آنفلوآنزا جان یک کودک در خراسان شمالی را گرفت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: ابتلا به بیماری آنفلوآنزا با مرگ یک کودک زیر یک‌ساله در این استان، چهارمین قربانی خود را گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر افشین دلشاد روز چهارشنبه اظهار داشت: آخرین نتایج آزمایش های صورت گرفته بر روی نمونه های ارسال شده، علت مرگ این کودک زیر یک ساله، آنفلوآنزا بوده است.

وی افزود: پیش از این هم یک پسربچه ۵ ساله،  ۲ زن ۴۰ و ۵۰  ساله بر اثر ابتلای به این بیماری جان خود را از دست داده بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: بانوی ۵۰ ساله درگذشته، زمینه بیماری قلبی نیز داشته است.  

وی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، در فصل شیوع، ۲ درصد از افراد به بیماری آنفلوآنزا مبتلا می شوند و از این میزان هم پنج درصد فوت می کنند که البته بیشتر، افرادی هستند که زمینه آنرا داشته اند یعنی مبتلا به بیماری کلیوی بوده و یا سازمان ایمنی بدن خود را با تزریق دگزامتازون تضعیف کرده اند.

وی افزود: به افراد مبتلا به آنفلوآنزا، توصیه می شود بهداشت فردی را رعایت کرده در منزل بمانند، دستمال کاغذی را در محیط رها نکنند و لوازم شخصی خود را از دیگران جدا سازند و با توجه به اینکه داروی درمان این بیماری، آنتی بیوتیک نیست از خوددرمانی بپرهیزند.

دلشاد درباره علت شیوع بیماری آنفلوآنزا در سال جاری گفت: بعضا ویروس به لحاظ ژنتیکی دچار تغییر می شود و این تغییرات، سبب می شود تا برای سیستم ایمنی بدن، ناشناخته باشد، برای همین است که واکسن آن نیز هر ساله تغییر می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی اظهار داشت: اگر تغییرات ژنتیکی بیشتر باشد درصد شیوع بالاتر می رود و البته امسال در منطقه خاورمیانه و حتی در اروپا، این بیماری کمی زودتر آغاز شد و انتظار نداشتیم در این فصل سال شیوع داشته باشد.

آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی و خودمحدودشونده است که همه ساله در فصول سرد به صورت فصلی شیوع پیدا می کند و می تواند برای افراد خاص از جمله سالمندان، بیماران نقص ایمنی، بیماران شیمی درمانی و بیماران قلبی، ریوی، کلیوی و کبدی خطر مرگ را درپی داشته باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید