کارشناس فوتبال در گفت‌و گو با جی پلاس؛

ذوالفقارنسب: تیم امید فقط بازیکنان خوبی دارد! / ملی پوشان مقابل ازبکستان کمتر از حد خودشان بودند

مربی سابق تیم ملی ایران معتقد است بازیکن خوب برای موفقیت یک تیم کافی نیست و تیم ملی امید فاقد برنامه ریزی مناسب در حین بازی است.

لینک کوتاه کپی شد

بیژن ذوالفقارنسب در گفت‌وگو با سرویس ورزشی جی پلاس؛ درباره نقاط قوت و ضعف تیم ملی امید بعد از تساوی یک - یک مقابل ازبکستان در رقابت های انتخابی المپیک 2020 اظهار کرد: حضور بازیکنان خوب و جوان لیگ‌برتری تنها نقطه قوت این تیم است اما تنها حضور بازیکنان خوب، یک تیم خوب را به وجود نمی‌آورد. این بازیکنان باید عمل کننده به برنامه‌های خوب باشند. باید یک برنامه از قبل پیش بینی شده برای ارائه بازی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۳، ۱۴ بازیکن خوب لیگ‌برتری داریم که در باشگاه‌های خود خوب بازی می‌کنند. به دلیل دوران آماده‌سازی کوتاه یا به دلیل نداشتن بازی تدارکاتی مناسب و به هر دلیلی دیگری، این نفرات در اولین بازی ضعیف عمل کردند. همه بازیکنان کمتر از ارزش فنی خودشان ظاهر شدند. مضاف بر اینکه این بازیکنان باید ارزش فنی خود را در بازی تیمی ارائه کنند. باید گل‌های بیشتری می خوریم؛ گل های بیشتری می‌زدیم و از طرفی مالکیت بازی را هم نداشتیم. این مسائل نقاط ضعف تیم بود.

مربی سابق تیم ملی ایران در واکنش به اینکه آیا کادر فنی در فاصله دو روز می‌تواند اصلاحاتی در تیم ایجاد کند که تیم ملی امید عملکرد بهتری مقابل کره‌جنوبی داشته باشد، به جی پلاس گفت: نمی دانم. به هر صورت زمان زیادی است که تیم ملی امید در اختیار این کادرفنی است اما آن‌ها دوران آماده سازی خوب و بلندمدتی نداشتند. هر چه تیم جوان‌تر می‌شود نیاز به تمرینات گروهی دارد. با بازی‌ که مقابل تیم متوسط ازبکستان انجام دادند، به لحاظ کار گروهی و بدنی شرایط خوبی نداشتند و بعد از بازی بازیکنان روی زمین دراز کشیدند.

ذوالفقارنسب تاکید کرد: کادرفنی باید روی قابلیت جسمانی خیلی بیشتر کار می‌کردند. وقتی تیم در اختیار کادرفنی نباشد، عملکرد فنی ضعیف خواهد بود. کسانی که فوتبال می‌بینند، شاهد بودند که در دقیقه پایانی بازی، تیم ایران از نظر شرایط جسمانی با افت بدنی مواجه شد.

او در واکنش به اینکه تیم ملی امید به نسبت سایر تیم‌های دیگر اردوهای کوتاهی نداشت و شرایط چندان بد نبود و آیا مشکل این تیم را به نوع تمرینات تیم ملی می‌داند، به جی پلاس گفت: تیم ملی ازبکستان که دیروز مقابل تیم ملی امید بازی کرد، یک سال و نیم قبل با تیم ملی بزرگسالان ایران بازی کرده بود. ازبکستان سه، چهار سال است که روی این تیم کار می‌کند. فوتبال با برنامه‌ریزی پیش می‌رود. کشورهای دیگر بازیکنان را در رده سنی نوجوانان تحت پوشش دارند و به رده سنی جوانان منتقل می‌کنند و در واقع از آن‌ها خوب محافظت می‌کنند. ما فاقد این نوع برنامه ریزی هستیم و بعد از هر مرحله‌ای، جوانان فراموش می‌شوند.

مربی سابق تیم ملی در واکنش به اینکه اکثر بازیکنان تیم امید از رده سنی نوجوانان در این تیم حضور دارند، یادآور شد: این بازیکنان در رده سنی‌های پایه بازی کردند اما تحت نظر مربیان و سلایق مختلفی کار کردند.

وی همچنین با بیان اینکه فوتبال بازی ساده‌ای نیست و نیازمند برنامه‌ریزی و تجربه است، اظهار کرد: بازیکن مانند محبی اکثرا در خط میانی و سمت راست بازی می‌کند اما مقابل ازبکستان در سمت چپ حضور داشت. توپی که در موقعیت تک به تک به آسمان زد، برای بازیکنی در سن و سال او خوب نیست. او می‌توانست توپ را کنترل کند و حتی دو قدم جلوتر برود اما طوری به توپ ضربه زد که گویا در یک متری او بازیکنی حضور داشت. این موضوع برای او یک تجربه می‌شود. اگر تعداد بازی‌های مقدماتی افزایش یابد، این اشتباهات قبل از مسابقات رسمی برطرف خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید