پرتاب ۲ مانکن با جلیقه ضد اشعه به ماه

قرار است سال آینده دو مانکن زن که یکی از آنها جلیقه ای ضد اشعه های فضایی و دیگر بدون محافظ به ماه پرتاب شوند. هدف این پروژه بررسی جذب اشعه های فضایی در بدن زنان فضانورد است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ناسا تصمیم دارد مانکن هایی زنانه را در ۲۰۲۰ به اطراف ماه بفرستد. در این پروژه آزمایشی ۲ مانکن که یکی از آنها جلیقه ضد اشعه فضایی به تن دارد و دیگری بدون هیچ محافظی است، به فضا اعزام می شوند.

جلیقه ای که در این آزمایش استفاده می شود به طور مخصوص برای حفاظت از قسمت هایی از بدن انسان ساخته شده که نسبت به اشعه ها حساس هستند. جلیقه ضد اشعه ای که در این ماموریت استفاده می شود با استفاده از ماده ای به نام پلی اتیلن در برابر اشعه های فضایی از بدن انسان محافظت می کند.  جالب آنکه پلی اتیلن  ماده است که هم اکنون در اتاقک های خواب در ایستگاه فضایی بین المللی استفاده می شود. 

این مانکن ها در ماموریت «آرتمیس۱» به فضا پرتاب می شوند. تحقیقات نشان می دهد بدن زنان فضانورد بیشتر از همتایان مرد نسبت به اشعه های فضایی حساس هستند.

دو مانکن مذکور پس از آنکه در ۲۰۲۴ به ماه رسیدند، میزان اشعه هایی که احتمالا جذب بدن فضانوردان می شود را اندازه گیری می کنند.

یکی از مانکن ها زوهار(Zohar) نام دارد و جلیقه ای ضد اشعه به نام StemRad به تن دارد. مانکن دیگر به نام «هلگا» بدون هیچ محافظی به ماه ارسال می شود. این مانکن ها مجهز به حسگرهای مختلفی می شوند تا میزان اشعه های فضایی را اندازه گیری کنند.

توماس برگر محقق ارشد گروه بیوفیزیک در مرکز هوافضای آلمانو محقق ارشد این پژوهش، خبر ارسال مانکن ها به ماه را در کنگره بین المللی فضانوردی اعلام کرد.

به گفته او پروژه ارسال مانکن ها MARE نام دارد. 

«آرتمیس۱» که Exploration Mission-۱نیز نامیده می شود، نخستین بخش از مجموعه ماموریت هایی است که برای فراهم کردن زمینه اکتشاف انسان در ماه و مریخ انجام می شود.

در این ماموریت که قرار است در سال ۲۰۲۰ انجام شود، هیچ فضانوردی حضور نخواهد داشت و زمینه را برای اکتشافات انسان در فضا آماده می کند. علاوه برآن قابلیت های انسان برای سفر به ماه و فراتر از آن را نشان می دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید