چند راه برای جداسازی فضاهای داخلی منزل

برای تقسیم فضاها در محیط خانه می توان روش های مختلفی از جمله این موارد را به کار برد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، چه در سوئیتی کوچک زندگی کنید و چه در خانه‌ای بزرگ با فضای بسیار آزاد، گاهی دل‌تان فضای خصوصی می‌خواهد. هرچند اخیرا گرایش به طراحی فضای آزاد بیشتر شده است، اما این مسئله چیزی از ارزش فضاهای اختصاصی خانه کم نمی‌کند. این مطلب را به همین موضوع اختصاص داده‌ایم و می‌خواهیم ببینیم که چطور می‌توانیم بدون بنایی و با زحمت کم، چنین فضاهایی را در خانه ایجاد کنیم. در ادامه شش روش برای تقسیم فضای اتاق معرفی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

۱. تغییر چیدمان

اگر در خانه اتاقی بسیار بزرگ و دلباز دارید، به‌‌جای اینکه اثاثیه را دورتادور اتاق بچینید، آنها را به مرکز اتاق منتقل کنید. به این صورت دیگر احساس خالی بودن اتاق توی ذوق نمی‌زند.

از قرار دادن بوفه در قسمت میانی اتاق واهمه نداشته باشید، چراکه با این کار می‌توانید اتاق را به دو بخش مجزا تقسیم کنید.

تغییر چیدمان اثاثیهٔ خانه - تقسیم کردن فضای اتاق به دو قسمت

وسایل بزرگ‌ را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که از لحاظ رنگ یا شکل هارمونی داشته باشند؛ به این ترتیب اتاق شلوغ به نظر نخواهد رسید. از وسایل کوچک تزئینی همچون کوزه و کاسهٔ چینی، برای کم‌رنگ‌ کردن وسعت فضا کمک بگیرید.

همیشه سعی کنید که فضای قابل‌ملاحظه‌ای را در اطراف اثاثیهٔ بزرگ‌ خالی بگذارید تا اتاق بیش‌ازحد شلوغ نشود.

۲. نورپردازی

روشنایی- تقسیم کردن فضای اتاق به دو قسمت

نورپردازی راهکاری ظریف و نسبتا نامحسوس برای تقسیم کردن اتاق به دو فضای جداگانه است. چراغ‌های رومیزی و شمع‌ها، با نور ملایم خود بخش‌های کوچک را روشن می‌کنند. از سوی دیگر چراغ‌های سقفی نقاط کانونی خاصی همچون تابلوها و دیوارکوب‌ها را روشن می‌کنند.

اما لوسترها و آویزهای سقفی به‌خودی‌خود از نقاط برجستهٔ خانه هستند که علاوه‌بر روشن کردن فضای دلخواه، حجم وسیع‌تری را اشغال می‌کنند و در جداسازی فضاها نقش دارند؛ پس مطمئن شوید که حداکثر استفاده را از آنها خواهید داشت.

۳. استفاده از فرش و قالیچه

پهن کردن فرش و قالیچه - تقسیم کردن فضای اتاق به دو قسمت

استفاده از فرش و قالیچه راهکار دیگری برای تقسیم کردن فضای اتاق به دو قسمت است. فرش یا قالیچه را در قسمت موردنظر پهن کنید و اطراف یا روی آن را با اثاثیه پر کنید. به این صورت فضای موردنظرتان را از دیگر قسمت‌های اتاق جدا می‌کنید. با استفاده از قالیچه‌هایی در اشکال و اندازه‌های مختلف، می‌توانید بخشی از فضا را به سلیقه‌ٔ خود جدا کنید. به‌علاوه، می‌توانید با پهن کردن فرش و قالیچه‌ای نرم از سردی و سختی کف‌‌پوش خانه بکاهید.

