ایرانی ها چقدر به دیابت مبتلا هستند؟

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: طی سال های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر "مهدی شفیعی" در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیش از ۴۲۵ میلیون نفر از مردم ۲۰ تا ۷۹ سال جهان مبتلا به دیابت هستند و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ تعداد بیماران بالغ بر ۵۲۲ میلیون نفر برسد افزود: بیش از یک میلیون کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک هستند و سالانه ۴ میلیون نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست می دهند.

وی با اشاره به اینکه ۳۹۲ میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله موثر اغلب آنها مبتلا به دیابت خواهند شد ادامه داد: در حال حاضر حداقل ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال کشورمان مبتلا به دیابت هستند و حداقل ۲۵ درصد آنان از بیماری خود آگاه نیستند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: با توجه به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط، جمهوری اسلامی ایران متعهد گردیده است که سیر صعودی شیوع دیابت را تا سال ۱۴۰۴ متوقف نماید.

وی تشریح کرد: امسال نیز به منظور آگاهی عموم هموطنانمان درباره بیماری دیابت و تاکید بر اهمیت اصلاح شیوه زندگی، همانند سالهای گذشته روزهای ۱۸ لغایت ۲۴ آبان ماه به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است.

شفیعی با اشاره به اهمیت نقش خانواده ها در کنترل دیابت گفت: با توجه به اینکه خانواده ها نقش مهمی را در رفع عوامل خطر قابل تغییر برای دیابت نوع ۲ بازی می کنند، می بایست با آموزش و ترویج فعالیت بدنی و تغذیه مناسب باعث افزایش کیفیت زندگی خانواده ها شویم و به همین جهت شعار روز جهانی دیابت» از خانواده خود محافظت کنید» (Protect your Family) بوده و اسامی روزهای این هفته به ترتیب «دیابت، رسانه و خانواده»، «دیابت، آموزش و خانواده»، «دیابت، سازمان های مردم نهاد و خانواده»، «دیابت، تغذیه و خانواده»، «دیابت، خودمراقبتی و خانواده»، «دیابت، مشارکت های محلی و خانواده» و «دیابت، فعالیت بدنی و خانواده» است.

 

دیدگاه تان را بنویسید