گفت و گوی جی پلاس با دروازه بان اسبق تیم ملی؛

طباطبایی: استراماچونی به استقلال انسجام داد/ ویلموتس برود علی دایی بهترین گزینه است/ برانکو مناسب تیم ملی نیست

به اعتقاد هادی طباطبایی، علی دایی بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی است.

لینک کوتاه کپی شد

هادی طباطبایی از پیشکسوتان باشگاه استقلال است که در ماه‌های اخیر به مدیریت باشگاه انتقاد کرده اما همیشه حامی کادر فنی بوده است. او که پیشتر معتقد بود باید به استراماچونی زمان داد تا به موفقیت برسد، حالا در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس درباره نتایج استقلال می‌گوید: «استقلال خوب نتیجه گرفته و به روزهای اوج برگشته است. اگر یادتان باشد همیشه و در طول دو، سه سال اخیر صحبتی که می‌کردیم این بود که باید زمان باشد تا بازیکنان در ترکیب تیم جا بیفتند. این فصل هم زمان صرف شده و بازیکنان هماهنگ شده‌اند. تیم هماهنگی خوبی پیدا کرده و در بازی‌ها می‌بینیم که چقدر آماده است و چه نتایج خوبی می‌گیرد.»

طباطبایی از نقش ویژه استراماچونی در کسب این نتایج ویژه صحبت می‌کند: «سرمربی سکان دار و ناخدای یک کشتی است. نمی‌شود نقش استراماچونی را کمرنگ دانست و نادیده گرفت. همه کارها دست سرمربی است و او با تمام مشکلاتی که برایش به‌وجود آمد، به این نکته رسید که بهتر است تمرکزش را روی تیمش بگذارد. در استقلال مشکلاتی برای استراماچونی درست شده اما من معتقدم کارهایی که بر عهده او بوده به بهترین شکل ممکن انجام داده است. استراماچونی استقلال را به یک انسجام رسانده و بقیه‌اش دیگر دست او نیست. بازیکنان و مربیان وظیفه خود را انجام داده‌اند و حالا باید ببینند چطور تیم‌شان حفظ خواهد شد.»

cover_720

دروازه‌بان سابق تیم ملی درباره استفاده استقلال از سیستم سه دفاعه می‌گوید: «در فوتبال نکته‌ مهم این است که یک مربی بتواند از ظرفیت تیمش شناخت پیدا کند. استراماچونی با هوشی که داشت به این نتیجه رسید که استفاده از سه دفاع می‌تواند به تیمش کمک کند. دیدید که همین اتفاق افتاده و استقلال با روش جدید هم زیبا بازی می‌کند و هم نتیجه می‌گیرد.»

مربی سابق تیم امید درباره شایعه اخراج مارک ویلموتس از هدایت تیم ملی می‌گوید: «تمام مربیانی که با این رزومه مربی شده‌اند، مربیان بدی نیستند اما اینکه به درد ما بخورند و بتوانیم از ظرفیت آن ها استفاده کنیم اهمیت دارد. نمی‌توانم بگویم ویلموتس مربی بدی است اما باید ببینیم در بحث تکنیکی، تاکتیکی و البته فرهنگی به درد ما می‌خورد یا نه؟ بحث دیگر این است که چطور می‌توانیم به او آگاهی بدهیم و او چطور می‌تواند این مسائل را قبول کند. اصلا بیاییم و ببینیم تفاوت‌های فوتبال آسیا و اروپا را برای او تشریح کرده‌ایم یا فقط انتخاب‌مان را انجام داده‌ایم؟»

204445_583

بعد از دو شکست مقابل بحرین و عراق، شایعه شده که برانکو ایوانکوویچ جانشین ویلموتس می‌شود. طباطبایی به نظر مخالف این انتخاب است: «به نظر من قطع همکاری فدراسیون با ویلموتس تا حدود زیادی انجام شده اما واقعیت این است که اگر هم نشود، باید خیلی تلاش کنیم تا مجوز صعود بگیریم. کارمان در این مرحله سخت است اما ناشدنی نیست. درباره برانکو نمی‌دانم دیدگاه‌ها چیست اما به شخصه او را در این مقطع زمانی مناسب تیم ملی نمی دانم.»

از طباطبایی پرسیدیم آیا انتخاب مربی موقت ایرانی در این وضعیت به صلاح است که او در جواب می‌گوید: «چرا موقت؟ در این مقطع مربی ایرانی و دائم به درد تیم ملی می‌خورد اما اینکه این مربی چه کسی باشد، مهم است. اینکه فقط مربی ایرانی بگذاریم کافی نیست، باید از او حمایت هم کنیم. اگر حمایت نکنیم، امکان دارد نتیجه نگیرد و بعد همه می‌گویند دیدید داخلی‌ها خوب نیستند. باید تحقیق کنیم و ببینیم کدام مربی ایرانی در چنین شرایطی می‌تواند به تیم ملی کمک کند.»

11909

انتخاب هادی طباطبایی برای تیم ملی و از میان گزینه‌های ایرانی، علی دایی است: «با احترامی که برای تمام مربیان ایرانی قائلم باید بگویم که علی دایی از همه واجد شرایط تر است. اگر حرفی می‌زنم برایش دلیل هم دارم. تیم ملی در این مقطع حساس نیاز به انگیزه دارد تا بازیکنان تهییج شوند. یک مربی می‌خواهیم که بازیکنان او را بپذیرند و او را قبول داشته باشند. اگر می‌خواهیم مربی ایرانی انتخاب کنیم، باید وجهه بین‌الملی داشته و در سطح بالا هم کار کرده باشد. دایی آدمی است که روح برنده شدن دارد. وقتی در بازی دوستانه و با بچه‌ها هم بازی می‌کند، نمی‌خواهد ببازد. او دوست دارد همیشه ببرد و می‌تواند این حس را به تیم ملی برگرداند و به بازیکنان انتقال بدهد. تیم ملی نیاز به شوک دارد و معتقدم علی دایی می‌تواند این کار را به بهترین شکل انجام بدهد.»

13980610000462637029372561318617_30041_PhotoT

طباطبایی در پایان درباره مسیر سخت صعود هم حرف می‌زند: «راه سخت نبود، خودمان سختش کردیم. امید البته همچنان وجود دارد اما با یک انتخاب خوب می‌توانیم بخت‌مان را بالا ببریم. خدای ناکرده اگر انتخابی انجام بدهیم که کار گره بخورد، فاجعه‌ای بزرگ به راه خواهد افتاد. حرف من این است که اگر می‌خواهیم مربی جدید تیم ملی را انتخاب کنیم، بررسی‌هایی انجام شود و بهترین گزینه‌ای که می‌تواند به فوتبال ایران کمک کند را برگزینیم.»

 

دیدگاه تان را بنویسید