در گفت و گو با جی پلاس

ابراهیم قاسمپور: انتخاب ویلموتس اشتباه بود و جانشینی برانکو تکرار اشتباه! / قرار بر تغییر باشد مربی ایرانی بهترین گزینه است

پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است آوردن ویلموتس از ابتدا اشتباه بود اما حالا هم برای انتخاب جانشین او نباید عجله کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ با توییتی که ویلموتس دوشنبه شب آن را منتشر کرد، اختلاف او با فدراسیون علنی شد و تقریبا برای همه قطعی شد که مشکلی جدی برای ادامه همکاری او با فدراسیون فوتبال وجود دارد.

از طرف دیگر پیش از صحبت های ویلموتس، شایعاتی درباره جانشینی او آغاز شده بود. نام برانکو که پس از سه قهرمانی در لیگ برتر با پرسپولیس از ایران رفت اما در فوتبال عربستان و تیم الاهلی ناکام شد، حالا به عنوان جانشین مرد بلژیکی نیمکت ایران، مطرح است و حتی شنیده می شود مذاکرات اولیه هم با این مربی انجام داده اند.

ابراهیم قاسمپور، بازیکن سابق تیم ملی در مسابقات جام جهانی 1978 آرژانتین و از پیشکسوتان کنونی فوتبال ایران در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس درباره اختلاف ویلموتس با فدراسیون و احتمال برکناری او اظهار کرد: « همیشه هرجایی که نتیجه گرفته می شود، اولین و ساده ترین واکنش برکناری مربی است. خیلی ها هم اینطور فکر می کنند که تقصیر اصلی بر گردن سرمربی است اما گاهی باید ببینیم آیا او تمام امکانات و شرایطی را که نیاز داشته در اختیارش گذاشته اند یا خیر؟»

او ادامه داد: « کی روش شخصیتی داشت که وقتی انتظاراتش برآورده نمی شد، سر و صدا می کرد و به هر ترتیب می خواست فدراسیون را برای انجام خواسته های فنی و شخصی اش تحت فشار بگذارد. با این حال شاید ویلموتس شبیه او نباشد و ترجیح دهد در مقابل کاستی ها سکوت کند. شاید او هم اردوی بلند مدت، بازی تدارکاتی و ... می خواسته که برایش فراهم نکردند و شاید هم نمی خواسته و در نهایت برای دیر شدن دریافت مطالباتش اعتراض کرد و حاضر نشد تیم ملی را به موقع پیش از بازی حساس مقابل عراق تمرین دهد!»

  • اشتباه های انتخاب ویلموتس

قاسمپور درباره علل عدم موفقیت ویلموتس و ایرادهای انتخاب او نیز اظهار کرد: « ما زمان قابل توجهی را در راه انتخاب جانشین کی روش از دست دادیم و پس از آن سراغ مربی ای رفتیم که به شدت با فوتبال ایران نا آشنا بود. او شاید زمان نسبتا کمی را در اختیار داشت و از منطقه آسیا و حریفان ایران در این قاره هم شناخت چندانی نداشت. از طرف دیگر رزومه آنچنان دهان پرکن و سنگینی هم نداشت و حالا هم می بینیم که نتیجه ای هم نگرفته و ما را یک بار دیگر دچار " بحران" کرده است.»

کارشناس فوتبال ایران در واکنش به بحث پیدا کردن جانشین برای ویلموتس و شاخصه های نفر بعدی کادر تیم ملی گفت: «مهمترین شاخصه در این برهه و چند بازی حساس، داشتن شناخت از فوتبال ایران در وهله اول و حریفان ایران در آسیا و منطقه در وهله دوم است. به نظر من در این شرایط این دو فاکتور اهمیت بسیاری دارد که نباید آن را نادیده بگیریم.»

ابراهیم قاسپور

  • برانکو چیز جدیدی برای فوتبال ایران ندارد

او در پاسخ به این سوال که آیا جدی ترین گزینه این روزهای جانشینی ویلموتس یعنی برانکو را فرد مناسبی برای هدایت تیم ملی می داند یا خیر به جی پلاس گفت: « برانکو شرایطی که گفتم را دارد و در سال های گذشته هم نتایج خوبی با پرسپولیس گرفت. با این حال در این انتخاب دو اما وجود دارد. یکی اینکه به نظر من مربیان ایرانی هم همان کار برانکو را می توانند انجام دهند و چه بسا شناخت و تسلط بیشتری هم داشته باشند. از طرف دیگر برانکو برای بلندمدت اصلا گزینه خوبی به حساب نمی آید و به اعتقاد من "دیگر چیز جدیدی برای گفتن برای فوتبال ایران و ارتقای آن در سطح بین المللی ندارد". همان طور که دیدیم در عربستان هم موفق نبود و خیلی زود برکنار شد.»

او ادامه داد: « برانکو حالا هم تصور می کند که ما جزء آوردن او راه دیگری نداریم و دست بالا می گیرد. سنگ بزرگ می اندازد و برایش مهم هم نیست که نتواند نتیجه بگیرد. فکر می کند در نهایت اخراج می شود و مثل همه دفعات قبل تمام پولش را ولو با شکایت می گیرد.»

قاسمپور همچنین تصریح کرد: « در کوتاه مدت، همین مربیان داخلی هم می توانند عملکرد خوبی داشته باشند و حتی بهتر از برانکو کار کنند. منتهی به این شرط که امکانات مورد نیاز را به آن ها بدهند و از آن ها حمایت کنند. اگر قرار است مثل این مدت که همه تیم ها بازی دوستانه بزرگ داشتند، ما در خواب خرگوشی نباشیم، بهتر است خرج اضافه نکنیم و مردم را با آوردن مربیانی نظیر برانکو و ... گول نزنیم.»

  • نباید عجله کنیم

پیشکسوت فوتبال ایران در پایان به جی پلاس گفت: « فدراسیون گویا کمیته فنی دارد و شاید در این تصمیم ها دخیل باشد. کمیته ای که چندی پیش ویلموتس را انتخاب کرد که حالا مشخص شده اشتباه بود و حالا هم گویا قصد دارد تصمیم دیگری بگیرد که بعید نیست تکرار اشتباه باشد. با این حال این بار اگر تصمیم عجولانه و غلط بگیریم، دیگر راهی برای جبران آن وجود ندارد و فرصت قابل توجهی را از دست می دهیم.»

دیدگاه تان را بنویسید