آشنایی با مضرات سیگار الکترونیک

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هشدار نسبت به روش‌های غیراستاندارد ترک اعتیاد و دخانیات در کشور، گفت: روش‌های ترک سیگار موجود در شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ها، دروغ تبلیغاتی است و توصیه می‌شود افراد از این طریق خود را دچار گرفتاری نکنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر حیدری با اشاره به روش‌های مختلف درمانی ترک اعتیاد و دخانیات، گفت: درمان‌های استاندارد و مشخصی از سوی مجامع علمی دنیا و دانشگاهی و همچنین سازمان بهداشت جهانی جهت ترک دخانیات توصیه شده که ترکیبی از آموزش، رفتاردرمانی و تجویز داروست.

وی با اشاره به داروهای ترک دخانیات جایگزین نیکوتین، ادامه داد: این داروها به شکل قرص و آدامس در کشور ما نیز تولید شده و در دسترس قرار دارد. بخش دیگر، داروهای غیرنیکوتینی هستند که دو نوع قرص آن در کشور تولید شده که مشابه مدل خارجی آن است.

روش‌های استاندارد ترک دخانیات

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات با تاکید بر اینکه غیر از این دو روش مذکور، سایر روش‌ها، داروها و توصیه‌ها بر اساس استانداردهای جهانی نیست، اظهار کرد: روش‌های ترک سیگار موجود در شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ها، دروغ تبلیغاتی است و توصیه می‌شود افراد از این طریق خود را دچار گرفتاری نکنند.

وی با بیان اینکه روش‌های استاندارد ترک دخانیات از طریق مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی اطلاع رسانی می‌شوند، اظهار کرد: افراد می‌توانند ضمن مراجعه به مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و یا تماس با تلفن گویای ترک دخانیات مرکز به شماره ۲۷۱۲۲۰۵۰-۰۲۱ و نرم‌افزار هوشمند آن، به صورت ۲۴ ساعته از خدمات رایگان مرکز بهره‌مند شوند.

مضرات سیگار الکترونیک

حیدری در ادامه با بیان اینکه سیگار الکترونیک چندسالی است که در دنیا مطرح شده، گفت:‌ پشت پرده تولید این وسیله، صنایع دخانیاتی قرار دارد که هدف آنها نیز جایگزین کردن این وسیله با سیگار معمولی است.

وی با بیان اینکه تا به امروز بی‌ضرربودن سیگار الکترونیک توسط مستندات علمی تایید نشده است، گفت: البته بررسی‌ مستندات و عوارض ناشی از مصرف سیگار الکترونیک به گذشت زمان بیشتری نیاز دارد. با این حال برخی مستندات علمی نشان دهنده بیماری‌زایی و سرطان‌زایی مواد تشکیل دهنده این وسیله الکترونیکی مثل نیتروزامین، آلدیئن‌ها و فرمالئیدها موجود در دود این وسیله و عطر یا اسانس‌های مختلف آن است.

وی با بیان اینکه بر اساس نتایج تحقیقات، برخی مرگ‌های بدون علت در دنیا به مصرف سیگار الکترونیک مرتبط شده است، اظهار کرد: این مرگ ها در افرادی رخ داده که هیچ زمینه بیماری دیگری غیر از مصرف سیگار الکترونیک در آنان گزارش نشده است.

دکتر حیدری استفاده از سیگار الکترونیک به عنوان جایگزین و درمان ترک دخانیات را یک اشتباه بزرگ دانست و ادامه داد: هنوز آمار دقیقی در رابطه با مصرف سیگار الکترونیک در ایران نداریم، با این حال مطالعات محدود نشان می‌دهد حدود ۶ تا ۷ درصد جامعه سیگاری در کشور از سیگار الکترونیک استفاده می‌کنند که به نظر می‌رسد این آمار رو به افزایش است.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه ممنوعیت فروش سیگار الکترونیک توسط وزارت بهداشت اعلام شده است، گفت:‌ البته تحقق آن نیازمند نظارت کامل و کافی برای اجرای این مصوبه است.

 

دیدگاه تان را بنویسید