علائم ابتلا به بیماری ام اس

ام اس از نوع بیماری های خود ایمنی که علائم مشترکی در زنان و مردان دارد، اما در زنان شایع تر است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بیماری ام اس یا اسکلروز متعدد (به انگلیسی Multiple sclerosis) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سلول‌های ایمنی بدن به صورت غیرطبیعی به سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) آسیب می‌رسانند. شیوع این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.

 بیماری ام اس

در واقع، بر طبق گزارشات «انجمن ملی اسکلروز متعدد» در آمریکا، احتمال بروز ام اس در زنان سه برابر بیشتر از مردان است. به علاوه، این بیماری می‌تواند منجر به بروز علائمی مختص زنان بشود. با این حال، اکثر علائم ناشی از ام اس در زنان و مردان مشترک‌اند.

علائم بیماری ام اس در زنان و مردان

به طور کلی، علائم ام اس در زنان و مردان مشابه هم هستند؛ با این حال، این علائم ممکن است بسته به مکان آسیب عصبی و شدت آن در افراد مختلف متفاوت باشند. در ادامه‌ی این مطلب با معرفی برخی از رایج‌ترین علائم این بیماری همراه شما هستیم.

1- علائم عضلانی

در بیماری ام اس سلول‌های ایمنی بدن به صورت غیرطبیعی به سیستم عصبی حمله می‌کنند. مکان این حمله می‌تواند در مغز، نخاع و یا اعصاب بینایی فرد قرار داشته باشد. در نتیجه، افراد مبتلا به ام اس ممکن است علائمی عضلانی را تجربه کنند که شامل موارد ذیل هستند:

اسپاسم یا گرفتگی عضلانی

بی‌حسی

مشکل در تعادل و عدم هماهنگی اعضای بدن

دشواری در تکان دادن دست و پا

راه رفتن غیرطبیعی

ضعف عضلات یا لرزش در دست یا پ

2-علائم چشمی

مشکلات دیداری هم در مردان و هم در زنان مبتلا به ام اس مشاهده می‌شوند. رایج­ترین این مشکلات شامل موارد ذیل هستند:

از دست دادن جزئی یا کامل بینایی که اغلب در یک چشم اتفاق می‌افتد

تجربه‌ی درد در هنگام تکان دادن چشم‌ها

دوبینی چشم

تاری دید

حرکات غیرارادی چشم

اختلالات بینایی

همه این علائم چشمی در اثر آسیب به بخشی از مغز که مسئول کنترل و هماهنگی بینایی است، رخ می‌دهند.

3- اختلالات عملکرد روده و مثانه

غالباً در ام اس مشکلات مرتبط با عملکرد روده و مثانه مشاهده می‌شوند. این مشکلات در اثر اختلال مسیرهای سیستم عصبی که عضلات مثانه و روده را کنترل می‌کنند، ایجاد می‌شوند. علائم ناشی از اختلالات روده و مثانه شامل موارد زیر هستند:

مشکل در تخلیه مثانه

تکرر ادرار

عفونت ادراری

بی‌اختیاری در دفع ادرار یا مدفوع

یبوست

اسهال

بی‌حسی یا درد

بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و درد علائمی رایج در بسیاری از افراد مبتلا به ام اس هستند که در کل بدن یا اندام‌هایی خاص بروز می‌کنند. بر طبق تحقیقات، بیش از نیمی از افراد مبتلا به ام اس در طول بیماری خود نوعی از درد را احساس می‌کنند. برخی از این دردها مستقیماً در اثر بیماری ام اس هستند و برخی دیگر نیز نتیجه‌ی تغییراتی هستند که ام اس در بدن ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، عدم تعادل در هنگام راه رفتن ممکن است در اثر فشار بیش از حد بر روی مفاصل بیمار منجر به ایجاد درد شود.

4-مشکل در سخن گفتن و بلعیدن

افراد مبتلا به ام اس ممکن است دچار مشکلات گفتاری شوند. مشکلات گفتاری رایج در این افراد عبارت‌اند از:

جویده‌ جویده یا نامفهوم صحبت کردن

از دست دادن توانایی کنترل تن صدا

کُند صحبت کردن

تغییر در کیفیت تکلم، مانند صدای خش‌دار یا نفس‌نفس زدن در هنگام صحبت

آسیب‌های ناشی از ام اس می‌توانند بر توانایی بلعیدن نیز تأثیر بگذارند و باعث سختی در جویدن و انتقال مواد غذایی به سمت انتهای دهان شود. به علاوه، ام اس منجر به اختلال در انتقال غذا در طول مری و به سمت معده می‌شود.

5-اثرات بر مغز و اعصاب

 علائم عصبی دیگری که ممکن است در اثر ام اس ایجاد شوند عبارت‌اند از:

کاهش توانایی تمرکز

از دست دادن حافظه

قضاوت ضعیف

مشکل در استدلال و یا توانایی حل مسئله

افسردگی (که یا در اثر آسیب به مناطقی از مغز است که در کنترل عاطفی درگیر هستند و یا نتیجه‌ی استرس حاصل از بیماری است)

تغییرات در خلق‌وخو

6- مشکلات جنسی

اختلال عملکرد جنسی یکی از علائم ام اس است که هم در زنان و هم در مردان مشاهده می‌شود. از جمله‌ی این اختلالات عبارت‌اند از:

کاهش میل جنسی

کاهش حس در اندام‌های تناسلی

درد در هنگام مقاربت

علائم ام اس در زنان

به نظر می‌رسد علائمی در بیماری ام اس که فقط مختص زنان هستند مربوط به سطوح هورمون‌ها باشند. برخی محققان بر این باورند که بروز این علائم در زنان به دلیل میزان کم هورمون تستسترون (هورمون جنسی مردانه) در آن‌ها است. برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که نوسانات هورمون‌های زنانه ممکن است در بروز این علائم نقش داشته باشد. در هر حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین علل واقعی این علائم در زنان ضروری به نظر می­رسد. مهمترین علائم ام اس که فقط زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهند شامل مشکلات قاعدگی، نشانه‌های مرتبط با بارداری و علائم مربوط به یائسگی هستند.

1- مشکلات قاعدگی

تحقیقات نشان داده‌اند که علائم ام اس در طول دوره‌ی قاعدگی در برخی از زنان افزایش می‌یابد که ممکن است به دلیل کاهش سطح هورمون استروژن در این زمان باشد. از جمله­ی این علائم می­توان به احساس ضعف، عدم تعادل، افسردگی و خستگی اشاره کرد.

2- ام اس و  بارداری

خوشبختانه محققان دریافته‌اند که ام اس تأثیری روی توانایی باروری ندارد. این قضیه بدین معناست که زنان مبتلا به ام اس می‌توانند باردار شده و نوزادانی سالم را به دنیا بیاورند. به علاوه، در اغلب زنان علائم ام اس در طول حاملگی به خصوص سه‌ماهه‌ی دوم و سوم بهبود پیدا می‌کنند. با این حال، پس از زایمان علائم دوباره بازمی‌گردند.

3- ام اس و یائسگی

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که علائم ام اس در بعضی از زنان پس از یائسگی بدتر می‌شوند. بروز این علائم نیز همانند علائم ناشی از قاعدگی ممکن است به علت کاهش میزان استروژن در اثر یائسگی باشد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که با استفاده از «درمان جایگزینی هورمون» (HRT) می‌توان این علائم را برای زنان یائسه کاهش داد.

با این حال محققان دریافته‌اند که HRT با ریسک بالایی از سرطان سینه و بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. از این رو، بیماران مبتلا به ام اس باید قبل از استفاده از این نوع درمان برای کنترل علائم بیماری خود با پزشکشان مشورت کنند.

کنترل علائم ام اس

اگرچه ریسک ابتلا به ام اس در زنان بیشتر از مردان است، بیشتر علائم این بیماری در هر دو جنس یکسان هستند. به نظر می‌رسد تفاوت در برخی از علائم ام اس به دلیل تفاوت در سطوح هورمونی باشد. صرف نظر از اینکه نشانه‌های ام اس چه هستند، شما می‌توانید اقداماتی را برای کنترل علائم آن انجام دهید. این اقدامات شامل رژیم غذایی مناسب، ورزش، اجتناب از مصرف سیگار و مصرف نوشیدنی‌های الکلی و استفاده بلندمدت از داروهای درمان ام اس است.

 

دیدگاه تان را بنویسید