روش تکثیر و قلمه زدن شمعدانی + تصاویر

در این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه قلمه زدن و تکثیر شمعدانی را مرحله به مرحله آموزش دهیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، همان طور که میدانید یکی از گیاهان پرطرفدار و قدیمی ما ایرانی ها شمعدانی است که خاطره خانه مادر بزرگ را زنده میکند بدون شک در هر خانه ایرانی یک گلدون شمعدانی وجود دارد ولی دیگر نیاز نیست برای زیاد کردن گلدون ها هزینه کنید، کافی است فقط اوایل پاییز و بعد از فصل گلدهی از شمعدانی های خود قلمه تهیه کنید و ان را تکثیر کنید البته گیاهان جدید را میتوانید به عنوان هدیه به عزیزانتان  تقدیم کنید.

وسایل مورد نیاز برای تکثیر شمعدانی

  • یک گل شمعدانی پر
  • چاقو تیز
  • خاک مناسب (بهتر است از ترکیب پیت ماس و پرلیت یا کوکوپیت و پرلیت برای خاک استفاده کنید ولی در صورت نداشت چنین خاکی ترکیب ماسه و خاک باغچه و کمی کود حیوانی پوسیده میتواند جوابگو باشد)
  • گلدان کوچک

فصل قلمه زدن شمعدانی

بهترین زمان برای قلمه زدن شمعدانی اوایل تابستان تا اواسط پاییز است. قبل از اقدام به قلمه زدن شمعدانی باید توجه کنید که گیاه شما حتما تمام گلهای خود را ریخته باشد مگر اینکه دوست داشته باشید شمعدانی خود را هرس کنید و عمل شکل دهی را انجام بدهید. 

قلمه زدن شمعدانی در پاییز 

بهترین زمان برای تکثیر گل شمعدانی اوایل مرداد تا اواخر شهریور است، با این حال اواسط پاییز هم می‌توان از شمعدانی قلمه گرفت. البته شرایط رشد برای گیاهی که در تابستان از آن قلمه گرفته‌اید بهتر است. این قلمه ها در آخر مهرماه دارای ریشه کامل می‌شوند و می توان آنها را در گلدان ۵/۸ سانتیمتر قطر کاشت. رشد زیاد شاخه‌ها تا اوایل بهمن ماه احتمالا شروع نمی‌شود .در این موقع در ظرف چند هفته شاخه‌های جوان جانبی شاخه های مجددی میدهند که دو یا سه بند دارند. این شاخه‌ها باید سر برداری یا پانسمان شوند تا بوته تقویت شود. در اواخر فصل زمستان یعنی از اوایل ماه اسفند رشد شاخه‌ها و ریشه‌ها زیاد می‌شود و می‌توانید گلدان بزرگتری برای گل شمعدانی خود در نظر بگیرید. 

روش قلمه زدن شمعدانی

برای شروع کار ابتدا چاقو را با استفاده از الکل صنعتی و یا هر ماده ضدعفونی کننده ای تمیز کنید تا هر آلودگی روی آن وجود دارد از بین برود.

انتخاب قلمه مناسب

شما باید ساقه ای را انتخاب کنید که حداقل 8 سانتی متر طول داشته باشد ولی اندازه قلمه از 8 الی 12 سانتی متر میتواند متغیر باشد، ساقه ای را انتخاب کنید که جزو شاخه های جدید و سبز بوده تا درصد موفقیت شما را بالا ببرد شرایط کلی ساقه به این شکل باشد که سالم و سرحال و به دور از آفات و امراض باشند.

انتخاب ساقه مناسب برای قلمه زدن

انتخاب ساقه مناسب برای قلمه زدن

حذف برگ های اضافی

همان طور که در تصویر زیر میبینید باید برگهای پایینی قلمه را از ساقه جدا کنید و فقط 3 الی 4 برگ روی قلمه شما بماند تا انرژی قلمه صرف رشد و نگهداری برگ نشود.

حذف برگهای اضافی قلمه شمعدانی

حذف برگهای اضافی قلمه شمعدانی

اگر قصد کاشت قلمه در بستر خاک را دارید بهتر است از هورمون ریشه زایی هم برای بالا بردن درصد ریشه دهی قلمه و موفقیت استفاده کنید البته این مورد اختیاری بوده و میتوانید بدون استفاده از هورمون ریشه زایی قلمه را به خاک یا آب منتقل کنید.

استفاده از هورمون ریشه زایی

استفاده از هورمون ریشه زایی

ریشه دار کردن قلمه شمعدانی در خاک

قلمه های آماده شده را در ترکیبی از خاک که در بالا گفته شد قرار دهید، سعی کنید در یک گدان حدود 2 الی 3 قلمه در کناره های گلدان قرار دهید تا بعد از ریشه دهی گلدانی پر پشت داشته باشید، در برخی منابع گفته شده که روی قلمه ها را با استفاده از نایلون بپوشانید که به نظر من این کا باعث به وجود آمدن بیماری های قارچی میشود پس سعی کنید اگر از نایلون استفاده میکنید روزانه حدود 1 الی 2 ساعت نایلون را بردارید.

قلمه ریشه دار شده

قلمه ریشه دار شده

توجه کنید که بعد از انتقال قلمه ها به خاک آنها را در محلی با نور زیاد ولی غیر مستقیم قرار دهید. خاک گلدان را تا 1 الی 2 هفته مرطوب نگهداری کنید البته این مرطوب بودن با باتلاقی کردن محیط بسیار متفاوت می باشد.

 

قلمه زدن شمعدانی در آب

برای قلمه زدن شمعدانی در آب بعد از برش قلمه و جدا کردن برگهای پایینی میتوانید قلمه ها را در آب قرار داده تا ریشه دار شوند. باید توجه داشته باشید که موقع تکثیر شمعدانی در آب نباید قلمه ها با کف لیوان شیشه ای که قلمه را داخل آن قرار دادید تماس داشته باشد. پس از مشاهده ریشه هایی با طول 3 الی 4 سانتی متر میتوانید قلمه ها را به گلدانی با خاک کاملا سبک منتقل کنید و به مدت 1 هفته خاک گلدان را مرطوب نگهداری کنید تا قلمه ها کاملا بگیرند.

تکثیر شمعدانی به روش قلمه زدن

 

  • مجتبی ارسالی در

    سلام. میتوانید از پودر دارچین برای ریشه زایی و پیشگیری از قارچ استفاده کرد

دیدگاه تان را بنویسید