۴. استفاده از قفسه‌های کتاب‌

قفسهٔ کتاب‌ها - تقسیم کردن فضای اتاق به دو قسمت

داشتن قفسهٔ کتاب برای هر خانه‌‌ای ضروری است، اما گاهی انتخاب مکان مناسب برای آن چالش‌انگیز است. کتاب‌ها اساسا زیبا هستند و باید از آنها در طراحی دکوراسیون داخلی خانه استفاده کرد.

استفاده از قفسه‌های دورو، از هر جهت انتخاب هوشمندانه‌ای برای تقسیم فضای خانه است. چراکه نه‌ تنها کتا‌ب‌ها را در خود جای می‌دهد، بلکه می‌تواند در نقش نوعی دیوار موقت ظاهر شود. با اضافه کردن وسایل تزئینی هم‌رنگ به قفسه یا تعبیهٔ نردبانی برای ایجاد حس‌وحال کتابخانه، قفسهٔ کتاب‌های خود را به یکی از نقاط عطف خانه بدل کنید.

لازم نیست از این قفسه‌ها تنها برای کتاب‌ استفاده کنید؛ شما می‌توانید با ترکیبی از وسایل تزئینی زیبا و یادداشت‌های موردعلاقه‌تان در کنار کتاب‌ها، نمایی هنرمندانه ایجاد کنید؛ یا می‌توانید با اختصاص دادن یک طرف قفسه به جعبه‌های نظم‌دهنده، آن را به قفسه‌ای دو منظوره تبدیل کنید.

۵. استفاده از پرده

نصب پرده - تقسیم کردن فضای اتاق به دو قسمت

پیش از هر چیز، باید به‌دقت هدف‌تان را از تقسیم فضای اتاق مشخص کنید و با توجه به آن، کاربردی‌ترین روش را انتخاب کنید. اگر هدف‌تان این است که اتاق را کاملا به دو فضای جداگانه تقسیم کنید، می‌توانید با نصب پرده این کار را انجام دهید.

کافی است ریل پرده را به مکان موردنظرتان منتقل کنید و پرده را به آن نصب کنید. پارچه و گیره‌هایی که برای پرده انتخاب می‌کنید، باید متناسب با رنگ‌بندی و طراحی سایر قسمت‌های اتاق باشند. به این صورت می‌توانید فضایی مشخص را کاملا مجزا کنید و از آن به‌عناوین‌مختلفی همچون اتاق‌خواب مهمان استفاده کنید.

وقتی برای نصب پرده از ریل استفاده می‌کنیم، می‌توانیم به‌ دلخواه آن را باز و بسته کنیم. به‌علاوه جدا کردن و تمیز کردن پرده بسیار ساده است. اگر نمی‌خواهید پرده نقش دیوار جداکننده را ایفا کند، از پارچه‌ای ظریف‌تر استفاده کنید. به این صورت از یک سمت پرده می‌توان سمت دیگر را دید و نور و هوا به هر دو قسمت خانه راه پیدا می‌کنند.

۶. استفاده از پارتیشن

پارتیشن - تقسیم کردن فضای اتاق به دو قسمت

اگر می‌خواهید دست‌تان برای تقسیم کردن فضا بازتر باشد و به‌دنبال چیزی هستید که جابه‌جا کردن آن به‌سادگی انجام شود، استفاده از پارتیشن موقت ایده‌ای عالی و کارآمد خواهد بود.

اگر خودتان قادر به درست کردن پارتیشن باشید، می‌توانید دقیقا همان چیزی را که در نظر دارید تهیه کنید. در غیر این‌ صورت می‌توانید از پارتیشن‌های آماده استفاده کنید و با کاغذ دیواری مناسب، رنگ و … آن را با دیگر قسمت‌های اتاق هماهنگ کنید.

اگر دربارهٔ ایده‌های مطرح‌شده در این مطلب نظری دارید یا راهکار دیگری برای تقسیم کردن فضای اتاق بدون نیاز به دیوارکشی سراغ دارید، لطفا آن را با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاه تان را بنویسید