نکات کلیدی برای کار تیمی موفق

چگونگی انجام کار تیمی موفق قابل آموزش و یادگیری است، و در نتیجه انجام گروهی کارها می توان از نتایج شگفت انگیز آن بهره بردو

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، آیا تا به حال از خودتان پرسیده اید که چگونه برخی تیم‌ها می توانند کار تیمی موفق داشته باشند و برخی دیگر در تمام طول عمر حرفه ‌ای خود در انجام آن ناتوان می‌ مانند؟ یک کار تیمی موفق و موثر به طور همزمان هم آسان و هم دشوار است و موفقیت یک تیم، مستقیما به فرهنگ سازمانی آنها نیز وابسته است. به عبارت دیگر، برخی از فرهنگ های سازمان ‌یافته از کار تیمی حمایت می‌ کنند و برخی دیگر نه. به همین دلیل است که برخی تیم ها در برقراری رابطه، تعامل و پیشبرد صحیح کارها شکست می‌ خورند. در حقیقت راه های زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌ کند، کار تیمی موفق را در سازمان خود نهادینه کنید. برای دانستن در این باره این مقاله کار تیمی موفق را با دقت دنبال کنید.

ایجاد یک گروه موفق

شاید در ابتدا لازم باشد بدانید که اساسا یک تیم یا گروه چیست؟ گروه در واقع مجموعه ای از افراد به هم وابسته است که برای انجام دادن یک هدف مشخص گرد هم می آیند.

اما چگونه می توان یک تیم موفق را پایه ریزی کرد؟ تیمی که با داشتن هدفی مشخص و واضح، همکاری و ارتباط قوی و انگیزه فراوان، یک کار تیمی موفق را پیش ببرد. این مسئله چالشی اساسی برای بسیاری از سازمان ها است. این تمایل در بسیاری از محیط های کاری وجود دارد که افراد به صورت شخصی، تنها بر روی کارهای خود متمرکز شوند؛ اما شاید این بهترین راه برای رسیدن به نتایج مطلوب نباشد.

ایجاد کار تیمی موفق وابسته به چیست؟

در درجه اول همان طور که پیش تر نیز ذکر شد، باید به فرهنگ سازمانی توجه نمود. بعضی از سازمان ها به دلیل رویکردهایی که دارند، به هیچ عنوان راغب به انجام فعالیت های خود به صورت تیمی نیستند. آنها ترجیح می دهند که کارها کاملا با توجه به دستورالعمل های سفت و سختی که برای کارمندان مشخص شده است پیگیری شوند. اما سازمان هایی نیز وجود دارند که تلاش می کنند به دلایل مختلف، اهداف خود را از طریق کار تیمی موفق دنبال کنند. در واقع بی دلیل نیست که تا به حال میلیون ها دلار صرف اصلاح فرآیندهای کاری برخی سازمان ها، برای ایجاد الگوهای کار تیمی موفق شده است.

بدون توجه به اینکه گروه شما از چه نوعی باشد و با چه هدفی تشکیل شده باشد، از افرادی تشکیل شده است که چه بخواهیم و چه نخواهیم مجموعه ای از خصوصیات خوب و بد را با خود به همراه دارند. بنابراین افرادی که اساسا با هم متفاوتند، تجربه های متفاوتی از زندگی را پشت سر گذاشته اند و سطوح متفاوتی از موفقیت را طی کرده اند، باید حول هدف و ماموریت مشترکی همکاری کنند.

با توجه به پیچیدگی شکل گیری یک گروه بر اساس هنجارها و دستورالعمل های آگاهانه و یا ناخودآگاه، دست یافتن به گروهی که در نهایت به شکلی موثر کار می‌ کند،‌ شگفت آور و راضی کننده خواهد بود. حضور شما می‌ تواند به شکل قابل توجهی، توانایی همکاری های لازم برای رفع نیازها، در گروهی که می‌ خواهید عضو آن شوید را افزایش دهد. اگر حمایت و تغذیه مناسب صورت بگیرد، گروه ها می توانند بسیار فراتر از بزرگ ترین رویاهای شما پرواز کنند، بنابراین اجازه ندهید در راه موفقیت تیم تان از طریق کار تیمی موفق، چیزی جلودار شما شود.

مجموعه ای از عوامل باید دست به دست هم بدهند تا انگیزه لازم برای کار تیمی موفق شکل بگیرد. برای مثال، نیاز است که عملکردها مدیریت شوند و تنظیم نظام اهداف بر روی فعالیت گروهی متمرکز شود. از طرف دیگر باید در یک نظام پویا، امکان ترفیع و پیشرفت فراهم شود، شیوه پرداخت دستمزدها مطابق نیاز اعضا تغییر کند و با ایجاد دیگر تغییرات لازم، سیستم انگیزشی مدام تقویت کند.

گروه ها نیازهای بنیادینی دارند که اگر انتظار دارید موفقیت را تجربه کنید، باید از آنها مطلع شوید و برای احقاق آنها تلاش کنید. بدون ارضای این نیازهای بنیادین، هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد.

نکته کلیدی برای کار تیمی موفق

کار تیمی و همکاری می تواند آموزش داده شود و به صورت تدریجی گسترش و بهبود پیدا کند. این نکات، اشاره می‌ کنند که چه شرایط محیطی باید برای کار تیمی موفق فراهم شود. کار تیمی موفق، در واقع سنگ بنای اساسی ایجاد یک گروه یکدست و موثر است.

1. روشن بودن هدف گروه

گروه شما باید هدف را به خوبی درک کند و نسبت به دست یافتن به آن متعهد باشد. مسیر مشخص و هدف واضح برای کار تیمی موفق بسیار حیاتی است. اعضای گروه باید ماموریتی کلی داشته باشند که بر سر آن توافق دارند و چتری برای تمام فعالیت های آنها باشد. شفافیت در گروه هایی که سازمان به صورت کلی انتظارات خود در زمینه های کار، اهداف، مسئولیت و درآمد را برایشان مشخص کرده است، افزایش پیدا می‌ کند.

۲. ساختن محیط ریسک پذیر در گروه

گروه، محیطی را می‌ سازد که افراد درون آن به راحتی ریسک های معقول در ارتباطات، موقعیت های حمایتی و اقدامات عملی را می پذیرند. اعضای گروه به یکدیگر اعتماد می کنند و برای اعلام مخالفت جریمه نمی شوند، بلکه مخالفت مطلوب است و تشویق می‌ شود.

3. ارتباطات مبتنی بر احترام به عنوان یک اصل و هنجار

به طور کلی برقراری یک ارتباط مناسب در گروه، برای تقویت کار تیمی موفق بسیار حیاتی است. اگر تمام اعضای گروه توانایی برقراری یک ارتباط موثر را داشته باشند، فرصت برای پیشرفت مهیا خواهد بود. ارتباط برقرار کردن باید آزاد، صادقانه و مبتنی بر احترام باشد. کار تیمی موفق، یعنی افراد این آزادی را داشته باشند که افکار، عقاید و راه حل های بالقوه برای مشکلات را آزادانه بیان کنند. افراد باید بدانند که حرف های آنها شنیده می شود و مورد توجه اعضای دیگر گروه قرار می گیرد. اعضا باید تلاش کنند برای شفاف و واضح شدن مطالب، با سوال کردن در زمان مناسب، مهارت های گوش دادن فعال خود را تقویت کنند و در زمان صحبت طرف مقابل در حال آماده سازی پاسخ های خود نباشند. این سوال ها باید به گونه ای باشند که منجر به فهم عمیق تر از موضوع شوند.

4. احساس قوی تعهد گروهی

این مسئله فقط به گروه های تجاری یا سازمانی محدود نمی شود و تمام افراد در گروه های مختلف، عموما احساس تعهد و تعلق مستحکمی با گروه هایی که عضو آن هستند دارند؛ تعهدی هم به تصمیم ها و هم به اقدامات گروه. در صورتی که کار تیمی موفق در گروه نهادینه شود، این احساس نیز تقویت می گردد و اعضا می توانند دستورالعمل ها و رابطه های درون گروهی را در کنار هم گسترش دهند.

اعضای گروه را باید به چشم افرادی منحصر به فرد و با تجربه ها، نقطه نظرات، دانش و عقایدی غیر قابل جایگزین به حساب آورد. در هر صورت، هدف از تشکیل هر گروهی باید بهترین استفاده از همین تفاوت ها باشد. اگر این گونه نباشد، دیگر دلیلی نخواهد داشت که هر سازمانی پروژه ها، ‌محصولات و اهداف خود را به صورت گروهی دنبال کند و به دنبال انجام کار تیمی موفق باشد. حقیقت این است که هر چقدر گروهی، توانایی بیشتری در استفاده از نظرات مختلف و حمایت از چشم اندازهای متنوع و علمی داشته باشد، شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت.

5. خلاقیت و آفرینش به عنوان اصل و هنجار

برای رسیدن به کار تیمی موفق باید خلاقیت و نقطه نظرات متفاوت تشویق شوند. بازخوردهایی مانند “قبلا این کار را کرده ایم و جواب نگرفته ایم” و یا “عجب ایده ی احمقانه ای” به هیچ عنوان نباید ایجاد شوند و یا مورد حمایت قرار بگیرند. قدرتی که در انجام کارها به صورت گروهی نهفته است از این مسئله نشات می گیرد که هر فرد، نظرات متفاوت خود را وارد راه حل می کند تا مشکل به شیوه ای راحت تر حل شود، فرایندها بهبود یابند، اهداف در دسترس قرار بگیرند و یا چیزی جدید و هیجان انگیز خلق شود.

البته در کنار تلاش برای ایجاد خلاقیت، باید توجه داشت که راه هایی برای ایجاد عادت و روندهای بهینه انجام کار نیز باید تضمین شده باشد. در واقع خود خلاقیت، تعهد، وقت شناسی،‌ برنامه ریزی و تصمیم گیری است که تبدیل به یک الگو و روند کلی می شود. همچنین باید مراقب بود که برای تضمین کار تیمی موفق، اجازه داده نشود که عادات و الگوهای منفی و بازدارنده شکل بگیرند. این در واقع همان چیزی است که پیش تر در مبحث فرهنگ سازمانی به آن اشاره شد؛ زیرا ممکن است تصمیم مدیریت مبنی بر انجام کارها به صورت غیر گروهی منجر به ایجاد این الگوهای منفی شود.

6. مشارکت و درگیری در بهبود مداوم

گروه این قابلیت را دارد که به طور مداوم خود را مورد ارزیابی قرار دهد و فرآیندها، اعمال و تعاملات میان اعضای خود را بهبود بخشد. برای دست یافتن به کار تیمی موفق افراد باید آزادانه در باب هنجارهای گروه بحث کنند و موانعی را که بر سر راه شکوفایی استعدادها و پیشبرد استراتژی ها وجود دارد، بررسی نمایند.

گروه باید جلسات ارزیابی تلاش های انجام شده در جهت دستیابی به اهداف و ماموریت ها را به صورت مداوم برگزار نماید. اعضای گروه باید نسبت به تمامی اصولی که توسعه و پیشرفت گروه و کار تیمی موفق را به همراه دارد، آگاهی داشته باشند.

7. رفع کردن مشکلات و گره های کار تیمی

گروه باید بر سر فرآیند تشخیص،‌ تحلیل و چاره جویی مشکلات و گره های کار تیمی، به توافق رسیده باشند. نباید اجازه داد مشکلات شخصی و شخصیتی اعضا ایرادی در فرآیند کار ایجاد کند و باید از هرگونه تعصب و جهت گیری با جدیت پرهیز کرد. به جای آن باید اعضا را در جهت پیشبرد مسیر مواجهه با مشکلات و اختلافات و حل اشتراکی آنها قرار داد.

برای مثال، باید از افرادی که با روحیه مثبت و اشتیاق نسبت به کار رفتار می کنند و میزان تاثیر اعمال را افزایش می دهند، بیشتر استفاده نمود. زیرا این افراد این قابلیت را دارند که حرکت گروه را در تمامی ابعاد روان کرده، سرعت ببخشند و همچنین فضایی شاد و دلپذیر را در محیط کار به وجود بیاورند.

8. تمرین رهبری اشتراکی

رهبری اشتراکی در رویه هایی همچون هدایت کردن جلسات، تخصیص وظایف، نوشتن صورت جلسات، مشخص کردن نتایج فعالیت های اخیر، مسئولیت پذیر کردن اعضای گروه و فراهم کردن مسیر برای گروه انجام می‌ شود. این یعنی هر عضو گروه باید به صورت فعال در رهبری گروه به سمت نتایج مطلوب مشارکت داشته باشد که این مسئله از بنیان های اساسی کار تیمی موفق است.

مشارکت دادن اعضا باعث ایجاد محیطی می شود که در آن، افراد بر روی تصمیمات و اعمالی که بر روی وظایف شان اثر دارد، تاثیر می گذارند. مشارکت دادن اعضا برای کار تیمی موفق، نه یک وسیله بلکه یک هدف است. به عبارت دیگر، فلسفه ای از مدیریت و رهبری است که نقش مردم در پیشرفت مداوم سازمان شان را پررنگ می نماید.

9. گرفتن تصمیمات با کیفیت

کار تیمی موفق به این منجر می شود که اعضای گروه در کنار یکدیگر تصمیمات با کیفیت اتخاذ کنند و مطمئن شوند که تمهیدات لازم برای اجرا شدن آنها صورت خواهد گرفت. همچنین می توانند از این طریق، حمایت و تعهد افرادی را که به آنها گزارش می دهند، جلب کرده تا موفقیت ها و پیشرفت ها را ادامه دهند. البته این مسئله از طرف دیگر به این بستگی دارد که اعضای گروه به خوبی توانمند شده باشند، بتوانند به صورت مستقل فکر کنند و نیاز به آموزش و راهنمایی بیش از اندازه نداشته باشند. اغلب مدیران در ظاهر می گویند که به دنبال توانمندسازی اعضا هستند در حالی که فرآیندهای اصلی تصمیم گیری آنها این مسئله را نقض می کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید