۵۵ درصدی صدور فاکتور نسبت به سال گذشته بوده ایم.

باقری در ادامه منابع انسانی را ارزشمندترین دارایی شرکت دانست و گفت: در هفته های نخست سال پس از تعطیلات نوروزی کار را با یک هفته تاخیر و با هدف بالانس مهندسی تولید کار را آغاز کردیم و تمهید جدی برای تولید دو هزار دستگاه اندیشیده شد. در همین حال بر اساس برآوردهای انجام شده نیاز واقعی بازار خودرو در سال ۹۹ بیشتر از یک میلیون دستگاه نخواهد بود و این میزان تولید نشان می دهد خودروسازان داخلی توان پوشش این نیاز را دارند.

وی با بیان اینکه امیدواریم تولید خودرو را بدون کاهش استمرار دهیم، افزود: خوشبختانه بخش قابل توجهی از مشکلات صنعت خودرو حل شده است و با تکیه بر متخصصان و مرکز تحقیقات سایپا می توان نیاز جامعه را برطرف کرد.

باقری با اشاره به اینکه ۴۰۰ نخبه در مرکز تحقیقات تلاش بی وقفه برای صنعت خودرو می کنند، گفت: ما از مردم هستیم و هر زمان تاخیر در تحویل، افت کیفیت و افزایش قیمت در بازار رخ دهد ما ناراحت می شویم و برای حل آن تمام سعی خود را می کنیم؛ تاکید می کنم در این اتفاقات منفی سایپا بی تفاوت نیست.

 

دیدگاه تان را بنویسید