خودروهایی که می توان آن ها را گازسوز کرد

مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه تمام خودروها به جز خودروهای گازوئیلی می‌توانند دوگانه‌سوز شوند،‌ گفت: اولویت با گازسوزسازی خودروهای پرمصرف بنزینی، مانند وانت‌هاست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، «حسن قلی پور» امروز (یکشنبه) ضمن تاکید بر اینکه تمام خودروهای بنزینی قابلیت دوگانه سوز شدن دارند،‌ افزود: اولویت نخست در دوگانه‌سوزشدن خودروها، ماشین‌های پر مصرفی است که وانت‌ها را شامل می‌شود. بعد از آن حمل و نقل عمومی مانند ون و انواع تاکسی‌ها در دستور کار گازسوزسازی  قرار دارند.  

وی یادآور شد: گازسوزسازی حمل و نقل عمومی و ناوگان باری باید با سرعت انجام شود و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نقشی در گازسوزسازی خودروها ندارد و وظیفه اش تامین سوخت با مشخصات استاندارد و نظارت بر جایگاه‌های توزیع است.  

قلی پور تبدیل خودروها با موتور پایه بنزینی به دوگانه سوز را وظیفه خودروسازان و وزارت صنعت دانست و گفت: تامین کیت‌هایی که مصرف می شود بر عهده خودروساز است.

وی افزود: اکنون در طرح هوشمندسازی نیز باید کارهایی انجام شود و سازمان ملی استاندارد، وزارتخانه های صنعت، کشور و نفت در این زمینه دست اندرکارند.

مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: سال‌های گذشته همواره از سی ان جی به عنوان بمب متحرک نام برده شده، اما آیا تاکسی در حال حرکت و یا جایگاهی تاکنون منفجر شده است؟

وی افزود: تمام انفجارهای رخ داده به جز مخازنی که خودروسازان روی وانت‌های نیسان گذاشتند، بقیه به دلیل دستکاری بوده است.

اکنون بیش از نیمی از وانت بارها گاز سوز نیستند و ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی نیز با بنزین کار می‌کنند.

براساس آمارهای اعلام شده، مصرف سی ان جی بعد از سهمیه‌بندی حدود ۱۰ درصد افزایش داشته با این حال همچنان حدود نیمی از ظرفیت توزیع سی ان جی خالی است که با گازسوز سازی وانت‌ها، ۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش یافته و ۱۰ میلیون متر مکعب به مصرف سی ان جی افزوده خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید