لیگ برتر نوزدهم؛

دیدار حساس سپاهان و استقلال در نقش جهان/جدال پرسپولیس برای بازگشت به کورس

تیم‌های فوتبال سپاهان و استقلال امروز در حساس‌ترین بازی‌های هفته دوازدهم لیگ برتر در ورزشگاه نقش جهان به مصاف هم خواهند رفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، قرار است هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال امروز (شنبه) با برگزاری چهار دیدار به پایان برسد. این در حالی است که طبق تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، تمام فعالیت‌های ورزشی در استان تهران لغو شده است. با این حال سهیل مهدی مسئول برگزاری سازمان لیگ اعلام کرده که امروز (شنبه) در خصوص برگزاری دیدارهای پرسپولیس - نساجی مازندران و پیکان - تراکتور تصمیم‌گیری خواهد شد.

فارغ از این مسئله و با وجود ابهام در برگزاری دو بازی در تهران، به بررسی بازی‌های امروز می‌پردازیم که در مهمترین مسابقه، تیم‌های سپاهان و استقلال در اصفهان به دیدار هم می‌روند.

سپاهان - استقلال

اگر چه دیدار این دو تیم همیشه حساسیت‌های خودش را داشته، اما امسال ماجرا متفاوت‌تر از چند سال گذشته است. سپاهان در یکی دو فصل اخیر رقابت نزدیکی با پرسپولیس برای قهرمانی داشت اما موفق به کسب این عنوان نشد. سپاهانی‌ها این فصل تیم‌شان را مجهزتر کرده و از همان ابتدای کار خودشان را به عنوان تیم مدعی نشان دادند. شاگردان امیر قلعه‌نویی بیشتر هفته‌ها در صدر جدول بودند، اما چند تساوی باعث شد شهر خودرو با اختلاف یک امتیاز بالاتر از این تیم قرار بگیرد. سپاهان هنوز شکست نخورده و تنها یک‌بار دروازه‌‌اش باز شده است. آنها پیام نیازمند را درون دروازه دارند که به سختی گل می‌خورد و رکورد تاریخی کلین‌شیت را نیز از سیدحسین حسینی دروازه‌بان استقلال گرفته و به نام خود ثبت کرده است.

به استقلال می‌رسیم، تیمی که در پنج هفته ابتدای لیگ پیروزی نداشته و تنها سه امتیاز اندوخته بود. اکنون اما شاگردان آندره‌آ استراماچونی با شش پیروزی پیاپی در لیگ و دو پیروزی در جام حذفی به تیمی ترسناک تبدیل شده‌اند. آنها علاوه بر اینکه خودشان را به رده سوم جدول رسانده و بالاتر از پرسپولیس قرار گرفتند، تراکتور را در تبریز با نتیجه 4 بر 2 شکست دادند. ضمن اینکه شاگردان استراماچونی فوتبال زیبایی به نمایش گذاشته و تحسین کارشناسان را برانگیخته‌اند.

دیدار سپاهان و استقلال از چند جهت جذاب خواهد بود. لزومی ندارد اشاره کنیم امیر قلعه‌نویی روی نیمکت سپاهان است و چقدر مصاف‌های قلعه‌نویی و استقلال به اندازه خودش جذاب است. قلعه‌نویی فصل گذشته تیم وینفرد شفر را در آزادی شکست داد، اما استقلال در بازی برگشت و در دقیقه 97 با گل پاتوسی سپاهان را شکست داد. شادی‌ بازیکنان و نیمکت‌نشینان استقلال در آن دیدار با انتقادهای قلعه‌نویی روبه‌رو شد و سرمربی سپاهان به کنایه به شفر گفت که طوری شادی کردند که گویا قهرمان لیگ شده‌اند! قلعه‌نویی این بار باید با مرد ایتالیایی رقابت کند. او خوب می‌داند که تفکرات مرد ایتالیایی چقدر با شفر متفاوت است.

هر چقدر که سپاهان بهترین خط دفاعی را در اختیار دارد، استقلال با 23 گل زده دارای بهترین خط حمله لیگ است. پس از تقابل قلعه‌نویی و استقلال، تقابل بهترین خط دفاعی و حمله لیگ می‌تواند جذابیت دیگر این بازی باشد. مورد سوم حمله به صدر جدول است. سپاهان یک بازی کمتر از استقلال دارد و در صورت پیروزی همچنان رده دوم خود را خواهد داشت و اگر شهر خودرو امروز مقابل حریفش به تساوی رسیده یا شکست بخورد، شاگردان قلعه‌نویی دوباره به صدر جدول می‌روند. استقلال اما، در صورت برد در این دیدار و عدم نتیجه‌گیری شهر خودرو، پس از چند سال می‌تواند به صدر جدول برسد. از طرفی، آنها هفته بعد با شهر خودروی صدرنشین بازی دارند و بهترین فرصت برای آنهاست که به صدر جدول بروند.

سپاهان با 22 امتیاز در رده دوم و استقلال با 21 امتیاز در ایستگاه سوم ایستاده‌اند.

پیکان - تراکتور

شاگردان حسین فرکی چند روز پیش با سپاهان در جام حذفی بازی خوبی انجام دادند، اما از این رقابت‌ها حذف شدند. آنها پس از استقلال بهترین خط حمله را در اختیار دارند و می‌خواهند رتبه‌شان در جدول را بهتر کنند. تراکتور طبق گفته‌ دنیزلی دنبال قهرمانی است، اما شکست برابر صنعت نفت، استقلال و سپاهان این تیم را تا رده پنجم پایین کشیده است. تراکتور به هیچ وجه نمی‌خواهد از کورس قهرمانی عقب بیفتد و در ورزشگاه شهدای شهر قدس دنبال سه امتیاز بازی است. ورزشگاهی که هر باری که تراکتور به آنجا رفته با استقبال هوادارانش روبه‌رو شده است.

پیکان با 12 امتیاز در رده دهم و تراکتور 17 امتیاز در ایستگاه پنجم قرار گرفته‌اند.

شهر خودرو - صنعت نفت

شاید خیلی‌ها تیم‌هایی مثل سپاهان، استقلال، پرسپولیس و تراکتور را مدعی قهرمانی بدانند، اما شهر خودرو در صدر جدول قرار گرفته و یک بازی هم کمتر از استقلال و پرسپولیس دارد.  آنها در هیاهوی بازی امروز سپاهان و استقلال به دنبال گرفتن سه امتیاز خانگی هستند تا اگر دیدار حریفان با هم به تساوی کشیده شود، فاصله امتیازی‌شان را بیشتر کنند. شاگردان یحیی گل‌محمدی برابر تیمی قرار می‌گیرند که چند هفته روی نوار ناکامی قرار دارد. صنعت نفت پس از شکست سنگین برابر استقلال در دومین دیدار خود در ورزشگاه آزادی در جام حذفی مقابل پرسپولیس نیز شکست خورد تا شرایط خوبی نداشته باشد. تیمی که ابتدای فصل با اسکوچیچ نتایج خوبی گرفته بود.

شهر خودرو با 23 امتیاز در رده نخست و صنعت نفت 16 امتیازی در جایگاه هشتم ایستاده‌اند.

پرسپولیس - نساجی

پرسپولیس پس از شکست عجیب در تهران مقابل نفت مسجدسلیمان، در جام حذفی صنعت نفت آبادان را از پیش رو برداشت تا موقتا از بحران خارج شود. سبک بازی تیم گابریل کالدرون با انتقاد‌هایی روبه‌رو شده، اما مهم‌ترین مشکل سرخ‌پوشان گلزنی است. جایی که جونیور و علی علیپور نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. جونیور پس از چند هفته خط خوردن از لیست کالدرون، قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرد و علیپور هم پس از پنالتی چیپی که مقابل ماشین‌سازی از دست داد، جایگاهی در بین تماشاگران ندارد.

پرسپولیس که رده سوم را نیز به استقلال داده، نیاز دارد برابر نساجی به برتری برسد تا از کورس قهرمانی عقب نیفتد. کالدرون به خوبی می‌داند که عدم نتیجه‌گیری در این بازی چقدر می‌تواند جایگاه او را در پرسپولیس به خطر بیندازد، به خصوص اینکه این روزها صحبت از بازگشت برانکو به فوتبال ایران می‌شود. در واقع کالدرون با برتری برابر نفت آبادان به صورت موقت ابقا شد و اگر امروز شکست بخورد ممکن است جایگاهش را از دست دهد و همانند جونیور دیگر جایی در پرسپولیس نداشته باشد.

نساجی نیز خیلی شرایط خوبی ندارد. تیمی که دچار مشکلات زیادی بوده و هفته گذشته هم برابر استقلال در قائمشهر شکست خورده است. رضا مهاجری سرمربی این تیم نیز به دلیل کسالت روی نیمکت ننشست و مشخص نیست این بار روی نیمکت خواهد بود یا نه. تنها دلخوشی تماشاگران پرشور نساجی، نمایش بازی آنها برابر استقلال است. اگر چه تیم‌شان شکست خورد، اما بازی بدی انجام نداد. محمد عباس‌زاده مهاجم این تیم بازی خوبی برابر استقلال انجام داد و تقابل او با تیم سابقش می‌تواند جذاب باشد. هواداران نساجی همانند سال گذشته به ورزشگاه آزادی می‌روند تا تیم‌شان را تنها نگذارند.

پرسپولیس با 19 امتیاز در جایگاه چهارم و نساجی نیز با 11 امتیاز در رده یازدهم هستند.

برنامه بازی‌های امروز لیگ برتر فوتبال به شرح زیر است:

شنبه 9 آذر

سپاهان - استقلال، ساعت 15، ورزشگاه نقش جهان اصفهان
داور: محمدحسین زاهدی‌فرد
کمک‌ها: تورج عیوض‌محمدی و رحیم شاهین
کمک‌های اضافی: کوپال ناظمی و علی صفایی
داور چهارم: حسن انتظاری
ناظر: یدالله جهانبازی

پیکان - تراکتور تبریز، ساعت 15، ورزشگاه شهدای شهر قدس
داور: اشکان خورشیدی
کمک‌ها: علیرضا مرادی و دانیال باشنده
کمک‌های اضافی: عبدالنبی پورخلف و پیمان فرخی‌مهر
داور چهارم: علی‌اکبر عظیم‌پور
ناظر: بهرام مهرپیما

شهر خودرو - صنعت نفت آبادان، ساعت 17، ورزشگاه امام رضا (ع)
داور: علی‌اصغر مومنی
کمک‌ها: محمدرسول ذورقی و فرهاد فرهادپور
کمک‌های اضافی: رضا عادل و سیدرضا مهدوی
داور چهارم: یوسف مغروری
ناظر: نادر جعفری

پرسپولیس - نساجی مازندران، ساعت 17:30، ورزشگاه آزادی
داور: مرتضی منصوریان
کمک‌ها: مهدی عالیقدر و یعقوب سخندان
کمک‌های اضافی: سیدمهدی مرجان‌زاده و سعاد وفاپیشه
داور چهارم: داریوش صابرمطلق
ناظر: علیرضا کهوری

نتایج سایر بازی‌های برگزار شده هفته دوازدهم به شرح زیر است:

ماشین‌سازی یک - سایپا صفر
نفت‌ مسجدسلیمان صفر - ذوب‌آهن صفر
شاهین شهرداری‌ بوشهر یک - پارس جنوبی یک
فولاد خوزستان یک - گل‌گهر سیرجان صفر

 

دیدگاه تان را بنویسید